Page 151 - Sabina Žnidaršič Žagar, Ženski pa so vzrasle svetlejše dolžnosti nego kuhati in prati ... Digitalna knjižnica, Compendia 1
P. 151
Gospodinjstvo 149
drobnega hišnega dela bo vzljubil in cenil moški še bolj svojo mater, svojo
ženo in žensko vobče. Kadar ne bo več tistega preziranja dela, ki naj bo žen-
sko, tedaj bo mož svoji ženi res podpora in tolažba, zakonskih kriz in prepi-
rov ne bo več toliko, ker bo držalo delo moža doma. Razbremenjena žena si
bo očuvala zdravje in mladost, duševno svežost.«250
Kot smo videli, so bile še v obdobju med obema vojnama zahteve po
sodelovanju mož pri gospodinjskih opravilih izredno redke, še redkejše
pa so bile tiste, ki so bile mišljene iskreno. Sodelovanje mož v gospodinj-
stvu je (oz. naj bi) dosegalo v najbolj optimističnih pričakovanjih žen-
sk stopnjo »vsaj malega razumevanja v ženska dela« ali »izprehajanja otrok
in nadziranja njihovega učenja«, resneje pa ženske nanj niso računale, še
manj zahtevale. Še najbolj jasne so bile v zahtevi po spremembi očeto-
vstva: oče naj bi končno postal aktivnejša, vsakodnevno prisotna oseba
v življenju otrok/-a, oseba, ki jo (po Masaryku) družina najbolj pogre-
ša.251 Kot ilustracijo, kako so si v tridesetih letih prejšnjega stoletja pred-
stavljali izpolnjevanje očetovskih nalog, si preberimo »deset zapovedi za
– očetovstvo«:252
1. Ohrani si že kot mladenič čisto telo in čisto dušo, da se boš lahko
zdrav in s spoštljivostjo približal oni, ki naj bo mati tvoje dece.
2. Izberi si nevesto, ki je sama zdrava in je iz krvno in duševno
zdrave družine.
3. Ne vzbujaj k življenju novega bitja, kadar si utrujen ti ali žena,
zlasti pa ne, če si vinjen.
4. Spoštuj ženo, ki postaja mati; iz ljubezni do nje in svojega potom-
ca kroti v sebi sile, ki bi mogle raniti njeno fizično ali čustveno raz-
položenje.
250 N. m.
251 Naloge očeta, očetovanje, novi očetje ali kakor koli že danes poimenujemo tako moderno gibanje, ki
spreminja tradicionalno (ne)vlogo očeta v družini, ima očitno svoje korenine prav v prvih desetletjih 20.
stoletja, v takratnem ženskem gibanju. In pomagale so ga sprožiti prav ženske-matere. Je pa ideja o no-
vem liku pravega, prisotnega in (drugače) odgovornega očeta, dokončno dozorela in začela kazati prve
sadove več kot pol stoletja kasneje, konec prejšnjega stoletja. Lik moža (so)gospodinjca, (so)odgovornega
za gospodinjske obveznosti v skupnem domu, pa je tudi še danes bolj fantomska senca kot pa jasna po-
doba. Ženske zahteve po moževi aktivni soudeležbi v gospodinjstvu so bile časovno bistveno kasnejše in
spadajo tako rekoč v naš čas. Še Angela Vode je v svoji knjigi Spol in usoda tik pred drugo svetovno vojno
zapisala: »Nedvomno je skrb za družino prva dolžnost poročene žene.« A. Vode, n. d. (1999), 204. Lahko bi
spekulirali: ena zadnjih (sicer tolikokrat kritiziranih) tradicionalnih spolnih vlog, ki so se jo ženske pri-
pravljene odreči, je očitno vloga kraljice v okviru ideologije »treh sten«, in po drugi strani je tisto zadnje,
na kar so moški pripravljeni (še) pristati v imenu enakosti med spoloma, prav opravljanje vsakodnevnih,
(vsaj na videz) nekoristnih, ponavljajočih se opravil znotraj teh istih domačih sten.
252 Izvestja. Gospodinjstvo. Mož pri domačem delu, Ženski svet (1930), 400.
DIGITALNA KNJIŽNICA
ZBIRKA COMPENDIA
drobnega hišnega dela bo vzljubil in cenil moški še bolj svojo mater, svojo
ženo in žensko vobče. Kadar ne bo več tistega preziranja dela, ki naj bo žen-
sko, tedaj bo mož svoji ženi res podpora in tolažba, zakonskih kriz in prepi-
rov ne bo več toliko, ker bo držalo delo moža doma. Razbremenjena žena si
bo očuvala zdravje in mladost, duševno svežost.«250
Kot smo videli, so bile še v obdobju med obema vojnama zahteve po
sodelovanju mož pri gospodinjskih opravilih izredno redke, še redkejše
pa so bile tiste, ki so bile mišljene iskreno. Sodelovanje mož v gospodinj-
stvu je (oz. naj bi) dosegalo v najbolj optimističnih pričakovanjih žen-
sk stopnjo »vsaj malega razumevanja v ženska dela« ali »izprehajanja otrok
in nadziranja njihovega učenja«, resneje pa ženske nanj niso računale, še
manj zahtevale. Še najbolj jasne so bile v zahtevi po spremembi očeto-
vstva: oče naj bi končno postal aktivnejša, vsakodnevno prisotna oseba
v življenju otrok/-a, oseba, ki jo (po Masaryku) družina najbolj pogre-
ša.251 Kot ilustracijo, kako so si v tridesetih letih prejšnjega stoletja pred-
stavljali izpolnjevanje očetovskih nalog, si preberimo »deset zapovedi za
– očetovstvo«:252
1. Ohrani si že kot mladenič čisto telo in čisto dušo, da se boš lahko
zdrav in s spoštljivostjo približal oni, ki naj bo mati tvoje dece.
2. Izberi si nevesto, ki je sama zdrava in je iz krvno in duševno
zdrave družine.
3. Ne vzbujaj k življenju novega bitja, kadar si utrujen ti ali žena,
zlasti pa ne, če si vinjen.
4. Spoštuj ženo, ki postaja mati; iz ljubezni do nje in svojega potom-
ca kroti v sebi sile, ki bi mogle raniti njeno fizično ali čustveno raz-
položenje.
250 N. m.
251 Naloge očeta, očetovanje, novi očetje ali kakor koli že danes poimenujemo tako moderno gibanje, ki
spreminja tradicionalno (ne)vlogo očeta v družini, ima očitno svoje korenine prav v prvih desetletjih 20.
stoletja, v takratnem ženskem gibanju. In pomagale so ga sprožiti prav ženske-matere. Je pa ideja o no-
vem liku pravega, prisotnega in (drugače) odgovornega očeta, dokončno dozorela in začela kazati prve
sadove več kot pol stoletja kasneje, konec prejšnjega stoletja. Lik moža (so)gospodinjca, (so)odgovornega
za gospodinjske obveznosti v skupnem domu, pa je tudi še danes bolj fantomska senca kot pa jasna po-
doba. Ženske zahteve po moževi aktivni soudeležbi v gospodinjstvu so bile časovno bistveno kasnejše in
spadajo tako rekoč v naš čas. Še Angela Vode je v svoji knjigi Spol in usoda tik pred drugo svetovno vojno
zapisala: »Nedvomno je skrb za družino prva dolžnost poročene žene.« A. Vode, n. d. (1999), 204. Lahko bi
spekulirali: ena zadnjih (sicer tolikokrat kritiziranih) tradicionalnih spolnih vlog, ki so se jo ženske pri-
pravljene odreči, je očitno vloga kraljice v okviru ideologije »treh sten«, in po drugi strani je tisto zadnje,
na kar so moški pripravljeni (še) pristati v imenu enakosti med spoloma, prav opravljanje vsakodnevnih,
(vsaj na videz) nekoristnih, ponavljajočih se opravil znotraj teh istih domačih sten.
252 Izvestja. Gospodinjstvo. Mož pri domačem delu, Ženski svet (1930), 400.
DIGITALNA KNJIŽNICA
ZBIRKA COMPENDIA