Page 90 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 90

raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: izobraževanje učiteljic in učiteljev ...
            ob tem pa hkrati daje dobre rezultate pri usvajanju spletnega bralnega
            razumevanja.


                 1.1  Raziskovalni problem
            Učenci,  ki  trenutno opravljajo svojo osnovnošolsko  obvezo  na  razredni
            stop nji, so pripadniki generacije alfa, ki jo imenujemo tudi digitalni domo-
            rodci saj odraščajo z digitalnimi napravami in so rojeni v obdobje hitrega
            napredka tehnologije (McCrindle in Wolfinger, 2009). Kljub temu da so to-
            rej v digitalnih svetovih domači že od najzgodnejših let, se pri udejstvovan-
            ju v njih soočajo s prenekaterimi ovirami, ki morda na prvi pogled niso
            očitne.  Pri tem  predvsem  starejšim  učencem lahko pomaga  že omenje-
            na metoda recipročnega učenja s spleta, ki je bila razvita za adolescente in
            pri njih uspešno krepi spretnosti raziskovanja, branja ter pisanja na spletu
              (Castek, 2016; Coiro, 2020), jo pa lahko uspešno prilagodimo tudi za učen-
            ce na razredni stopnji, kar kažejo nedavne raziskave (Kerneža in Kordi-
            gel, 2022; Kordigel Aberšek in Kerneža, 2022; Legvart, Kordigel Aberšek in
            Kerneža, 2022; Legvart, Kordigel Aberšek in Kerneža, 2021; Kordigel Aber-
            šek in Kerneža, 2023; Kerneža in Kordigel Aberšek, 2023). Pokazalo se je,
            da učenci od 4. razreda, torej od drugega vzgojno-izobraževalnega obdob-
            ja naprej,  že lahko uspešno berejo in raziskujejo v digitalnih učnih okol-
            jih (Kordigel Aberšek in Kerneža, 2022), medtem ko je glavni primanjkljaj
            mlajših učencev, torej tistih v prvem vzgojno-izobraževalnem obdobju, po-
            manjkanje spretnosti bralne pismenosti, kar pomeni, da nimajo usvojene
            tehnike branja in pisanja, prav tako pa se kažejo težave zaradi nezadost-
            nega kognitivnega razvoja (Kerneža in Kordigel Aberšek, 2023). A tudi pri
            mlajših učencih lahko uspešno razvijamo določene elemente digitalnih
            znanj in spretnosti. V ta namen pa je ključnega pomena usposobiti učitelje,
            da učencem pomagajo razviti te kompetence. Tako narekujejo tudi ključni
            državni strateški dokumenti in Evropski okvir digitalnih kompetenc izo-
            braževalcev (DigCompEdu) (Redecker, 2018).


                 1.2  Raziskovalni cilj in raziskovalna vprašanja
            Rezultati raziskav torej kažejo možnost uspešnega usposabljanja učencev
            razredne stopnje na področju digitalne pismenosti. Kaže pa se vrzel v izo-
            braževanjih učiteljev, ki bi le-te usposobila za poučevanje elementov digi-
            talne pismenosti. Metoda, namenjena starejšim učencem, metoda reciproč-
            nega učenja s spleta (Leu idr., 2008), torej dobro razvija digitalne spretnosti,


            90
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95