Page 90 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 90
raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: izobraževanje učiteljic in učiteljev ...
ob tem pa hkrati daje dobre rezultate pri usvajanju spletnega bralnega
razumevanja.
1.1 Raziskovalni problem
Učenci, ki trenutno opravljajo svojo osnovnošolsko obvezo na razredni
stop nji, so pripadniki generacije alfa, ki jo imenujemo tudi digitalni domo-
rodci saj odraščajo z digitalnimi napravami in so rojeni v obdobje hitrega
napredka tehnologije (McCrindle in Wolfinger, 2009). Kljub temu da so to-
rej v digitalnih svetovih domači že od najzgodnejših let, se pri udejstvovan-
ju v njih soočajo s prenekaterimi ovirami, ki morda na prvi pogled niso
očitne. Pri tem predvsem starejšim učencem lahko pomaga že omenje-
na metoda recipročnega učenja s spleta, ki je bila razvita za adolescente in
pri njih uspešno krepi spretnosti raziskovanja, branja ter pisanja na spletu
(Castek, 2016; Coiro, 2020), jo pa lahko uspešno prilagodimo tudi za učen-
ce na razredni stopnji, kar kažejo nedavne raziskave (Kerneža in Kordi-
gel, 2022; Kordigel Aberšek in Kerneža, 2022; Legvart, Kordigel Aberšek in
Kerneža, 2022; Legvart, Kordigel Aberšek in Kerneža, 2021; Kordigel Aber-
šek in Kerneža, 2023; Kerneža in Kordigel Aberšek, 2023). Pokazalo se je,
da učenci od 4. razreda, torej od drugega vzgojno-izobraževalnega obdob-
ja naprej, že lahko uspešno berejo in raziskujejo v digitalnih učnih okol-
jih (Kordigel Aberšek in Kerneža, 2022), medtem ko je glavni primanjkljaj
mlajših učencev, torej tistih v prvem vzgojno-izobraževalnem obdobju, po-
manjkanje spretnosti bralne pismenosti, kar pomeni, da nimajo usvojene
tehnike branja in pisanja, prav tako pa se kažejo težave zaradi nezadost-
nega kognitivnega razvoja (Kerneža in Kordigel Aberšek, 2023). A tudi pri
mlajših učencih lahko uspešno razvijamo določene elemente digitalnih
znanj in spretnosti. V ta namen pa je ključnega pomena usposobiti učitelje,
da učencem pomagajo razviti te kompetence. Tako narekujejo tudi ključni
državni strateški dokumenti in Evropski okvir digitalnih kompetenc izo-
braževalcev (DigCompEdu) (Redecker, 2018).
1.2 Raziskovalni cilj in raziskovalna vprašanja
Rezultati raziskav torej kažejo možnost uspešnega usposabljanja učencev
razredne stopnje na področju digitalne pismenosti. Kaže pa se vrzel v izo-
braževanjih učiteljev, ki bi le-te usposobila za poučevanje elementov digi-
talne pismenosti. Metoda, namenjena starejšim učencem, metoda reciproč-
nega učenja s spleta (Leu idr., 2008), torej dobro razvija digitalne spretnosti,
90