Page 89 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 89

spletno branje in učenje v osnovni šoli: metode in priprava učiteljev ...
            recipročnega učenja (Palinscar in Brown, 1984), ta pa na temeljnih spret-
            nostih, ki izboljšujejo metakognitivne sposobnosti razumevanja. V okviru
            osnovne metode recipročnega učenja učenci delajo po skupinah ter usva-
            jajo spretnosti, kot so napovedovanje vsebine, postavljanje vprašanj, pojas-
            njevanje in povzemanje vsebine. Metoda recipročnega učenja s spleta, ki
            so jo razvili Leu in sodelavci (2008), usvajanje spretnosti učenja na spletu
            zastavlja v treh temeljnih korakih. V prvem koraku učitelj predstavi osnov-
            ne računalniške spretnosti (npr. upravljanje računalnika, odpiranje in za-
            piranje spletnih aplikacij, upravljanje z okni ipd.) in pravila za uporabo ra-
            čunalnika v razredu. V drugem koraku frontalno modelira spletno bralno
            strategijo, pri čemer se učenci po skupinah lotijo usvajanja konkretne ku-
            rikularne vsebine ali cilja, ob tem pa hkrati usvajajo še elemente spletnih
            bralnih strategij. Pri učencih utrjuje zmožnost zastavljanja pravih vprašanj,
            lociranja informacij, kritičnega vrednotenja informacij, sintetiziranja in
            komuniciranja o naučenem. Tretji korak pa je usmerjen k razvijanju zmož-
            nosti samostojnega iskanja informacij oz. znanja na spletu, pri čemer uči-
            telj učence spodbuja k iskanju novih, izvirnih rešitev za uporabo spleta za
            učenje in k temu, da svoje nove strategije in rešitve delijo s sošolci, z učno
            skupino ter učiteljem.
                 Učitelj napredek učencev spremlja s pomočjo kontrolnih seznamov,
            oblikovanih za vsakega od navedenih korakov, ki se nadgrajujejo, v okvi-
            ru teh pa preverja posamezna znanja in spretnosti s področij, pomembnih
            za uspešno branje in raziskovanje na spletu. Učenci se tako najprej naučijo
            osnovnih spretnosti (osnove uporabe računalnika/tablice, osnove iskanja
            na spletu, osnove navigacije), učijo se iskanja »pravih« informacij na »pra-
            vih« spletnih straneh, ko usvojijo tudi te spretnosti, pa se učijo navigacije na
            spletni strani in evalvacije. Cilj metode recipročnega učenja s spleta je zago-
            toviti, da učenci razvijejo ključne elemente bralnih strategij za učinkovito
            brskanje po spletnih virih in razumevanje prebranega besedila. Gre torej za
            trifazni model poučevanja spletnega branja, pri katerem učitelj s svojim vo-
            denjem in modeliranjem učencem pokaže spretnosti spletnega raziskova-
            nja in razumevanja, napredek učencev pa spremlja s kontrolnimi seznami,
            da oceni, kdaj so pripravljeni na naslednjo fazo modela. Kot v klasični obliki
            recipročnega učenja učenje tudi tukaj poteka v skupinah in s tem temelji na
            medvrst niškem učenju. Raziskave, ki se navezujejo na rezultate metode recip-
            ročnega učenja s spleta (npr. Coiro, 2012), kažejo, da lahko način poučevan-
            ja, kot ga zastavlja omenjena metoda, bistveno izboljša način, kako se prak-
            tiki soočajo z izzivi vključevanja digitalnih besedil v proces opismenjevanja,


                                                                               89
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94