Page 88 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 88

raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: izobraževanje učiteljic in učiteljev ...
            vizualne prikaze, gibljive grafike, zvok, video in multimodalne oblike
            (Medlock Paul idr., 2017).
                 V Sloveniji področje digitalnih kompetenc nagovarja Krovna strate-
            gija digitalne preobrazbe Slovenije do leta 2030 (2023), ki izpostavlja digi-
            talno vključenost, v okviru katere je še posebej z vidika problematike var-
            ne in odgovorne rabe interneta treba poskrbeti za otroke in mladostnike.
            Poznati morajo varno in odgovorno vedenje pri uporabi digitalnih naprav,
            imeti razvite zmožnosti preverjanja kakovosti informacij, priznavanja za-
            slug za delo drugih, izdelovanja digitalnih vsebin in učenja komunikaci-
            je v spletnih okoljih. Da bi lahko otroke in mlade na področju digitalnih
            kompetenc ustrezno izobrazili, je bil oblikovan Evropski okvir digitalnih
            kompetenc izobraževalcev (DigCompEdu) (Redecker, 2018), ki izpostavlja
            razširjenost digitalnih naprav in nalaga dolžnost vsem izobraževalcem,
            da pomagajo učečim se pri tem, da bodo postali digitalno pismeni, pri če-
            mer je seveda pomembno, da so tudi sami digitalno pismeni. Še novejši do-
            kument, ki sicer ne nagovarja izključno zaposlenih v izobraževanju, pa je
            Okvir digitalnih kompetenc za državljane (DigComp 2.2) (Vuorikari idr.,
            2023), ki si kot glavno nalogo zastavlja, da bi do leta 2030 najmanj 80 % pre-
            bivalstva EU imelo najmanj osnovne digitalne spretnosti.
                 Od učiteljev se danes torej pričakuje, da bodo integrirali digitalne teh-
            nologije v svoje poučevanje z namenom, da bi izboljšali kakovost aktivno-
            sti učnega procesa (Guillén-Gámez idr., 2021). A večina omenjenih in ne-
            omenjenih dokumentov sicer zastavlja znanja ter spretnosti, ki naj bi jih
            posameznik imel, da bi bil vsaj osnovno digitalno pismen, pogosto pa v
            teh dokumentih manjkajo strategija, znanje in način, kako to doseči. Kako
            digitalno opismeniti posameznika, kako digitalno opismeniti učenca in,
            še posebej, kako digitalno opismeniti mlajšega učenca. Vprašanje, ki se
            zastavlja, je, kako digitalno opismeniti mlajše učence oz. kaj moramo na-
            učiti učitelje, da bodo znali digitalno opismeniti svoje učence, kar pa pome-
            ni ne le, da jih naučimo uporabljati računalnik, tablico, mobilni telefon in
            konkretne informacije, za katere menimo, da bi jim lahko koristile (a bodo
            jutri že zastarane in nedelujoče oz. jih otroci nikoli ne bodo uporabljali).
            Otroke je treba usposobiti tako, da bodo lahko varno, kritično, z znanjem,
            z ustrezno izbrano bralno strategijo, uporabljali napravo, ki jo bodo izbra-
            li, v okolju, ki ga bodo izbrali, ko ga bodo izbrali.
                 Ena od metod, ki lahko učitelju služi kot orodje za poučevanje digital-
            ne pismenosti oz. branja, pisanja in učenja na spletu, je metoda reciproč-
            nega učenja s spleta (Leu idr., 2008). Gre za metodo, ki temelji na metodi


            88
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93