Page 78 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 78

raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: izobraževanje učiteljic in učiteljev ...
            število črk v besedah enako. Rezultati so pokazali, da so učenci prvi zlog
            besede zapisali črko za črko, ne glede na število črk, ki jo sestavljajo. Poka-
            zala se je pomembna povezava med bralno uspešnostjo in oceno rokopisa.
            Na uspešnost usvajanja rokopisa učinkuje črkovna in glasovna struktura
            besed. V obdobju pridobivanja pisanja ne moremo zanemariti dejstva, da
            učenci potrebujejo več časa za pisanje. Ko obvladajo pravila glasovnega za-
            vedanja, sistematično prehajajo v avtomatizirano pisanje. Ob tem upadajo
            težave v pisanju zahtevnejših besed.
                 Zanimivi so izsledki raziskave (Holland idr., 2004), ki je preučevala
            razmerja med tremi veščinami, povezanimi z dekodiranjem besed, in sicer
            med zmožnostjo glasovnega zavedanja, hitrim avtomatiziranim poimeno-
            vanjem črk in pravopisno spretnostjo. Namen raziskave je bil preučiti, kako
            se med seboj povezujejo veščine glasovne zmožnosti, poimenovanja črk in
            pravopisne spretnosti ter katera od njih zagotavlja najboljšo napoved deko-
            diranja besed. Ugotovljeno je bilo, da so pravopisne zmožnosti najboljši na-
            povedovalec dekodiranja besed. Drugi najboljši napovedovalec je bilo hitro
            avtomatizirano poimenovanje črk, posredno preko glasovnih in pravopis-
            nih dejavnikov.


                 1.3  Namen in raziskovalna vprašanja
            V prispevku bomo predstavili empirično raziskavo, ki smo jo izvedli pri
            učencih v začetku 1. razreda. Njen cilj je bil preveriti predznanje učencev
            na področju glasovnega zavedanja, in sicer pri zmožnosti zaznave začetne-
            ga/končnega glasu v besedi, prepoznavanju in poimenovanju velikih tiska-
            nih črk, branju besed, pisanju velikih tiskanih črk in pisanju besed z ve-
            likimi tiskanimi črkami. Učence smo preverili individualno, zato je bilo
            preverjan je organizacijsko in časovno zahtevno.
                 Namen naše raziskave je bil ugotoviti, ali je prepoznavanje in poime-
            novanje črk povezano z zmožnostjo zaznavanja začetnega ter končnega
            glasu v besedi, s pisanjem črk in besed ter z branjem besed v začetku 1. raz-
            reda pred sistematičnim opismenjevanjem. Postavili smo si raziskovalno
            vprašanje, ali je spremenljivka prepoznavanje in poimenovanje črk pove-
            zana z zmožnostjo zaznavanja začetnega ter končnega glasu v besedi, s pi-
            sanjem črk in besed ter z branjem besed. Ko smo dokazali korelacijo, smo
            ugotovili še regresijo.
                 Predstavljena raziskava poudarja pomen porajajoče se pismeno-
            sti v obdobju predšolskega obdobja in spodbujanja glasovnega zavedan-
            ja ter ugoden učinek izpostavljenosti otrok konceptu tiska. Predznanje


            78
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83