Page 83 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 83
učinek prepoznavanja in poimenovanja črk ...
črk napovedovalec branja besed. Prepoznavanje in poimenovanje črk je z
branjem besed zmerno povezano.
Rezultati naše raziskave so sorodni tudi z rezultati raziskav (Burns
idr., 2018; Lonigan idr., 2000; Clayton idr., 2020), ki ugotavljajo povezanost
med poznavanjem črk, glasovnim zavedanjem in branjem. Našo pozornost
je pritegnila tudi raziskava Catrine Liu idr. (2022), katere rezultati so sorod-
ni z rezultati naše. Rezultati obeh ugotavljajo, da prepoznavanje in poime-
novanje črk pomembno napoveduje branje in pisanje.
Bistveno pomanjkljivost raziskave vidimo v neuravnoteženosti števi-
la vaj v pisanju črk in besed z ostalimi vajami. Zlasti se pomanjkljivost izra-
ža v nesorazmernem deležu preverjanja pri branju besed in pisanju besed,
zato bomo v prihodnje te pomanjkljivosti odpravili.
5 Zaključek
Raziskava je odgovorila na zastavljena raziskovalna vprašanja in potrdila
močno povezanost med prepoznavanjem ter poimenovanjem črk in pisan-
jem določenih črk. Prav tako ugotavljamo močno povezanost med pisan-
jem besed in branjem besed. Med vsemi ostalimi spremenljivkami (za-
četni/končni glas v besedi, pisanje besed, branje besed) obstaja zmerna
povezanost. Uspeli smo dokazati statistično značilen učinek prepoznavan-
ja in poimenovanja črk na zmožnost zaznavanja začetnega ter končnega
glasu v besedi, na pisanje črk in besed ter branje besed, pri čemer največji
učinek prepoznavanja in poimenovanja črk beležimo pri zmožnosti zazna-
ve končnega glasu v besedi, nekoliko večji učinek zaznamo pri pisanju be-
sed, bran ju besed in zmožnosti zaznave začetnega glasu v besed. Največji
učinek pa ima prepoznavanje in poimenovanje črk na pisanje črk.
Rezultati podpirajo pomen prepoznavanja in poimenovanja črk. Otro-
ci so konceptu tiska izpostavljeni v predšolskem obdobju, v začetku prvega
razreda ter v vsakdanjem življenju, zato skrbno spremljajmo in spodbujaj-
mo veščine glasovnega zavedanja v tem pomembnem obdobju ter otrokom
omogočimo čim pogostejše srečevanje s črkami.
Otroci predšolskega obdobja pridobivajo zmožnosti glasovnega za-
vedanja in se v vsakodnevnem življenju srečujejo s svetom črk ter različ-
no hitro vstopajo v branje in pisanje. Ker poznamo prednosti uspešnega
raz voja teh zmožnosti v predšolskem obdobju in njihove učinke na branje
in pisanje, izkoristimo ta vedenja ob uresničevanju kurikuluma za vrtce
in učnega načrta za slovenščino v začetku osnovne šole. Prav tako lahko
83