Page 83 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 83

učinek prepoznavanja in poimenovanja črk ...
            črk napovedovalec branja besed. Prepoznavanje in poimenovanje črk je z
            branjem besed zmerno povezano.
                 Rezultati  naše  raziskave  so  sorodni tudi  z  rezultati  raziskav  (Burns
            idr., 2018; Lonigan idr., 2000; Clayton idr., 2020), ki ugotavljajo povezanost
            med poznavanjem črk, glasovnim zavedanjem in branjem. Našo pozornost
            je pritegnila tudi raziskava Catrine Liu idr. (2022), katere rezultati so sorod-
            ni z rezultati naše. Rezultati obeh ugotavljajo, da prepoznavanje in poime-
            novanje črk pomembno napoveduje branje in pisanje.
                 Bistveno pomanjkljivost raziskave vidimo v neuravnoteženosti števi-
            la vaj v pisanju črk in besed z ostalimi vajami. Zlasti se pomanjkljivost izra-
            ža v nesorazmernem deležu preverjanja pri branju besed in pisanju besed,
            zato bomo v prihodnje te pomanjkljivosti odpravili.


                 5  Zaključek
            Raziskava je odgovorila na zastavljena raziskovalna vprašanja in potrdila
            močno povezanost med prepoznavanjem ter poimenovanjem črk in pisan-
            jem določenih črk. Prav tako ugotavljamo močno povezanost med pisan-
            jem besed in branjem besed. Med vsemi ostalimi spremenljivkami (za-
            četni/končni glas v besedi, pisanje besed, branje besed) obstaja zmerna
            povezanost. Uspeli smo dokazati statistično značilen učinek prepoznavan-
            ja in poimenovanja črk na zmožnost zaznavanja začetnega ter končnega
            glasu v besedi, na pisanje črk in besed ter branje besed, pri čemer največji
            učinek prepoznavanja in poimenovanja črk beležimo pri zmožnosti zazna-
            ve končnega glasu v besedi, nekoliko večji učinek zaznamo pri pisanju  be-
            sed, bran ju besed in zmožnosti zaznave začetnega glasu v besed. Največji
            učinek pa ima prepoznavanje in poimenovanje črk na pisanje črk.
                 Rezultati podpirajo pomen prepoznavanja in poimenovanja črk. Otro-
            ci so konceptu tiska izpostavljeni v predšolskem obdobju, v začetku prvega
            razreda ter v vsakdanjem življenju, zato skrbno spremljajmo in spodbujaj-
            mo veščine glasovnega zavedanja v tem pomembnem obdobju ter otrokom
            omogočimo čim pogostejše srečevanje s črkami.
                 Otroci predšolskega obdobja pridobivajo zmožnosti glasovnega za-
            vedanja in se v vsakodnevnem življenju srečujejo s svetom črk ter različ-
            no hitro vstopajo v branje in pisanje. Ker poznamo prednosti uspešnega
            raz voja teh zmožnosti v predšolskem obdobju in njihove učinke na branje
            in pisanje, izkoristimo ta vedenja ob uresničevanju kurikuluma za vrtce
            in učnega načrta za slovenščino v začetku osnovne šole. Prav tako lahko


                                                                               83
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88