Page 77 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 77

učinek prepoznavanja in poimenovanja črk ...
            v 2. razredu ter da pridobljeni rezultati v 2. razredu napovedujejo branje v
            4. razredu. Ob tem je treba izpostaviti, da ocena glasovnega zavedanja za-
            gotavlja informacijo o branju v vrtcu, vendar izgubi svojo napovedno moč
            v 2. razredu. Zmožnost glasovnega zavedanja in branje besed sta tako moč-
            no povezana, kljub temu da glasovno zavedanje ne napoveduje uspešno sti
            branja v 4. razredu.
                 Ob vstopu v 1. razred osnovne šole imajo učenci pogosto že razvito
            zmožnost zaznave začetnega glasu v besedi, nekateri tudi zmožnost zazna-
            ve končnega glasu. Posamezniki zaznajo tudi zaporedje glasov v besedi oz.
            zmorejo besede glaskovati. Določen delež otrok ob vstopu v osnovno šolo
            že tudi bere besede in krajša besedila. Učenci v začetku 1. razreda pred siste-
            matičnim opismenjevanjem pogosto prepoznavajo črke abecede, jih ustre-
            zno poimenujejo in pišejo ter pišejo posamezne besede. Pomembno je, da
            v osnovni šoli nadaljujemo z vajami za spodbujanje glasovnega zavedanja.
                 V začetku 1. razreda med učenci obstajajo velike razlike v predznanju
            na področju branja. To potrjuje tudi raziskava Marije Ropič Kop in Saše
            Klar Zadravec (2020). Omenjeno vpliva na oblikovanje in izvedbo po uka
            sistematičnega opismenjevanja učencev, kar tudi za učitelje in učiteljice
            predstavlja zahtevno ter odgovorno delo.


                 1.2  Povezave med glasovnim zavedanjem, poznavanjem črk,
                 branjem in pisanjem
            Rezultati raziskave Rebecce Blair in Savagea (2006), ki so jo izvedli na po-
            pulaciji otrok predšolskega obdobja, so pokazali, da sta natančnost pisanja
            imena in njegova identifikacija povezani z zelo zgodnjimi bralnimi ter pis-
            nimi spretnostmi. Otroci lahko uporabljajo fonološko zavedanje pri pisa-
            nju imena in njegovi identifikaciji, še preden se naučijo brati.
                 Omenimo tudi raziskavo Catrine Liu idr. (2022), ki ugotavlja, da je po-
            imenovanje črk pomembno napovedalo branje in pisanje besed. Nezmo-
            žnost vzpostavitve povezave med črkami in glasovi je vzročni dejavnik
            tveganja za pojav težav pri učenju branja (Clayton idr., 2020). Prav tako ugo-
            tavljajo, da so napovedovalci razvoja branja zavedanje glasov, poznavan je
            črk in njihovih glasov.
                 Učenci zmožnosti glasovnega zavedanja uporabljajo pri pisanju, kar
            je še zlasti učinkovito v obdobju pridobivanja veščine. Izvedena je bila raz-
            iskava (Kandel idr., 2006), v kateri so prvošolce preverili v dveh sklopih pi-
            sanja. V prvem sklopu so se besede razlikovale v številu in strukturi črk. V
            drugem sklopu so se besede spreminjale v črkovni strukturi, vendar je bilo


                                                                               77
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82