Page 73 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 73

https://www.doi.org/10.32320/978-961-270-357-8.73-86






                 Učinek prepoznavanja in poimenovanja
                 črk na zmožnost prepoznave začetnega

                 ter končnega glasu v besedi, na pisanje
                 črk in besed ter na branje besed v začetku

                 1. razreda

                 Marija Ropič Kop, Nika Vizjak Puškar




                 1  Uvod
            Otroci se v predšolskem obdobju vsakodnevno srečujejo s kontekstom tis-
            ka. Na risbico napišejo svoje ime in ga v igralnici ter v garderobi preberejo
            sami, čeprav še ne znajo brati. V tem obdobju pridobivajo izkušnje s  črkami
            in z zapisanimi besedami. Rezultati raziskave (Blair in Savage, 2006), ki so
            jo izvedli pri otrocih v predšolskem obdobju, so pokazali, da sta natančnost
            pisanja imena ter njegova identifikacija povezani z zelo zgodnjimi bralni-
            mi in pisnimi spretnostmi. Otroci, ki še ne berejo, lahko uporabljajo meta-
            jezikovno glasovno zavedanje pri pisanju in identifikaciji imena, še preden
            se naučijo brati.
                 Porajajočo se pismenost opažamo tudi v naših vrtcih in v začetku
            1. raz reda (Grginič, 2005; Ropič Kop in Klar Zadravec, 2021; Ropič Kop,
            2022). V vrtcu razvijajo glasovno zavedanje. Ob vsakodnevnih dejavnostih
            izvajajo vaje za razločujoče poslušanje tako, da poslušajo različne zvoke, ki
            nastanejo spontano v igralnici ali bližnji okolici, zvoke glasbil, zvoke, ki jih
            ustvarjajo predmeti in osebe, posnete zvoke, ki jih med oglašanjem ustvar-
            jajo živali. Ob tem zaznajo in prepoznajo zvok, poimenujejo povzročitelja
            zvoka ter sam zvok. Poslušajo povedi in jih razčlenijo na posamezne bese-
            de. Ob poslušanju posamezne besede prepoznajo zloge in jih gibalno, rit-
            mično ter glasovno izražajo. Pomembno je, da te vaje izvajajo ob igri. Prav
            tako ob poslušanju besed prepoznajo začetni in končni glas ter navajajo be-
            sede na isti začetni/končni glas.


                                                                               73
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78