Page 73 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 73
https://www.doi.org/10.32320/978-961-270-357-8.73-86
Učinek prepoznavanja in poimenovanja
črk na zmožnost prepoznave začetnega
ter končnega glasu v besedi, na pisanje
črk in besed ter na branje besed v začetku
1. razreda
Marija Ropič Kop, Nika Vizjak Puškar
1 Uvod
Otroci se v predšolskem obdobju vsakodnevno srečujejo s kontekstom tis-
ka. Na risbico napišejo svoje ime in ga v igralnici ter v garderobi preberejo
sami, čeprav še ne znajo brati. V tem obdobju pridobivajo izkušnje s črkami
in z zapisanimi besedami. Rezultati raziskave (Blair in Savage, 2006), ki so
jo izvedli pri otrocih v predšolskem obdobju, so pokazali, da sta natančnost
pisanja imena ter njegova identifikacija povezani z zelo zgodnjimi bralni-
mi in pisnimi spretnostmi. Otroci, ki še ne berejo, lahko uporabljajo meta-
jezikovno glasovno zavedanje pri pisanju in identifikaciji imena, še preden
se naučijo brati.
Porajajočo se pismenost opažamo tudi v naših vrtcih in v začetku
1. raz reda (Grginič, 2005; Ropič Kop in Klar Zadravec, 2021; Ropič Kop,
2022). V vrtcu razvijajo glasovno zavedanje. Ob vsakodnevnih dejavnostih
izvajajo vaje za razločujoče poslušanje tako, da poslušajo različne zvoke, ki
nastanejo spontano v igralnici ali bližnji okolici, zvoke glasbil, zvoke, ki jih
ustvarjajo predmeti in osebe, posnete zvoke, ki jih med oglašanjem ustvar-
jajo živali. Ob tem zaznajo in prepoznajo zvok, poimenujejo povzročitelja
zvoka ter sam zvok. Poslušajo povedi in jih razčlenijo na posamezne bese-
de. Ob poslušanju posamezne besede prepoznajo zloge in jih gibalno, rit-
mično ter glasovno izražajo. Pomembno je, da te vaje izvajajo ob igri. Prav
tako ob poslušanju besed prepoznajo začetni in končni glas ter navajajo be-
sede na isti začetni/končni glas.
73