Page 79 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 79
učinek prepoznavanja in poimenovanja črk ...
pismenosti, ki ga otroci prinesejo v 1. razred, je treba upoštevati in nadgra-
jevati v procesu predopismenjevanja ter opismenjevanja.
2 Metodologija
V raziskavi smo uporabili deskriptivno in kavzalno neeksperimentalno
metodo empiričnega pedagoškega raziskovanja.
2.1 Vzorec
Raziskavo smo izvedli na konkretni populaciji oz. priložnostnem vzorcu,
ki je zajemal 256 učencev 1. razreda osnovnih šol v severovzhodni Sloveni-
ji, od tega 121 učenk in 135 učencev.
2.2 Postopek
Raziskava je bila izvedena z individualnim preverjanjem učencev. Potekala
je konec septembra in v začetku oktobra, torej v začetku 1. razreda pred sis-
tematičnim opismenjevanjem.
2.3 Pripomočki
V naprej smo pripravili naloge, s pomočjo katerih smo ugotovili zmožno sti
glasovnega zavedanja (zaznavanje začetnega/končnega glasu), pisanje ve-
likih tiskanih črk, pisanje besed z velikimi tiskanimi črkami in branje be-
sed. Najprej smo preverili zaznavanje začetnega glasu v 16 besedah, nato
še zmožnost zaznave končnega glasu v 16 besedah. Po nareku so pisali šti-
ri črke in štiri besede z velikimi tiskanimi črkami. Učenci so brali 16 besed
(razporejenih po težavnostni stopnji). V preverjanju so izkazali predznanje.
Preverjanje smo pri posameznikih predčasno zaključili (npr., ob šibko raz-
viti zmožnosti glasovnega zavedanja oz. nepoznavanju črk ni možno priča-
kovati pisanja in branja).
2.4 Obdelava podatkov
Pridobljene podatke smo računalniško obdelali s programom za statistično
obdelavo podatkov SPSS. Povezanost spremenljivk smo pridobili s Pearso-
novim korelacijskim koeficientom.
Zanimalo nas je, ali je prepoznavanje in poimenovanje črk povezano
z zmožnostjo zaznavanja začetnega ter končnega glasu v besedi, s pisanjem
črk in besed ter z branjem.
79