Page 38 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 38

raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: izobraževanje učiteljic in učiteljev ...
            pojavijo, ko učiteljice ne vedo, da je eden od staršev že umrl, v nekaterih
            primerih celo pred učenčevim rojstvom (»sem jo vprašala o materi, ta je na-
            redila samomor, ko je bila učenka še dojenček«), da je starš v zaporu (»ni-
            sem vedela, da je oče otroka morilec in je v zaporu«), da je v družini prisot-
            na bolezen, nasilje staršev. Učiteljice v prvi triadi navajajo še, da pogosto ne
            zadostuje, da o družinski problematiki poročajo le učenci sami, saj lahko
            le-ti na dogajanje gledajo s svoje perspektive, ampak morajo o družinski si-
            tuaciji spregovoriti starši učenca.
                 Zdaleč najpogostejše čustvene stiske se pri učiteljicah pojavijo ob smrti
            učenčevih staršev. Prizadetost učenca lahko posredno vpliva tudi na priza-
            detost učiteljic, ki se lahko tudi same odzovejo čustveno, včasih celo z jo-
            kom. Učiteljice povedo, da sočustvujejo z učencem, želijo mu pomagati in
            olajšati bolečine ob izgubi starša, vendar se bojijo, da bi bile prevsiljive, ne
            vedo točno, kaj bi bilo za učenca v dani situaciji najbolje. Bojijo se, da bi s
            svojimi dejanji, besedami situacijo celo poslabšale. Npr.:

                 Smrt starša. Oče je umrl v izredno tragični situaciji in nisem vede-
                 la, koliko bližine lahko učencu pokažem pri izrekanju  sožalja, ali
                 ga lahko objamem ali ne. Bolezen staršev, ko je bolezen s smrtnim
                 izidom, ko nisem mogla reči, da se bo vse dobro izšlo. Bila sem
                 tiho. [Učiteljica angleščine, 58 let]
                 Težave se lahko pojavijo tudi z novimi člani v družini učencev. Tako
            so lahko v zadregi tudi učiteljice, ki se spopadajo s problemom, ko učen-
            ci ne želijo, da jih nekateri člani družine pospremijo domov iz šole: »Po ot-
            roka je prišel oče z novo partnerko in otrok ni želel z njim. Odšel je šele,
            ko smo klicali mamo.« Učiteljice težave opažajo tudi ob začasni odsotno sti
            skrbnikov, kar lahko po njihovem mnenju povzroči pomanjkanje čustve-
            ne naklon jenosti do učenca in posledično učenčevo neprimerno vedenje.
            Poleg previdnosti pri delu z učenci iz različnih družin, tolažbe, svetovan-
            ja, zad reg pri pojasnjevanju zadev, ki se nanašajo na njihovo družino, pa se
            učiteljice soočajo tudi s težavo, kako novonastalo družinsko situacijo po-
            jasniti preostalim sošolcem, da ne pride do stigmatizacije učenca, še pose-
            bej, ko učenec potvarja dejstva o težavah v družini. Tako se lahko učiteljice
            znajdejo v precepu, ali reagirati na način, da po njihovem zaščitijo učen-
            ca, ali opisati korektno problematiko, npr. problem alkoholizma, ki se po-
            javlja v družini. Učiteljice navajajo še, da je stigmatizacija prisotnejša v vaš-
            kem okolju, včasih starši probleme zanikajo, o njih ne želijo govoriti ali pa


            38
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43