Page 35 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 35
težave učiteljic ob stiku z družinsko tematiko pri poučevanju v praksi
Učiteljicam smo zastavili naslednje vprašanje: »Navedite, ali ste pri ne-
posredni ali posredni obravnavi družinske tematike začutili problem (bili
v zadregi, se težje izrazili …).« Opredeljevale so se glede na ponujene od-
govore: nasilje v družini, smrt starša, ločitev staršev, prepoved približe-
vanja starša, bolezen staršev, zasvojenost staršev, komentiranje sošolcev
o učenčevi družini, ločeno skrbništvo staršev, skupno skrbništvo staršev,
podoživ ljanje lastne izkušnje, posvojitev učenca. Svoje odgovore so lahko
dopisale v kategoriji »drugo«.
Da bi dobili jasnejšo sliko o tem, kaj učiteljicam predstavlja težavo pri
neposredni ali posredni obravnavali družinske tematike, smo jih zaprosi-
li, da odgovorijo na odprto vprašanje: »V primeru, da ste doživeli neprijet-
no situacijo pri neposredni ali posredni obravnavali družinske tematike, jo,
prosim, opišite! Navedite še, za kakšen problem je šlo [npr. čustvene zadrege,
jezikovne težave (artikulacija), didaktične težave (ponazoritev, primeri), ko-
munikacijske težave (reševanje konflikta med učenci) ali kaj drugega].«
Pri analizi odprtega vprašanja smo vsebinsko podobne kode združili v
širše kategorije: čustvene zadrege; komunikacijske težave; didaktične teža-
ve; zadrege ob reševanju konfliktov med sošolci; dileme o pravilnosti delo-
vanja učiteljice; vpliv učiteljičinih osebnih izkušenj; zadrege ob prepovedi
približevanja enega od staršev.
3 Rezultati raziskave z interpretacijo
Želeli smo izvedeti, s kakšnimi zadregami se soočajo učiteljice pri neposred-
ni ali posredni obravnavi družinske tematike. Zato smo učiteljice povpra-
šali o zadregah, ki so jih začutile pri obravnavi družinske tematike. Odgo-
vore navajamo v spodnji preglednici.
Iz preglednice 5 je razvidno, da je prek polovica učiteljic pri neposre-
dni ali posredni obravnavi družinske tematike začutilo problem (bile v za-
dregi, se težje izrazile ...) zaradi nasilja v družini. Nekoliko manj kot polo-
vici učiteljic je zadrego povzročila smrt učenčevih staršev. Po pogostosti
navajanja sledijo ločitev staršev, prepoved približevanja starša, bolezni star-
šev, zasvojenosti staršev, komentiranje sošolcev o učenčevi družini. Neko-
liko več učiteljicam kot v primeru skupnega skrbništva staršev je zadrego
povzročilo ločeno skrbništvo staršev. Nekatere učiteljice pa so ob obravnavi
družinske tematike v šoli podoživele lastno izkušnjo. Najmanj učiteljic po-
roča o zadregi pri delu s posvojenimi učenci.
V nadaljevanju smo s pomočjo t-testa želeli preizkusiti še naslednjo hi-
potezo: Vrsta zadrege, ki so jo učiteljice začutile pri neposredni ali posredni
35