Page 35 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 35

težave učiteljic ob stiku z družinsko tematiko pri poučevanju v praksi
                 Učiteljicam smo zastavili naslednje vprašanje: »Navedite, ali ste pri ne-
            posredni ali posredni obravnavi družinske tematike začutili problem (bili
            v zadregi, se težje izrazili …).« Opredeljevale so se glede na ponujene od-
            govore: nasilje  v družini,  smrt starša,  ločitev  staršev, prepoved približe-
            vanja starša, bolezen staršev, zasvojenost staršev, komentiranje sošolcev
            o učenčevi družini, ločeno skrbništvo staršev, skupno skrbništvo staršev,
            podoživ ljanje lastne izkušnje, posvojitev učenca. Svoje odgovore so lahko
            dopisale v kategoriji »drugo«.
                 Da bi dobili jasnejšo sliko o tem, kaj učiteljicam predstavlja težavo pri
            neposredni ali posredni obravnavali družinske tematike, smo jih zaprosi-
            li, da odgovorijo na odprto vprašanje: »V primeru, da ste doživeli neprijet-
            no situacijo pri neposredni ali posredni obravnavali družinske tematike, jo,
            prosim, opišite! Navedite še, za kakšen problem je šlo [npr. čustvene zadrege,
            jezikovne težave (artikulacija), didaktične težave (ponazoritev, primeri), ko-
            munikacijske težave (reševanje konflikta med učenci) ali kaj drugega].«
                 Pri analizi odprtega vprašanja smo vsebinsko podobne kode združili v
            širše kategorije: čustvene zadrege; komunikacijske težave; didaktične teža-
            ve; zadrege ob reševanju konfliktov med sošolci; dileme o pravilnosti delo-
            vanja učiteljice; vpliv učiteljičinih osebnih izkušenj; zadrege ob prepovedi
            približevanja enega od staršev.

                 3  Rezultati raziskave z interpretacijo
            Želeli smo izvedeti, s kakšnimi zadregami se soočajo učiteljice pri neposred-
            ni ali posredni obravnavi družinske tematike. Zato smo učiteljice povpra-
            šali o zadregah, ki so jih začutile pri obravnavi družinske tematike. Odgo-
            vore navajamo v spodnji preglednici.
                 Iz preglednice 5 je razvidno, da je prek polovica učiteljic pri neposre-
            dni ali posredni obravnavi družinske tematike začutilo problem (bile v za-
            dregi, se težje izrazile ...) zaradi nasilja v družini. Nekoliko manj kot polo-
            vici učiteljic je zadrego povzročila smrt učenčevih staršev. Po pogostosti
            navajanja sledijo ločitev staršev, prepoved približevanja starša, bolezni star-
            šev, zasvojenosti staršev, komentiranje sošolcev o učenčevi družini. Neko-
            liko več učiteljicam kot v primeru skupnega skrbništva staršev je zadrego
            povzročilo ločeno skrbništvo staršev. Nekatere učiteljice pa so ob obravnavi
            družinske tematike v šoli podoživele lastno izkušnjo. Najmanj učiteljic po-
            roča o zadregi pri delu s posvojenimi učenci.
                 V nadaljevanju smo s pomočjo t-testa želeli preizkusiti še naslednjo hi-
            potezo: Vrsta zadrege, ki so jo učiteljice začutile pri neposredni ali posredni


                                                                               35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40