Page 39 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 39

težave učiteljic ob stiku z družinsko tematiko pri poučevanju v praksi
            se zaupajo in se izpovejo npr. o nasilju, ki ga doživljajo, vendar ne želijo, da
            bi učiteljica informacijo posredovala naprej.
                 Zaradi čustvenih težav, problemov pa nekatere učiteljice težko govori-
            jo o problematiki. Naslednji sklop odgovorov smo poimenovali »komuni-
            kacijske težave«. Te se lahko pojavijo tako v odnosu do učencev kot do star-
            šev. Večkrat ne vedo, kako ubesediti novonastale situacije, »katere besede
            uporabiti«. V dilemi so glede tega, katere besede uporabiti, kako »poiskati
            ustrezne, nevtralne besede«, kako argumentirati, s katerimi besedami po-
            tolažiti učenca ali pomagati pri odločitvah. Npr.:

                 V primeru ločitve staršev je eden izmed staršev otroku v prvem
                 razredu dejal, naj ostane pri tistem, katerega ima rajši. Zaradi te
                 izjave sem imela težave, kako to otroku pojasniti, saj ima otrok
                 rad oba starša. [Učiteljica razrednega pouka, 47 let]

                 Pri izbiranju primernih besed se je pri učiteljicah pojavila tudi boja-
            zen, da bi otrok narobe razumel sporočilo. Težave v komunikaciji se poja-
            vijo pri posameznih dogodkih, najsi gre za enkratne dogodke, kot sta smrt
            in ločitev, kot tudi dlje časa trajajoče posledice navedenih dogodkov. Težave
            se pojavljajo tudi ob družinskih anomalijah, kot so nasilje, alkoholizem in
            druge vrste zasvojenosti v družini, ali ob nerešenih družinskih situacijah.
                 Zdaleč največ težav pri sami neposredni obravnavi družinske tema-
            tike, ki smo jih poimenovali »didaktične težave«, imajo učiteljice ob smrti
            staršev, v manjši meri pa ob ločitvi ali nastanku novih, reorganiziranih dru-
            žin. Zadrege se pogosteje pojavijo, če so dogodki v družini učenca še sve-
            ži in so se zgodili v tekočem ali preteklem letu (»ko sem učenca vprašal po
            očetovih delih, so se mu na obraz prikradle solze, saj je pred kratkim izgu-
            bil očeta«). Učiteljice se tako sprašujejo, kako se lotiti predstavitve družin-
            ske tematike, da bi bila prilagojena starosti učencev, kako izbirati primerne
            strategije, da ne pride do čustvenih zadreg pri učencih, in katerim temam
            se izogniti, da ne bi prizadele učencev. V zadregi so tudi, ko učenci ne želi-
            jo poslušati snovi o družini ali o njej govoriti. Učiteljice nastale situacije re-
            šujejo različno: na način, da se izogibajo temam, ki prikazujejo podobno si-
            tuacijo, kot jo imajo učenci v svoji družini, učencem iz omenjenih družin
            pa poskušajo zastaviti drugačne vrste vprašanj, učence zaposlijo z različno
            aktivnostjo kot preostale učence. Navajamo še primer, ko sta bila tako uče-
            nec kot učiteljica v zadregi, ko učenec na predstavitvi družine ni znal razlo-
            žiti, kdo je njegov oče. Učiteljice so včasih v situaciji, ko morajo nemudoma


                                                                               39
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44