Page 40 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 40

raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: izobraževanje učiteljic in učiteljev ...
            najti rešitev. Tako je učiteljica v spodaj navedenem primeru navedeno zaga-
            to rešila tako, da je govorila širše o sorodstvenih razmerjih. Npr.:

                 Kako razložiti, da gospod ni njegov oče, kaj mu je njegov oče, ki
                 ne živi z njimi in ga obiskuje? Ker tega prej nisem vedela, sem tež-
                 ko sledila. Učenec pa je bil v zadregi. Ko smo razjasnili, smo v
                 drugih primerih (sorodniki) lažje pojasnili razmerja. [Učiteljica
                 razrednega pouka, 43 let]
                 Pri tem velja poudariti, da ima učiteljica v razredu, kjer se lahko so-
            oča z novimi situacijami, malo časa za presojanje ali razmišljanje o mož-
            nih alternativah ravnanja, kar navaja tudi Jaatinen (1994, v Kalin, 2004), ki
            ocenjuje, da so učiteljičina življenjska zgodovina in izkušnje filter za razu-
            mevanje ter oblikovanje možne interpretacije tega, kaj se dogaja v določe-
            ni situaciji.
                 Ob nekaterih praznikih, kot sta dan žena in materinski dan, ki jih
            praz nujejo tudi v nekaterih šolah, se lahko učenci, ki nimajo mame ali ni-
            majo stikov z njo, znajdejo v stiski. Učiteljice so včasih v dilemi, ker ne zna-
            jo oceniti, na kakšen način določene vsebine vplivajo na učenca (»nepri-
            jetno sem se počutila, ker nisem vedela, ali je film dobro ali slabo vplival
            nanj«; »osredotočena sem bila predvsem na obravnavo pesmice in ne na re-
            akcije, ki jih je pesem sprožila pri učencih«).
                 Učiteljice lahko doživljajo zadrege tudi, ko se pojavljajo »konflikti med
            sošolci«, ko se sošolci z neprimernimi izrazi žalijo, se nekomu posmehujejo,
            »ker je mati odšla oz. odhajala k 'ljubčku'«, ga želijo prizadeti in so včasih s
            svojimi neprimernimi izjavami kruti. Učenci komentirajo dogajanje v dru-
            žini sošolcev, npr. ko pride do ločitve, prepovedi približevanja, samomora
            starša. Da bi omilile negativen odnos sošolcev, morajo učiteljice v navede-
            nih situacijah delovati še preudarneje, vključevati psihološka znanja, kar od
            njih zahteva širše kompetence. Npr.:
                 Učenkin oče je naredil samomor, bil je alkoholik. Okolica je vali-
                 la krivdo na mamo, češ da je grdo ravnala z njim … Mama me je
                 opozorila, da sina sošolci zbadajo, so do njega nesramni. Pri po-
                 govoru z njo sem bila v čustveni zadregi. V razredu smo se po-
                 govarjali o tem, da otroci niso krivi za take stvari, da samomor
                 naredi tisti, ki je v veliki duševni stiski. Otroci so razumeli. [Uči-
                 teljica zgodovine in geografije, 47 let]


            40
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45