Page 40 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 40
raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: izobraževanje učiteljic in učiteljev ...
najti rešitev. Tako je učiteljica v spodaj navedenem primeru navedeno zaga-
to rešila tako, da je govorila širše o sorodstvenih razmerjih. Npr.:
Kako razložiti, da gospod ni njegov oče, kaj mu je njegov oče, ki
ne živi z njimi in ga obiskuje? Ker tega prej nisem vedela, sem tež-
ko sledila. Učenec pa je bil v zadregi. Ko smo razjasnili, smo v
drugih primerih (sorodniki) lažje pojasnili razmerja. [Učiteljica
razrednega pouka, 43 let]
Pri tem velja poudariti, da ima učiteljica v razredu, kjer se lahko so-
oča z novimi situacijami, malo časa za presojanje ali razmišljanje o mož-
nih alternativah ravnanja, kar navaja tudi Jaatinen (1994, v Kalin, 2004), ki
ocenjuje, da so učiteljičina življenjska zgodovina in izkušnje filter za razu-
mevanje ter oblikovanje možne interpretacije tega, kaj se dogaja v določe-
ni situaciji.
Ob nekaterih praznikih, kot sta dan žena in materinski dan, ki jih
praz nujejo tudi v nekaterih šolah, se lahko učenci, ki nimajo mame ali ni-
majo stikov z njo, znajdejo v stiski. Učiteljice so včasih v dilemi, ker ne zna-
jo oceniti, na kakšen način določene vsebine vplivajo na učenca (»nepri-
jetno sem se počutila, ker nisem vedela, ali je film dobro ali slabo vplival
nanj«; »osredotočena sem bila predvsem na obravnavo pesmice in ne na re-
akcije, ki jih je pesem sprožila pri učencih«).
Učiteljice lahko doživljajo zadrege tudi, ko se pojavljajo »konflikti med
sošolci«, ko se sošolci z neprimernimi izrazi žalijo, se nekomu posmehujejo,
»ker je mati odšla oz. odhajala k 'ljubčku'«, ga želijo prizadeti in so včasih s
svojimi neprimernimi izjavami kruti. Učenci komentirajo dogajanje v dru-
žini sošolcev, npr. ko pride do ločitve, prepovedi približevanja, samomora
starša. Da bi omilile negativen odnos sošolcev, morajo učiteljice v navede-
nih situacijah delovati še preudarneje, vključevati psihološka znanja, kar od
njih zahteva širše kompetence. Npr.:
Učenkin oče je naredil samomor, bil je alkoholik. Okolica je vali-
la krivdo na mamo, češ da je grdo ravnala z njim … Mama me je
opozorila, da sina sošolci zbadajo, so do njega nesramni. Pri po-
govoru z njo sem bila v čustveni zadregi. V razredu smo se po-
govarjali o tem, da otroci niso krivi za take stvari, da samomor
naredi tisti, ki je v veliki duševni stiski. Otroci so razumeli. [Uči-
teljica zgodovine in geografije, 47 let]
40