Page 41 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 41
težave učiteljic ob stiku z družinsko tematiko pri poučevanju v praksi
Pri učiteljicah se pojavijo tudi »dileme o pravilnosti delovanja«, saj si
ne želijo, da bi bili učenci še dodatno prizadeti, še posebej ne, da bi s svo-
jim ravnanjem učenca dodatno obremenile. Učiteljice se lahko ob pogovo-
rih o družinski problematiki, ki se lahko dotika osebnih odnosov, počuti-
jo kot »vsiljivec«, redkokdaj dobro poznajo učenčevo družinsko situacijo.
Sprašujejo se, »do kam lahko grejo, da ne bi bilo učencu neprijetno« ter
da ne bi bil izpostavljan pred celim razredom. Na percepcijo in reagiranje
na zadrege ob obravnavi družinske tematike vplivajo tudi učiteljeve oseb-
ne izkušnje. Učiteljice lahko podoživijo lastne travme zaradi nasilja v dru-
žini, ločitve, smrti staršev. Povedo, da se zaradi lastne izkušnje težje izrazi-
jo o družinski tematiki, včasih preusmerijo pogovor na drugo tematiko. Ko
podoživijo svojo izkušnjo, so lahko vznemirjene in potrebujejo čas, se po-
mirijo (»potrebujem čas, da se moja vznemirjenost pomiri in da spet lahko
vzpostavim odraslo držo«). Navajajo še, da se s časovnim odmikom od do-
godka lažje pogovorijo o tematiki, ki se dotika njihove negativne izkušnje
v preteklosti. Npr.:
Pri pouku smo brali odlomek, ki je govoril o ločenih starših. Po
koncu odlomka je v razredu nastala neprijetna tišina. Temo sem
speljala drugam. Danes, po vseh teh letih, pa se že lahko brez več-
jih težav pogovarjam o tem. [Učiteljica slovenščine, 37 let]
O pomenu lastne izkušnje učiteljic govori tudi Kissling (2014), ki pra-
vi, da učiteljičino poučevanje posledično vpliva na to, kako učiteljica živi
oz. je živela v preteklosti, sedanjosti ali prihodnosti v razredu in zunaj
njega.
Zadnji sklop odgovorov smo poimenovali »zadrege ob prepovedi pribli-
ževanja enega od staršev«, najpogosteje očeta. Težave se pojavijo, ko mora-
jo učiteljice učencu razložiti, da se mu eden od staršev ne sme približevati
zaradi nasilja, suma spolne zlorabe, alkoholizma v družini. Še posebej tež-
ko je to razložiti mlajšim učencem, v prvi triadi, menijo učiteljice. Učitelji-
ce sporočajo še, da je težava, ker niso pridobile formalnega znanja o tem,
kako reagirati ob prepovedi približevanja staršev. Navajale so, da se neka-
teri starši kljub prepovedi približevanja pojavijo v šoli. Poleg navedenih te-
žav in dilem, ki se pojavljajo ob obravnavi družinske tematike v šoli, je ovi-
ra tudi primanjkovanje časa za individualni razgovor z učencem, ko pride
do konfliktnih situacij. Posvetiti se moraš najprej oddelku in šele nato, gle-
de na možnosti, še posamezniku, še navajajo.
41