Page 37 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 37
težave učiteljic ob stiku z družinsko tematiko pri poučevanju v praksi
učni predmet, trajanje delovnih izkušenj, zakonski stan, vrsta družine, iz
katere učiteljice izhajajo, niso pokazali kot statistično značilno poveza-
ni z vrstami zadreg, ki so jih učiteljice začutile pri obravnavi družinske
tematike.
Navajamo odgovore na odprto vprašanje. Predvideli smo, da se učitel-
jice pri svojem delu srečujejo s čustvenimi, komunikacijskimi zadregami,
težavami z izražanjem v povezavi z družinsko tematiko, z morebitnim re-
ševanjem konfliktov med učenci, ki se nanašajo na omenjeno temo. Skoraj
polovica vprašanih je pri svojem delu zaznala neprijetne situacije pri nepo-
sredni ali posredni obravnavi družinske tematike. Težave se lahko preple-
tajo. V preglednici 6 navajamo porazdelitev odgovorov učiteljic glede na
posamezne kategorije odgovorov.
Preglednica 6: Učiteljičino doživljanje neprijetnih situacij pri neposredni ali posredni
obravnavali družinske tematike (Pavlič 2017)
Poročano doživljanje neprijetnih situacij: f
čustvene zadrege 68
komunikacijske težave 32
didaktične težave 14
zadrege ob reševanju konfliktov med sošolci 12
dileme o pravilnosti delovanja učiteljice 8
vpliv učiteljičinih osebnih izkušenj 8
zadrege ob prepovedi približevanja enega od staršev 7
Legenda: f = frekvenca odgovorov.
Posredna ali neposredna obravnava družinske tematike v šoli pri uči-
teljicah najpogosteje povzroča zadrege, ki smo jih poimenovali »čustvene
zadrege«. Velikokrat se čustvene težave pojavijo že ob opazovanju učenče-
ve stiske, ki se pojavlja ob smrti, ločitvi staršev, življenju v rejniški družini,
reorganizirani družini oz. v družini, kjer je prisotno nasilje, alkohol in za-
svojenosti z drugimi nedovoljenimi drogami ipd. Npr.:
Ob vsaki neprijetni situaciji, ki jo zaznaš pri učencu, ob neprijet-
nosti, prizadetosti … občutiš tudi kot učiteljica, če jo zaznaš pri
svojem učencu. [Učiteljica razrednega pouka, 53 let]
V neprijetni situaciji se učiteljice znajdejo, ko jim primanjkuje infor-
macij o strukturi družine učenca ali tranzicijah znotraj nje. Težave se lahko
37