Page 37 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 37

težave učiteljic ob stiku z družinsko tematiko pri poučevanju v praksi
            učni predmet, trajanje delovnih izkušenj, zakonski stan, vrsta družine, iz
            katere učiteljice izhajajo, niso pokazali kot statistično značilno poveza-
            ni z vrstami zadreg, ki so jih učiteljice začutile pri obravnavi družinske
            tematike.
                 Navajamo odgovore na odprto vprašanje. Predvideli smo, da se učitel-
            jice pri svojem delu srečujejo s čustvenimi, komunikacijskimi zadregami,
            težavami z izražanjem v povezavi z družinsko tematiko, z morebitnim re-
            ševanjem konfliktov med učenci, ki se nanašajo na omenjeno temo. Skoraj
            polovica vprašanih je pri svojem delu zaznala neprijetne situacije pri nepo-
            sredni ali posredni obravnavi družinske tematike. Težave se lahko preple-
            tajo. V preglednici 6 navajamo porazdelitev odgovorov učiteljic glede na
            posamezne kategorije odgovorov.
            Preglednica 6: Učiteljičino doživljanje neprijetnih situacij pri neposredni ali posredni
            obravnavali družinske tematike (Pavlič 2017)

                        Poročano doživljanje neprijetnih situacij:     f
             čustvene zadrege                                          68
             komunikacijske težave                                     32
             didaktične težave                                         14
             zadrege ob reševanju konfliktov med sošolci               12
             dileme o pravilnosti delovanja učiteljice                 8
             vpliv učiteljičinih osebnih izkušenj                      8

             zadrege ob prepovedi približevanja enega od staršev       7
            Legenda: f = frekvenca odgovorov.

                 Posredna ali neposredna obravnava družinske tematike v šoli pri uči-
            teljicah najpogosteje povzroča zadrege, ki smo jih poimenovali »čustvene
            zadrege«. Velikokrat se čustvene težave pojavijo že ob opazovanju učenče-
            ve stiske, ki se pojavlja ob smrti, ločitvi staršev, življenju v rejniški družini,
            reorganizirani družini oz. v družini, kjer je prisotno nasilje, alkohol in za-
            svojenosti z drugimi nedovoljenimi drogami ipd. Npr.:

                 Ob vsaki neprijetni situaciji, ki jo zaznaš pri učencu, ob neprijet-
                 nosti, prizadetosti … občutiš tudi kot učiteljica, če jo zaznaš pri
                 svojem učencu. [Učiteljica razrednega pouka, 53 let]
                 V neprijetni situaciji se učiteljice znajdejo, ko jim primanjkuje infor-
            macij o strukturi družine učenca ali tranzicijah znotraj nje. Težave se lahko


                                                                               37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42