Page 132 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 132

raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: izobraževanje učiteljic in učiteljev ...
                 Pri ugotavljanju zaznavanja medvrstniškega nasilja na šoli (spremen-
            ljivka BEINGBULLIED) so dijaki in dijakinje odgovarjali na vprašanje:
            »Kako pogosto si v zadnjih 12 mesecih na šoli doživel naslednje?« Pripada-
            joče postavke so ocenili na štiristopenjski lestvici (1 – »Nikoli ali skoraj ni-
            koli« do 4 – »Enkrat na teden ali pogosteje«): »Dijaki so me nalašč izločili iz
            dogajanja«, »Dijaki so se norčevali iz mene«, »Dijaki so mi grozili«, »Dijaki
            so mi vzeli ali uničili moje stvari«, »Dijaki so me udarili ali porinili« in »Di-
            jaki o meni širijo grde govorice«. Višji rezultat pomeni več samozaznane-
            ga doživljanja medvrstniškega nasilja. Koeficient notranje skladnosti Cron-
            bachova alfa je za posamezne države znašal od 0,64 do 0,79.
                 Pri ugotavljanju disciplinske klime (spremenljivka DISCLIMA) so dija-
            ki in dijakinje odgovarjali na vprašanje: »Kako pogosto se (pri jeziku pre-
            izkusa) zgodijo naslednje stvari?« Pripadajoče postavke so ocenili na štiri-
            stopenjski lestvici (1 – »Nikoli ali skoraj nikoli« do 4 – »Vsako učno uro«):
            »Dijaki ne poslušajo, kar pravi učitelj«, »Prisotna sta hrup in nered«, »Uči-
            telj mora čakati dolgo časa, da se dijaki umirijo«, »Dijaki ne morejo dob-
            ro delati« in »Dijaki še dolgo po začetku pouka ne začnejo delati«. Koefi-
            cient notranje skladnosti Cronbachova alfa je za posamezne države znašal
            od 0,85 do 0,90.
                 Spol je bil uporabljen kot kontrolna spremenljivka.


                 3.3  Postopek in analize
            V prostodostopni mednarodni bazi PISA 2018 so bile najprej izbrane spre-
            menljivke za posamezne države. Podatki so bili obdelani in analizirani z
            uporabo programske opreme IBM SPSS 27 in IDB Analyzer. Za vsak vzo-
            rec (tj. za vsako državo) so bile izvedene opisne statistike, korelacijska ana-
            liza in multipla regresija. Dejavniki posameznih držav so bili nato primer-
            jani glede na statistično značilnost ugotovitev.

                 4  Rezultati

            V pričujočem prispevku podrobneje predstavljamo rezultate za vzorec
            slovenskih dijakov in dijakinj. Izvedene analize za tuje vzorce so dostop-
            ne v prilogi. Dejavniki so po državah primerjani v zadnjem delu poglav-
            ja Rezultati.
                 V preglednici 20 so predstavljene opisne statistike za posamezne spre-
            menljivke za slovenske dijake in dijakinje. Povprečne vrednosti spremen-
            ljivk so predstavljene glede na mednarodno povprečje (pri čemer vrednost


            132
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137