Page 131 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 131
doživljanje medvrstniškega nasilja: primerjava držav na podlagi raziskave pisa 2018
»Za dijake je pomembno tekmovati«, »Zdi se, da dijaki tekmujejo drug z
drugim«, »Dijaki so prepričani, da je pomembno tekmovati drug z dru-
gim«. Višji rezultat pomeni več zaznanega tekmovanja med dijaki. Koefi-
cient notranje skladnosti Cronbachova alfa je za posamezne države znašal
od 0,77 do 0,86.
Pri ugotavljanju rezilientnosti (spremenljivka RESILIENCE) so dija-
ki in dijakinje odgovarjali na vprašanje: »Koliko se strinjaš z naslednjimi
trditvami?« Pripadajoče postavke so ocenili na štiristopenjski lestvici (1 –
»Močno se ne strinjam« do 4 – »Močno se strinjam«): »Po navadi mi uspe
na tak ali drugačen način«, »Ponosen sem, da sem dosegel stvari«, »Zdi se
mi, da lahko obvladam veliko stvari hkrati«, »Moje prepričanje vase me
vodi skozi težke čase«, »Ko sem v težki situaciji, se po navadi znam izvle-
či iz nje«. Višji rezultat pomeni višjo poročano samooceno rezilientnosti
dijakov. Koeficient notranje skladnosti Cronbachova alfa je za posamezne
države znašal od 0,73 do 0,80.
Pri ugotavljanju zavzemanja perspektive (spremenljivka PERSPECT)
so dijaki in dijakinje odgovarjali na vprašanje: »Kako dobro te opišejo nas-
lednje trditve?« Pripadajoče postavke so ocenili na štiristopenjski lestvici
(1 – »Popolnoma nič kot jaz« do 5 – »Večinoma kot jaz«): »Ob nestrinjanju
skušam pogledati z vsake strani, preden se odločim«, »Verjamem, da obsta-
jata dve plati vsakega vprašanja, in poskusim pogledati obe«, »Včasih po-
skušam bolje razumeti svoje prijatelje tako, da si predstavljam, kako stvari
izgledajo z njihove perspektive«, »Preden nekoga kritiziram, si poskušam
predstavljati, kako bi se jaz počutil, če bi bil na njegovem mestu«. Višji re-
zultat pomeni več samoporočane zmožnosti zavzemanja perspektive dru-
ge osebe. Koeficient notranje skladnosti Cronbachova alfa je za posamezne
države znašal od 0,76 do 0,83.
Pri ugotavljanju občutka pripadnosti šoli (spremenljivka BELONG) so
dijaki in dijakinje odgovarjali na vprašanje: »Pomisli na svojo šolo: v ko-
likšni meri se strinjaš z naslednjimi trditvami?« Pripadajoče postavke so
ocenili na štiristopenjski lestvici (1 – »Sploh se ne strinjam« do 4 – »Popol-
noma se strinjam«): »Počutim se izločenega (ali izobčenega)«, »V šoli z lah-
koto sklepam prijateljstva«, »Čutim pripadnost do te šole«, »V svoji šoli se
počutim čudno in odveč«, »Zdi se mi, da me imajo drugi dijaki radi« in
»V šoli sem osamljen«. Višji rezultat pomeni višji občutek pripadnosti šoli.
Koe ficient notranje skladnosti Cronbachova alfa je za posamezne države
znašal od 0,80 do 0,85.
131