Page 137 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 137

doživljanje medvrstniškega nasilja: primerjava držav na podlagi raziskave pisa 2018
            nasilja oz. viktimizacijo. Raziskave, specifično vezane na področje medvrst-
            niškega nasilja, navadno merijo več vidikov – tako viktimizacije kot tudi
            nasilnega vedenja (za podrobnosti glejte npr. Košir idr., 2020). Prav tako se
            sodobno preučevanje medvrstniškega nasilja osredotoča tudi na perspek-
            tivo opazovalcev, kar je vidik, ki ni izražen v dostopnih spremenljivkah
            mednarodnih raziskav. Poleg tega je nabor spremenljivk, ki se nanašajo na
            medvrstniško nasilje, omejen, saj raziskave, kot je PISA 2018, v osnovi niso
            osredinjene na medvrstniško nasilje. Kljub tem pomanjkljivostim pa zbra-
            ni podatki nudijo bogat in dragocen vpogled v dinamiko medvrstniškega
            nasilja ter omogočajo primerjavo med različnimi državami. Pomembno je
            tudi izpostaviti, da so rezultati raziskave pomembni za oblikovanje učin-
            kovitih strategij za preprečevanje in zmanjševanje medvrstniškega nasilja.
            Ugotovitve lahko informirajo pedagoško prakso in pomagajo pri razvija-
            nju programov za zmanjševanje nasilja v šolah, s poudarkom na krepitvi
            varovalnih dejavnikov, kot so višja rezilientnost, sodelovalnost dijakov in
            zaznana opora učitelja. Integracija teh vsebin v izobraževanje učiteljev bi
            lahko pripomogla k boljši obravnavi in zmanjšanju medvrstniškega nasil-
            ja v šolskem okolju.
                 Z ozirom na izpostavljene pomanjkljivosti raziskave PISA 2018 pri
            merjenju medvrstniškega nasilja bi bilo pričujočo raziskavo smiselno in iz-
            vesti v več evropskih državah in jo dopolniti z merjenjem različnih per-
            spektiv deležnikov, ki so vključeni v proces medvrstniškega nasilja (npr.
            nasilnež, žrtev, opazovalec, učitelj). Po eni strani bi to omogočilo more-
            bitno replikacijo rezultatov, po drugi strani pa tudi dodaten oris rezulta-
            tov, saj bi s tem lahko tudi razširili nabor preučevanih dejavnikov. Obenem
            pa je treba izpostaviti, da je medvrstniško nasilje kompleksen fenomen, ki
            vključuje preplet različnih dejavnikov, ki jih ni enostavno razumeti. Zato je
            z vidika poglobljenega znanstvenega razumevanja pojava in aplikacije pre-
            ventivnih mer v prakso dejavnike treba poglobljeno razumeti. To bi bilo
            mogoče storiti s triangulacijo raziskovalnih metod, in sicer da bi kvantita-
            tivno analizo dopolnili s kvalitativno metodologijo.


                 6  Zaključek
            Pričujoča raziskava daje ključne vpoglede v kompleksnost medvrstniške-
            ga nasilja med slovenskimi dijaki in dijakinjami ter njegovo primerjavo s
            stanjem v drugih državah EU. Razlike v izpostavljenih dejavnikih kažejo
            na potencialne pristope pri preprečevanju in odzivanju na nasilje. Ob tem
            je nujno upoštevati tudi pomanjkljivosti obstoječih merilnih instrumentov


                                                                              137
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142