Page 135 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 135

doživljanje medvrstniškega nasilja: primerjava držav na podlagi raziskave pisa 2018
             učitelja) značilni za kontekste držav EU, vendar ne za Slovenijo. Gre za de-
            javnike, ki po eni strani odražajo individualne značilnosti učencev (rezili-
            entnost, zavzemanje perspektive), po drugi strani pa nakazujejo tudi odno-
            se v šoli (podpora učitelja, sodelovalnost dijakov v šoli).


            Preglednica 23: Primerjava napovednikov po državah
                                       Značilen napovednik    Neznačilen napovednik
                   Napovednik
                                          po državah)            po državah
                                    Slovenija (-), Finska (-),
             Občutek pripadnosti šoli  Nizozemska (-), Španija (-),
                                    Portugalska (-)
                                    Slovenija (-), Finska (-),
             Disciplinska klima     Nizozemska (-), Španija (-),
                                    Portugalska (-)
                                    Slovenija (-), Finska (-),
             Čustvena podpora staršev                     Nizozemska
                                    Španija (-), Portugalska (-)
                                    Slovenija (+), Finska (+),
             Tekmovalnost dijakov v šoli  Nizozemska (+), Španija (+),
                                    Portugalska (+)
                                                          Slovenija, Nizozemska,
             Sodelovalnost dijakov v šoli  Finska (-), Španija (-)
                                                          Portugalska
             Zavzemanje perspektive  Španija (-)          Slovenija, Portugalska
                                                          Slovenija, Finska, Nizozemska,
             Rezilientnost          Portugalska (-)
                                                          Španija
                                                          Slovenija, Nizozemska,
             Podpora učitelja       Finska (-)
                                                          Španija, Portugalska
                                    Slovenija (+), Finska (+),
             Spol                   Nizozemska (+), Španija (+),
                                    Portugalska (+)

                 5  Diskusija
            Namen pričujoče raziskave je bil raziskati dejavnike medvrstniškega nasil-
            ja na podlagi podatkov raziskave PISA 2018. Osredotočili smo se na iden-
            tifikacijo dejavnikov, značilnih za slovenske dijake in dijakinje, ter analizi-
            rali, kako se ti dejavniki odražajo v državah, kjer sodelujoči v primerjavi s
            Slovenijo poročajo o nižji stopnji doživljanja medvrstniškega nasilja.
                 Ugotovitve prvega raziskovalnega vprašanja kažejo, da so se nekateri
            dejavniki doživljanja medvrstniškega nasilja izkazali za značilne na sloven-
            skem vzorcu. Ti dejavniki vključujejo občutek pripadnosti šoli, disciplin-
            sko klimo, čustveno podporo staršev, tekmovalnost učencev v šoli in spol.
            Rezultati poudarjajo pomen tako individualnih dejavnikov kot tudi dejav-
            nikov, povezanih z odnosi med dijaki v šolskem okolju. Kot so že ugotovile
            prejšnje raziskave o doživljanju medvrstniškega nasilja (Hong in Espelage,


                                                                              135
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140