Page 135 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 135
doživljanje medvrstniškega nasilja: primerjava držav na podlagi raziskave pisa 2018
učitelja) značilni za kontekste držav EU, vendar ne za Slovenijo. Gre za de-
javnike, ki po eni strani odražajo individualne značilnosti učencev (rezili-
entnost, zavzemanje perspektive), po drugi strani pa nakazujejo tudi odno-
se v šoli (podpora učitelja, sodelovalnost dijakov v šoli).
Preglednica 23: Primerjava napovednikov po državah
Značilen napovednik Neznačilen napovednik
Napovednik
po državah) po državah
Slovenija (-), Finska (-),
Občutek pripadnosti šoli Nizozemska (-), Španija (-),
Portugalska (-)
Slovenija (-), Finska (-),
Disciplinska klima Nizozemska (-), Španija (-),
Portugalska (-)
Slovenija (-), Finska (-),
Čustvena podpora staršev Nizozemska
Španija (-), Portugalska (-)
Slovenija (+), Finska (+),
Tekmovalnost dijakov v šoli Nizozemska (+), Španija (+),
Portugalska (+)
Slovenija, Nizozemska,
Sodelovalnost dijakov v šoli Finska (-), Španija (-)
Portugalska
Zavzemanje perspektive Španija (-) Slovenija, Portugalska
Slovenija, Finska, Nizozemska,
Rezilientnost Portugalska (-)
Španija
Slovenija, Nizozemska,
Podpora učitelja Finska (-)
Španija, Portugalska
Slovenija (+), Finska (+),
Spol Nizozemska (+), Španija (+),
Portugalska (+)
5 Diskusija
Namen pričujoče raziskave je bil raziskati dejavnike medvrstniškega nasil-
ja na podlagi podatkov raziskave PISA 2018. Osredotočili smo se na iden-
tifikacijo dejavnikov, značilnih za slovenske dijake in dijakinje, ter analizi-
rali, kako se ti dejavniki odražajo v državah, kjer sodelujoči v primerjavi s
Slovenijo poročajo o nižji stopnji doživljanja medvrstniškega nasilja.
Ugotovitve prvega raziskovalnega vprašanja kažejo, da so se nekateri
dejavniki doživljanja medvrstniškega nasilja izkazali za značilne na sloven-
skem vzorcu. Ti dejavniki vključujejo občutek pripadnosti šoli, disciplin-
sko klimo, čustveno podporo staršev, tekmovalnost učencev v šoli in spol.
Rezultati poudarjajo pomen tako individualnih dejavnikov kot tudi dejav-
nikov, povezanih z odnosi med dijaki v šolskem okolju. Kot so že ugotovile
prejšnje raziskave o doživljanju medvrstniškega nasilja (Hong in Espelage,
135