Page 134 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 134
raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: izobraževanje učiteljic in učiteljev ...
pri teh spremenljivkah. Izjema je zgolj spremenljivka tekmovalnost dijakov,
ki se pozitivno povezuje z doživljanjem medvrstniškega nasilja, kar pome-
ni, da je višje doživljanje medvrstniškega nasilja povezano z višjim rezul-
tatom na lestvici tekmovalnosti. Doživljanje medvrstniškega nasilja se si-
cer najmočneje povezuje z občutkom pripadnosti šoli, s čustveno podporo
staršev in z disciplinsko klimo.
V preglednici 22 so predstavljeni rezultati linearnega regresijskega
modela za napovedovanje doživljanja medvrstniškega nasilja. Celoten mo-
del pojasni 15 % variance v doživljanju medvrstniškega nasilja pri sloven-
skih dijakih in dijakinjah. Čustvena podpora staršev, disciplinska klima in
občutek pripadnosti šoli so bili značilni negativni napovedniki doživljanja
medvrstniškega nasilja. Moški spol in višja tekmovalnost dijakov v šoli pa
sta bila pozitivna napovednika. Občutek pripadnosti šoli se je pokazal kot
najmočnejši napovednik.
Preglednica 22: Regresijski model za napovedovanje medvrstniškega nasilja za slovenske
dijake in dijakinje v raziskavi PISA 2018
B Beta SE SE B.t Beta.t
B Beta
Konstanta -0,36 0,05 -6,68
Podpora učitelja -0,02 -0,02 0,02 0,02 -0,98 -0,98
Spol 0,16 0,08 0,03 0,02 4,98 4,90
Rezilientnost 0,01 0,01 0,02 0,02 0,51 0,51
Zavzemanje perspektive -0,02 -0,02 0,02 0,02 -1,08 -1,08
Sodelovalnost dijakov -0,03 -0,03 0,02 0,02 -1,75 -1,74
Tekmovalnost dijakov 0,15 0,14 0,02 0,02 8,88 9,31
Čustvena podpora -0,12 -0,12 0,02 0,02 -5,97 -5,98
Disciplinska klima -0,11 -0,12 0,01 0,02 -7,27 -7,24
Občutek pripadnosti -0,26 -0,23 0,02 0,02 -10,63 -11,63
Opomba: t > 1,96 pomeni statistično značilnosti pri stopnji α < 0,05.
Za oris podobnosti in razlik med dejavniki doživljanja medvrstniškega
nasilja glede na podatke raziskave PISA 2018 za Slovenijo in izbrane države
EU (Nizozemska, Portugalska, Finska in Španija) je pripravljena preglednica
23. Rezultati primerjave dejavnikov med državami kažejo, da se dejavniki pri
približno polovici vključenih spremenljivk (občutek pripadnosti šoli, disci-
plinska klima, čustvena podpora staršev, tekmovalnost dijakov v šoli, spol)
v Sloveniji v primerjavi z izbranimi državami EU odražajo enako. Pri dolo-
čenih dejavnikih pa zaznamo razlike, in sicer da so določeni dejavniki (so-
delovalnost dijakov v šoli, zavzemanje perspektive, rezilientnost in podpora
134