Page 134 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 134

raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: izobraževanje učiteljic in učiteljev ...
            pri teh spremenljivkah. Izjema je zgolj spremenljivka tekmovalnost dijakov,
            ki se pozitivno povezuje z doživljanjem medvrstniškega nasilja, kar pome-
            ni, da je višje doživljanje medvrstniškega nasilja povezano z višjim rezul-
            tatom na lestvici tekmovalnosti. Doživljanje medvrstniškega nasilja se si-
            cer najmočneje povezuje z občutkom pripadnosti šoli, s čustveno podporo
            staršev in z disciplinsko klimo.
                 V  preglednici  22  so  predstavljeni  rezultati  linearnega  regresijskega
            modela za napovedovanje doživljanja medvrstniškega nasilja. Celoten mo-
            del pojasni 15 % variance v doživljanju medvrstniškega nasilja pri sloven-
            skih dijakih in dijakinjah. Čustvena podpora staršev, disciplinska klima in
            občutek pripadnosti šoli so bili značilni negativni napovedniki doživljanja
            medvrstniškega nasilja. Moški spol in višja tekmovalnost dijakov v šoli pa
            sta bila pozitivna napovednika. Občutek pripadnosti šoli se je pokazal kot
            najmočnejši napovednik.

            Preglednica 22: Regresijski model za napovedovanje medvrstniškega nasilja za slovenske
            dijake in dijakinje v raziskavi PISA 2018

                                    B      Beta    SE      SE      B.t    Beta.t
                                                     B      Beta
             Konstanta             -0,36           0,05            -6,68
             Podpora učitelja      -0,02   -0,02   0,02    0,02    -0,98   -0,98
             Spol                  0,16    0,08    0,03    0,02    4,98    4,90
             Rezilientnost         0,01    0,01    0,02    0,02    0,51    0,51
             Zavzemanje perspektive  -0,02  -0,02  0,02    0,02    -1,08   -1,08
             Sodelovalnost dijakov  -0,03  -0,03   0,02    0,02    -1,75   -1,74
             Tekmovalnost dijakov  0,15    0,14    0,02    0,02    8,88    9,31
             Čustvena podpora      -0,12   -0,12   0,02    0,02    -5,97   -5,98
             Disciplinska klima    -0,11   -0,12   0,01    0,02    -7,27   -7,24
             Občutek pripadnosti   -0,26   -0,23   0,02    0,02   -10,63  -11,63
            Opomba: t > 1,96 pomeni statistično značilnosti pri stopnji α < 0,05.

                 Za oris podobnosti in razlik med dejavniki doživljanja medvrstniškega
            nasilja glede na podatke raziskave PISA 2018 za Slovenijo in izbrane države
            EU (Nizozemska, Portugalska, Finska in Španija) je pripravljena preglednica
            23. Rezultati primerjave dejavnikov med državami kažejo, da se dejavniki pri
            približno polovici vključenih spremenljivk (občutek pripadnosti šoli, disci-
            plinska klima, čustvena podpora staršev, tekmovalnost dijakov v šoli, spol)
            v Sloveniji v primerjavi z izbranimi državami EU odražajo enako. Pri dolo-
            čenih dejavnikih pa zaznamo razlike, in sicer da so določeni dejavniki (so-
            delovalnost dijakov v šoli, zavzemanje perspektive, rezilientnost in podpora


            134
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139