Page 136 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 136

raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: izobraževanje učiteljic in učiteljev ...
            2012; Zych idr., 2019), k le-temu prispevajo različni dejavniki, ki so poveza-
            ni z individualnimi značilnostmi mladostnikov ter značilnostmi njihovega
            okolja. Poleg tega so se ti dejavniki, ki so se izkazali za statistično značilne
            v Sloveniji, pojavili tudi v drugih državah EU. To nakazuje, da so veljavni
            in pomembni za razumevanje doživljanja medvrstniškega nasilja v širšem
            evropskem kontekstu. Na podlagi teh ugotovitev lahko zaključimo, da gre
            za dejavnike, ki so pomembno povezani z izkušnjo medvrstniškega nasilja
            ne glede na nacionalni kontekst.
                 Z drugim raziskovalnim vprašanjem smo preučili, kako se dejavni-
            ki medvrstniškega nasilja izražajo v izbranih državah EU, kjer sodelujo-
            či poročajo o nižji stopnji medvrstniškega nasilja v primerjavi s Slovenijo.
            Na podlagi empiričnih podatkov raziskave PISA 2018 smo to predpostavko
            potrdili, kar je v skladu z ugotovitvami Katje Košir in sodelavcev (2020), ki
            ugotavljajo, da se določeni dejavniki pri slovenskih podatkih lahko razli-
            kujejo od tistih v tujini. V nekaterih državah (Finska, Španija, Portugalska)
            so se določeni dejavniki, kot so sodelovalnost dijakov v šoli, sposobnost
            zavzemanja perspektive, rezilientnost in zaznana opora učitelja, izkazali
            za značilne. To nakazuje potencialni pomen teh varovalnih dejavnikov pri
            preprečevanju doživljanja  medvrstniškega  nasilja v Sloveniji.  Ugotovitve
            kažejo, da višja rezilientnost, večja sodelovalnost dijakov v šoli in boljša
            zaznana opora učitelja prispevajo k manjši pojavnosti medvrstniškega na-
            silja. To pomeni, da imajo ti varovalni dejavniki potencial za vključitev v
            programe preprečevanja medvrstniškega nasilja, kar bi lahko pripomoglo k
            zmanjšanju slednjega pojava. Pomembnost teh dejavnikov za preprečevan-
            je medvrstniškega nasilja potrjujejo tudi druge raziskave (Jiang in Jiang,
            2023; Moore in Woodcock, 2017). Te ugotovitve so relevantne tudi za izo-
            braževanje učiteljev, saj slednji z mladostniki preživijo veliko časa in lah-
            ko pomembno vplivajo na njihove izkušnje v šolskem okolju. Sistematično
            naslavljanje vidikov, kot so razvijanje rezilientnosti, spodbujanje sodeloval-
            nosti in zagotavljanje opore, bi lahko prispevalo k zmanjšanju nasilja. Zato
            je te vsebine smiselno vključiti v izobraževanje učiteljev in učiteljic.
                 Pričujoča raziskava omogoča natančen vpogled v dinamiko dejavnikov
            doživljanja medvrstniškega nasilja in odražanje teh dejavnikov na vzorcih
            različnih držav, s poudarkom na tistih, kjer je po poročanju dijakov in dija-
            kinj manj zaznanega medvrstniškega nasilja v primerjavi s Slovenijo. Kljub
            temu pa raziskava vsebuje nekatere pomembne pomanjkljivosti. Čeprav
            mednarodne raziskave, kot je PISA 2018, vključujejo reprezentativne vzor-
            ce populacije, merijo zgolj en vidik nasilja – doživljanje medvrstniškega


            136
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141