Page 127 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 127

doživljanje medvrstniškega nasilja: primerjava držav na podlagi raziskave pisa 2018
            V določenih situacijah lahko isti učenec prevzame vlogo nasilneža ali žrtve
            (t. i. nasilnež/žrtev). Opazovalci so učenci, ki so priče nasilju in se lahko
            vanj vključijo bodisi s spodbujanjem nasilneža bodisi s pomočjo žrtvi ali
            pa zgolj opazujejo dogajanje. Nasilnež potrebuje opazovalce, saj z nasiljem
            utrjuje svoj položaj v hierarhiji vrstniške skupine. Sodobne definicije med-
            vrstniško nasilje opredeljujejo kot sredstvo za doseganje ciljev nasilnežev,
            kot je npr. zasedba položaja v vrstniški skupini (Volk idr., 2017).


                 2.2  Dejavniki medvrstniškega nasilja
            Dejavniki medvrstniškega nasilja nam omogočajo razumeti, zakaj do na-
            silja prihaja in zakaj so nekateri mladostniki bolj izpostavljeni tveganju, da
            v procesu medvrstniškega nasilja postanejo bodisi žrtve bodisi nasilneži.
            Ti dejavniki nudijo pomemben vpogled v dinamiko nasilja in omogočajo
            boljše uvide v preventivno naslavljanje ter odzivanje na nasilje, ko se zgodi.
                 Področje dejavnikov, povezanih z medvrstniškim nasiljem, je že teme-
            ljito raziskano v mednarodnem kontekstu, kjer številne raziskave razkriva-
            jo dejavnike, ki lahko prispevajo bodisi k povečanju bodisi zmanjšanju ver-
            jetnosti, da učenec doživlja ali izvaja medvrstniško nasilje. Razumevanje
            teh dejavnikov vključuje preučevanje kompleksnih interakcij med učencem
            in njegovim okoljem (Hong in Espelage, 2012), pri čemer uporabimo različ-
            ne kategorizacije (Hong in Espelage, 2012; Zych idr., 2019) na različnih rav-
            neh življenja mladostnikov, vključno z individualno, vrstniško, družinsko
            in skupnostno ravnjo.
                 V slovenskem raziskovalnem  prostoru  se dejavniki  medvrstniškega
            nasilja intenzivno preučujejo (Košir idr., 2018, 2020, 2022; Pečjak in Pirc,
            2017; Pivec idr., 2023). Ugotovitve teh raziskav so ključne pri oblikovanju
            učinkovitih smernic in intervencij za preprečevanje medvrstniškega nasi-
            lja, ki temeljijo na podatkih ter se lahko vpeljejo v prakso. Skupna ugoto-
            vitev omenjenih raziskav v Sloveniji kaže, da sta stopnji doživljanja nasilja
            (viktimizacije) in izvajanja nasilja (nasilnega vedenja) odvisni od različnih
            dejavnikov na ravni posameznika, razreda in šole. Nekatere individualne
            značilnosti učencev, kot so internalizacija jeze, nizka socialna samopodoba
            in pomanjkanje opore vrstnikov, predstavljajo večje tveganje za doživljanje
            nasilja, medtem ko so za nasilno vedenje značilni motivi moč, položaj v raz-
            redu in prizadevanje za priljubljenost (Košir idr., 2018, 2020, 2022). Čeprav
            raziskave slovenskih raziskovalnih skupin ne temeljijo na reprezentativnih
            vzorcih, pa zagotavljajo pomemben vpogled v dinamiko medvrstniškega
            nasilja. Slovenske ugotovitve je možno primerjati z raziskavami, izvedenimi


                                                                              127
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132