Page 129 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 129
doživljanje medvrstniškega nasilja: primerjava držav na podlagi raziskave pisa 2018
na analizo medvrstniškega nasilja na ravni opisa dejavnikov in morebitnih
razlik med njimi.
2.4 Namen raziskave
Glede na kompleksnost pojava medvrstniškega nasilja je očitno, da na ver-
jetnost, da bo učenec ali dijak postal žrtev medvrstniškega nasilja, vplivajo
številni dejavniki. Ti dejavniki lahko v slovenskem kontekstu delujejo dru-
gače kot v tujini (Košir idr., 2020), zato je ključnega pomena, da analizira-
mo razlike v dejavnikih, kot se odražajo v podatkih mednarodnih raziskav.
V pričujoči raziskavi se Slovenijo primerja z izbranimi državami EU (Nizo-
zemska, Portugalska, Finska, Španija), kjer dijaki poročajo o nekoliko niž-
ji stopnji doživljanja medvrstniškega nasilja v primerjavi s Slovenijo. Razu-
mevanje teh razlik lahko dodatno informira pedagoško prakso in prispeva
k učinkovitejšemu preprečevanju ter odzivanju na medvrstniško nasilje.
Na podlagi zgoraj navedenega je namen pričujoče raziskave analizi-
rati dejavnike medvrstniškega nasilja v Sloveniji ter izbranih državah EU z
uporabo podatkov iz raziskave PISA 2018. V okviru te analize smo si posta-
vili naslednji dve raziskovalni vprašanji:
1. Kateri dejavniki doživljanja medvrstniškega nasilja so glede na
raziskavo PISA 2018 statistično značilni za Slovenijo?
2. Kako se ti dejavniki odražajo v državah, kjer so dijaki poroča-
li o manjšem doživljanju medvrstniškega nasilja v primerjavi s
Slovenijo?
3 Metoda
Raziskava je bila izvedena v dveh fazah (za podrobnosti glejte Peras, 2023).
V prvi fazi smo izvedli sistematičen pregled literature, s ciljem identifika-
cije dejavnikov, povezanih z medvrstniškim nasiljem, ki so bili nato izbra-
ni iz mednarodne baze raziskave PISA 2018. Dejavniki, ki smo jih vključili,
so bili izbrani na podlagi svoje razpoložljivosti v tej bazi in svoje ustrezno-
sti glede na rezultate sistematičnega pregleda.
3.1 Vzorec
V raziskavi PISA sodelujejo 15-letniki in 15-letnice ne glede na izobraževal-
ni program. Skupno je v Sloveniji sodeloval 6.401 udeleženec, od tega 2,993
(48,8 %) dijakinj in 3.408 (51,2 %) dijakov. Na Nizozemskem je sodelovalo
129