Page 61 - Klaudija Šterman Ivančič, Urška Štremfel, Igor Peras in Barbara Japelj Pavešić • Občutek pripadnosti šoli, dobrobit in učna uspešnost učencev in učenk: vpogledi mednarodnih raziskav znanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023
P. 61
empirični okvir

naučil/-a«, »Moj/-a učitelj/-ica počne različne stvari, da nam pomaga pri
učenju« in »Moj/-a učitelj/-ica mi pokaže, kako lahko popravim napake«.

Kot indikator socialno-ekonomskega statusa (SES) smo uporabili lest-
vico domači viri za učenje, ki je sestavljena iz rezultatov, zbranih tako iz
vprašalnika za učence in učenke kakor tudi iz vprašalnika za starše. Ses-
tavljena je iz kombinacije odgovorov na vprašanja o dostopnosti domačih
virov: števila knjig doma (odgovarjali so učenci in učenke), števila otroških
knjig doma (odgovarjali so starši), števila domačih virov za učenje (učen-
ci in učenke), najvišja dosežena stopnja izobrazbe staršev (starši) in poklic
staršev (starši). Lestvica je izračuna tako, da poleg fizičnih virov upošte-
va tudi družinski SES. Učenci in učenke so glede na lestvico uvrščeni v tri
skupine: veliko virov, nekaj virov in malo virov. Kot indikator visokega SES
smo uporabili skupino veliko virov, kot indikator nizkega SES pa skupino
malo virov.

Kot indikator statusa priseljenca smo uporabili odgovore staršev na
vprašanje »Se je vaš otrok rodil v Sloveniji?« iz vprašalnika za starše. Od-
govor »da« na vprašanje pomeni, da učenec ali učenka nima statusa prisel-
jenca, odgovor »ne« na vprašanje pomeni, da ima učenec ali učenka status
priseljenca. Na podlagi omenjenega gre za učence in učenke, ki imajo sta-
tus priseljenca prve generacije ali pa so brez statusa priseljenca, saj raziska-
va PIRLS 2016 ne ločuje med priseljenci prve in druge generacije.

Vse uporabljene lestvice so se na vzorcu slovenskih osnovnošolk
in osnovnošolcev, ki so sodelovali v raziskavi PIRLS 2016, izkazale kot
ustrezno notranje zanesljive, z vrednostmi koeficientov notranje zaneslji-
vosti med α = 0,78 in α = 0,85 (Martin idr., 2017).

V analizah podatkov v petem poglavju smo uporabili tudi lestvico šol-
ske discipline, pri čemer smo uporabili odgovore iz vprašalnika za ravnate-
lje in ravnateljice, ki so odgovarjali na vprašanje »Kolikšen problem na vaši
šoli predstavljajo naslednja vedenja učenk in učencev 4. razreda?«. Pripa-
dajoče postavke so ocenili na štiristopenjski lestvici (od 1 – Ni problem do
4 – Resen problem), ocenili pa so naslednje postavke: »zamujanje pouka«,
»izostajanje od pouka (neopravičeno)«, »nemir v razredih«, »goljufanje«,
»žaljenje, poniževanje«, »vandalizem«, »kraja«, »ustrahovanje in besedno
nasilje med učenci in učenkami (vključno z nasilnimi SMS-sporočili,
elektronsko pošto ipd.)«, »fizično nasilje med učenci« ter »ustrahovanje in
besedilno nasilje učiteljev ali drugih zaposlenih (vključno z nasilnimi SMS-
sporočili, elektronsko pošto ipd.)«.

61
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66