Page 62 - Klaudija Šterman Ivančič, Urška Štremfel, Igor Peras in Barbara Japelj Pavešić • Občutek pripadnosti šoli, dobrobit in učna uspešnost učencev in učenk: vpogledi mednarodnih raziskav znanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023
P. 62
občutek pripadnosti šoli, dobrobit in učna uspešnost učencev in učenk

Lestvica šolske discipline v raziskavi PIRLS 2016 se je izkazala kot
ustrezno notranje zanesljiva, z vrednostjo koeficienta notranje zanesljivos-
ti α = 0,90 (Martin idr., 2017).

3.2.4 Raziskava ICCS 2016
V raziskavi ICCS 2016 so uporabljeni različni instrumenti: kognitivni pre-
izkus iz državljanske vednosti za učence in učenke, vprašalnik za učen-
ce in učenke, vprašalnik za starše in vprašalnik za ravnatelje in ravnatelji-
ce. Učenci in učenke z območja Evrope so reševali tudi Evropski regionalni
modul. V nadaljevanju navajamo podrobnejši opis spremenljivk, ki smo jih
uporabili v analizah, in sicer: občutek pripadnosti šoli učencev in učenk,
občutek pripadnosti šoli učiteljev in učiteljic, zaznavanje doživljanja med-
vrstniškega nasilja in doživljanje odnosov med učenci in učenkami ter uči-
telji in učiteljicami. Slednji smo v raziskavi uporabili kot indikatorja dobro-
biti učencev in učenk.

Pri ugotavljanju občutka pripadnosti šoli učencev in učenk smo upo-
rabili lestvico Ravnateljevo zaznavanje občutka pripadnosti šoli učencev.
Ravnatelji so odgovarjali na vprašanje »V kolikšni meri naslednje trditve
po vašem mnenju opisujejo sedanje stanje na vaši šoli?«. Pripadajoče po-
stavke so ocenili na štiristopenjski lestvici (od 1 – Zelo do 4 – Sploh ne),
ocenili pa so naslednje postavke: »Učenci so radi v šoli«, »Učenci so aktiv-
no vključeni v šolsko delo«, »Učenci so ponosni na to šolo« in »Učenci se
čutijo del šolske skupnosti«. Lestvica je ovrednotena tako, da višje vrednos-
ti pomenijo večje zaznavanje občutka pripadnosti šoli učencev s strani rav-
nateljev.

Pri ugotavljanju občutka pripadnosti šoli učiteljev smo uporabili lestvi-
co Ravnateljevo zaznavanje občutka pripadnosti šoli učiteljev. Ravnatelji
so pri tej lestvici odgovarjali na vprašanje »V kolikšni meri naslednje trdi-
tve po vašem mnenju opisujejo sedanje stanje na vaši šoli?«. Na pripadajoče
postavke so odgovarjali na štiristopenjski lestvici (od 1 – Zelo do 4 – Sploh
ne), postavke pa so bile naslednje: »Učitelji imajo pozitiven odnos do šole«,
»Učitelji občutijo pripadnost šolski skupnosti«, »Učitelji delajo z navduše-
njem« in »Učitelji so ponosni na to šolo«. Lestvica je ovrednotena tako, da
višje vrednosti pomenijo večje zaznavanje občutka pripadnosti šoli učite-
ljev s strani ravnateljev.

Pri ugotavljanju zaznavanja doživljanja medvrstniškega nasilja smo
uporabili lestvico Doživljanje fizičnega in verbalnega nasilja na šoli, ki se
nanaša na zaznavanje doživljanja fizične in verbalne agresije v šoli. Učen-

62
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67