Page 57 - Klaudija Šterman Ivančič, Urška Štremfel, Igor Peras in Barbara Japelj Pavešić • Občutek pripadnosti šoli, dobrobit in učna uspešnost učencev in učenk: vpogledi mednarodnih raziskav znanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023
P. 57
empirični okvir

notranje zanesljive, z vrednostmi koeficientov notranje zanesljivosti med α
= 0,81 in α = 0,91 (Martin idr., 2016).

3.2.2 Raziskava PISA 2018
Dijaki in dijakinje so po dvournem preizkusu z nalogami iz bralne pi-
smenosti v raziskavi PISA 2018 izpolnjevali vprašalnik za dijake in dijaki-
nje. Izpolnjevanje traja približno 40 minut, z njim pa se v okviru raziska-
ve ugotavljajo spremljajoči dejavniki dosežkov. V nadaljevanju navajamo
podrobnejši opis dejavnikov, ki smo jih uporabili v analizah, in sicer: ob-
čutek pripadnosti šoli, zaznavanje medvrstniškega nasilja in zaznavanje
učiteljeve socialno-čustvene opore pri pouku slovenščine. Slednja smo v
raziskavi uporabili kot indikatorja dobrobiti dijakov in dijakinj. Poleg ome-
njenih dejavnikov navajamo še opis postavk, s katerimi smo ugotavljali sta-
tus priseljenca dijakov in dijakinj, ter opis indeksa socialno-ekonomskega
statusa.

Pri ugotavljanju občutka pripadnosti šoli so dijaki in dijakinje odgo-
vorili na vprašanje »Pomisli na svojo šolo: v kolikšni meri se strinjaš z na-
slednjimi trditvami?«. Pripadajoče postavke so ocenili na štiristopenjski le-
stvici (od 1 – Sploh se ne strinjam do 4 – Popolnoma se strinjam), ocenili
pa so naslednje postavke: »Počutim se izločenega (ali izobčenega)«, »V šoli
z lahkoto sklepam prijateljstva«, »Čutim pripadnost do te šole«, »V svoji
šoli se počutim čudno in odveč«, »Zdi se mi, da me imajo drugi dijaki/-inje
radi« in »V šoli sem osamljen/-a«.

Pri ugotavljanju zaznavanja medvrstniškega nasilja v šoli so dijaki in
dijakinje odgovorili na vprašanje »Kako pogosto si v zadnjih 12 mesecih na
šoli doživel/-a naslednje?«. Pripadajoče postavke so ocenili na štiristopenj-
ski lestvici (od 1 – Nikoli ali skoraj nikoli do 4 – Enkrat na teden ali pogo-
steje), ocenili pa so naslednje postavke: »Dijaki/-inje so me nalašč izločili/-
-e iz dogajanja«, »Dijaki/-inje so se norčevali/-e iz mene«, »Dijaki/-inje so
mi grozili/-e«, »Dijaki/-inje so mi vzeli/-e ali uničili/-e moje stvari«, »Dija-
ki/-inje so me udarili/-e ali porinili/-e« in »Dijaki/-inje širijo grde govori-
ce o meni«.

Pri ugotavljanju zaznavanja učiteljeve socialno-čustvene opore pri pou-
ku slovenščine so dijaki in dijakinje odgovorili na vprašanje »Kako pogosto
se pri pouku slovenščine zgodi naslednje?«. Pripadajoče postavke so ocenili
na štiristopenjski lestvici (od 1 – Nikoli ali zelo redko do 4 – Pri vseh urah),
ocenili pa so naslednje postavke: »Profesor/-ica se zanima za vsakega dija-
ka/-injo«, »Profesor/-ica ponudi dodatno pomoč, kadar jo dijaki/-inje pot-

57
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62