Page 56 - Klaudija Šterman Ivančič, Urška Štremfel, Igor Peras in Barbara Japelj Pavešić • Občutek pripadnosti šoli, dobrobit in učna uspešnost učencev in učenk: vpogledi mednarodnih raziskav znanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023
P. 56
občutek pripadnosti šoli, dobrobit in učna uspešnost učencev in učenk
pa so naslednje postavke: »Rad sem v šoli«, »V šoli se počutim varno«, »Ču-
tim, da pripadam tej šoli«, »V šoli se rad družim s svojimi sošolci in sošol-
kami«, »Učitelji na šoli so pošteni do mene«, »Ponosen sem, da obiskujem
to šolo« in »Na tej šoli sem se veliko naučil«.
Zaznavanje zavzetosti poučevanja učitelja matematike so učenci in
učenke ocenili na štiristopenjski lestvici (od 1 – Popolnoma se strinjam do
4 – Sploh se ne strinjam), ocenili pa so naslednje postavke: »Vem, kaj pri
matematiki učitelj pričakuje od mene«, »Učiteljevo razlago pri matematiki
zlahka razumem«, »Zanima me, kar pri matematiki pove učitelj«, »Učitelj
poskrbi, da pri matematiki počnemo zanimive stvari«, »Učitelj ima jasne
odgovore na moja vprašanja«, »Učitelj dobro razlaga matematiko«, »Učitelj
mi dovoli pokazati, kaj sem se naučil«, »Učitelj naredi različne stvari, ki mi
pomagajo pri učenju«, »Učitelj mi pove, kako naj popravim napake, ki jih
storim« in »Učitelj posluša, ko kaj rečem«.
Zaznavanje izpostavljenosti nasilju v šoli so učenci in učenke oceni-
li na štiristopenjski lestvici (od 1 – Popolnoma se strinjam do 4 – Sploh
se ne strinjam), ocenili pa so naslednje postavke: »Iz mene so se norčeva-
li ali me zmerjali«, »Izključili so me iz igre ali drugih dejavnosti«, »O meni
so širili laži«, »Nekaj so mi ukradli; Udarili ali poškodovali so me (na pri-
mer porinili, udarili, brcnili)«, »Prisilili so me početi stvari, ki jih sam ni-
sem želel«, »Širili so neprijetne informacije o meni«, »Objavili so neprijet-
ne stvari o meni na spletu« in »Grozili so mi«. Lestvica je bila pretvorjena
tako, da večja vrednost pomeni ugodnejše razmere, torej odraža manjšo
izpostavljenost nasilju.
Socialno-ekonomski status oziroma podpora doma zajema odgovore
učencev na vprašanja, ali imajo dostop do interneta, svojo sobo, oboje ali
nič, koliko knjig imajo doma (s kategorijami manj kot 10, do 25, do 100, do
200 ali več kot 200) in o izobrazbi staršev (po stopnjah izobrazbe od manj
kot srednješolska izobrazba do doktorata). Učencem in učenkam so bile
dodeljene točke na lestvici podpore doma. Glede na te točke so bili razpo-
rejeni v mednarodne skupine učencev in učenk z veliko, s srednje in z malo
podpore doma, kar je v analizah uporabljeno kot indikator socialno-eko-
nomskega statusa učencev in učenk.
Status priseljenca je bil določen glede na učenčev in učenkin odgovor
na vprašanje, ali je bil/-a rojen/-a v Sloveniji ali ne.
Vse uporabljene lestvice so se na vzorcu slovenskih osnovnošolk in os-
novnošolcev, ki so sodelovali v raziskavi TIMSS 2015, izkazale kot ustrezno
56
pa so naslednje postavke: »Rad sem v šoli«, »V šoli se počutim varno«, »Ču-
tim, da pripadam tej šoli«, »V šoli se rad družim s svojimi sošolci in sošol-
kami«, »Učitelji na šoli so pošteni do mene«, »Ponosen sem, da obiskujem
to šolo« in »Na tej šoli sem se veliko naučil«.
Zaznavanje zavzetosti poučevanja učitelja matematike so učenci in
učenke ocenili na štiristopenjski lestvici (od 1 – Popolnoma se strinjam do
4 – Sploh se ne strinjam), ocenili pa so naslednje postavke: »Vem, kaj pri
matematiki učitelj pričakuje od mene«, »Učiteljevo razlago pri matematiki
zlahka razumem«, »Zanima me, kar pri matematiki pove učitelj«, »Učitelj
poskrbi, da pri matematiki počnemo zanimive stvari«, »Učitelj ima jasne
odgovore na moja vprašanja«, »Učitelj dobro razlaga matematiko«, »Učitelj
mi dovoli pokazati, kaj sem se naučil«, »Učitelj naredi različne stvari, ki mi
pomagajo pri učenju«, »Učitelj mi pove, kako naj popravim napake, ki jih
storim« in »Učitelj posluša, ko kaj rečem«.
Zaznavanje izpostavljenosti nasilju v šoli so učenci in učenke oceni-
li na štiristopenjski lestvici (od 1 – Popolnoma se strinjam do 4 – Sploh
se ne strinjam), ocenili pa so naslednje postavke: »Iz mene so se norčeva-
li ali me zmerjali«, »Izključili so me iz igre ali drugih dejavnosti«, »O meni
so širili laži«, »Nekaj so mi ukradli; Udarili ali poškodovali so me (na pri-
mer porinili, udarili, brcnili)«, »Prisilili so me početi stvari, ki jih sam ni-
sem želel«, »Širili so neprijetne informacije o meni«, »Objavili so neprijet-
ne stvari o meni na spletu« in »Grozili so mi«. Lestvica je bila pretvorjena
tako, da večja vrednost pomeni ugodnejše razmere, torej odraža manjšo
izpostavljenost nasilju.
Socialno-ekonomski status oziroma podpora doma zajema odgovore
učencev na vprašanja, ali imajo dostop do interneta, svojo sobo, oboje ali
nič, koliko knjig imajo doma (s kategorijami manj kot 10, do 25, do 100, do
200 ali več kot 200) in o izobrazbi staršev (po stopnjah izobrazbe od manj
kot srednješolska izobrazba do doktorata). Učencem in učenkam so bile
dodeljene točke na lestvici podpore doma. Glede na te točke so bili razpo-
rejeni v mednarodne skupine učencev in učenk z veliko, s srednje in z malo
podpore doma, kar je v analizah uporabljeno kot indikator socialno-eko-
nomskega statusa učencev in učenk.
Status priseljenca je bil določen glede na učenčev in učenkin odgovor
na vprašanje, ali je bil/-a rojen/-a v Sloveniji ali ne.
Vse uporabljene lestvice so se na vzorcu slovenskih osnovnošolk in os-
novnošolcev, ki so sodelovali v raziskavi TIMSS 2015, izkazale kot ustrezno
56