Page 60 - Klaudija Šterman Ivančič, Urška Štremfel, Igor Peras in Barbara Japelj Pavešić • Občutek pripadnosti šoli, dobrobit in učna uspešnost učencev in učenk: vpogledi mednarodnih raziskav znanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023
P. 60
občutek pripadnosti šoli, dobrobit in učna uspešnost učencev in učenk
daljevanju navajamo podrobnejši opis dejavnikov, ki smo jih uporabili v
analizah, in sicer: občutek pripadnosti šoli, zaznavanje doživljanja medvr-
stniškega nasilja in občutek vključenosti v pouk branja. Slednja smo v raz-
iskavi uporabili kot indikatorja dobrobiti učencev in učenk. Poleg omenje-
nih navajamo še opis postavk, s katerimi smo ugotavljali status priseljenca
učencev in učenk, ter opis indeksa lestvice domači viri za učenje, ki je bil
indikator socialno-ekonomskega statusa.
Pri ugotavljanju občutka pripadnosti šoli so učenci in učenke odgo-
vorili na vprašanje: »Kaj meniš o svoji šoli? Povej nam, koliko se strinjaš z
naslednjimi trditvami.«. Pripadajoče postavke so ocenili na štiristopenjski
lestvici (od 1 – Sploh se ne strinjam do 4 – Zelo se strinjam), ocenili pa so
naslednje postavke: »Rad sem v šoli«, »V šoli se počutim varno«, »Čutim, da
pripadam tej šoli«, »Učiteljice in učitelji so do mene pravični« in »Ponosen/-
na sem, da hodim na to šolo«.
Pri ugotavljanju zaznavanja doživljanja medvrstniškega nasilja so
učenci in učenke odgovorili na vprašanje »Kolikokrat se ti je med tem šol-
skim letom v šoli zgodilo kaj od naslednjega (upoštevaj tudi nasilna sporo-
čila na internetu in SMS-sporočila)?«. Pripadajoče postavke so ocenili na
štiristopenjski lestvici (od 1 – Nikoli do 4 – Vsaj enkrat na teden), ocenili pa
so naslednje postavke: »Iz mene so se norčevali ali me zmerjali«, »Izključi-
li so me iz igre ali drugih aktivnosti«, »O meni so širili laži«, »Nekaj so mi
ukradli«, »Udarili ali ranili so me (na primer porinili, brcnili so me)«, »Pri-
silili so me početi stvari, ki jih nisem želel/-a narediti«, »O meni so govorili
ponižujoče stvari« in »Grozili so mi«. Lestvica je ovrednotena tako, da viš-
ji rezultat pomeni, da učenci in učenke poročajo o manj zaznavanja doživl-
janja medvrstniškega nasilja.
Pri ugotavljanju zaznavanja socialno-čustvene opore pri pouku slo-
venščine v okviru raziskave PIRLS govorimo o tako imenovanem občutku
vključenosti v pouk branja (angl. engaged in reading lessons), pri čemer so
učenci in učenke odgovorili na trditev »Pomisli na pouk branja v šoli. Povej
nam, koliko se strinjaš z naslednjimi trditvami o pouku branja«. Pripadajo-
če postavke so ocenili na štiristopenjski lestvici (od 1 – Sploh se ne strinjam
do 4 – Zelo se strinjam), ocenili pa so naslednje postavke: »Všeč mi je tisto,
kar berem v šoli«, »Učitelj/-ica nam za branje izbere zanimiva besedila«,
»Vem, kaj učitelj/-ica pričakuje od mene pri šolskem delu«, »Mojo/-ega uči-
teljico/-a je lahko razumeti«, »Zanima me, kar govori moja učiteljica/moj
učitelj«, »Moj/-a učitelj/-ica me vzpodbuja, da povem, kaj si mislim o tem,
kar sem prebral/-a«, »Moj/-a učitelj/-ica mi dovoli, da pokažem, kaj sem se
60
daljevanju navajamo podrobnejši opis dejavnikov, ki smo jih uporabili v
analizah, in sicer: občutek pripadnosti šoli, zaznavanje doživljanja medvr-
stniškega nasilja in občutek vključenosti v pouk branja. Slednja smo v raz-
iskavi uporabili kot indikatorja dobrobiti učencev in učenk. Poleg omenje-
nih navajamo še opis postavk, s katerimi smo ugotavljali status priseljenca
učencev in učenk, ter opis indeksa lestvice domači viri za učenje, ki je bil
indikator socialno-ekonomskega statusa.
Pri ugotavljanju občutka pripadnosti šoli so učenci in učenke odgo-
vorili na vprašanje: »Kaj meniš o svoji šoli? Povej nam, koliko se strinjaš z
naslednjimi trditvami.«. Pripadajoče postavke so ocenili na štiristopenjski
lestvici (od 1 – Sploh se ne strinjam do 4 – Zelo se strinjam), ocenili pa so
naslednje postavke: »Rad sem v šoli«, »V šoli se počutim varno«, »Čutim, da
pripadam tej šoli«, »Učiteljice in učitelji so do mene pravični« in »Ponosen/-
na sem, da hodim na to šolo«.
Pri ugotavljanju zaznavanja doživljanja medvrstniškega nasilja so
učenci in učenke odgovorili na vprašanje »Kolikokrat se ti je med tem šol-
skim letom v šoli zgodilo kaj od naslednjega (upoštevaj tudi nasilna sporo-
čila na internetu in SMS-sporočila)?«. Pripadajoče postavke so ocenili na
štiristopenjski lestvici (od 1 – Nikoli do 4 – Vsaj enkrat na teden), ocenili pa
so naslednje postavke: »Iz mene so se norčevali ali me zmerjali«, »Izključi-
li so me iz igre ali drugih aktivnosti«, »O meni so širili laži«, »Nekaj so mi
ukradli«, »Udarili ali ranili so me (na primer porinili, brcnili so me)«, »Pri-
silili so me početi stvari, ki jih nisem želel/-a narediti«, »O meni so govorili
ponižujoče stvari« in »Grozili so mi«. Lestvica je ovrednotena tako, da viš-
ji rezultat pomeni, da učenci in učenke poročajo o manj zaznavanja doživl-
janja medvrstniškega nasilja.
Pri ugotavljanju zaznavanja socialno-čustvene opore pri pouku slo-
venščine v okviru raziskave PIRLS govorimo o tako imenovanem občutku
vključenosti v pouk branja (angl. engaged in reading lessons), pri čemer so
učenci in učenke odgovorili na trditev »Pomisli na pouk branja v šoli. Povej
nam, koliko se strinjaš z naslednjimi trditvami o pouku branja«. Pripadajo-
če postavke so ocenili na štiristopenjski lestvici (od 1 – Sploh se ne strinjam
do 4 – Zelo se strinjam), ocenili pa so naslednje postavke: »Všeč mi je tisto,
kar berem v šoli«, »Učitelj/-ica nam za branje izbere zanimiva besedila«,
»Vem, kaj učitelj/-ica pričakuje od mene pri šolskem delu«, »Mojo/-ega uči-
teljico/-a je lahko razumeti«, »Zanima me, kar govori moja učiteljica/moj
učitelj«, »Moj/-a učitelj/-ica me vzpodbuja, da povem, kaj si mislim o tem,
kar sem prebral/-a«, »Moj/-a učitelj/-ica mi dovoli, da pokažem, kaj sem se
60