Page 55 - Klaudija Šterman Ivančič, Urška Štremfel, Igor Peras in Barbara Japelj Pavešić • Občutek pripadnosti šoli, dobrobit in učna uspešnost učencev in učenk: vpogledi mednarodnih raziskav znanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023
P. 55
empirični okvir
3.1.3 Raziskava PIRLS 2016
V raziskavi PIRLS 2016 je v Sloveniji sodelovalo 4499 učencev in učenk
četrtega razreda (50 % učencev; 50 % učenk). Status priseljenca je imelo pet
odstotkov učencev in učenk v vzorcu, medtem ko 95 odstotkov učencev in
učenk ni imelo statusa priseljenca. Za potrebe analiz ugotavljanja razlik
med skupinami učencev z visokim in nizkim socialno-ekonomskim
statusom smo v naše analize vključili skupini iz indeksa lestvice doma-
či viri za učenje (angl. home resources for learning), ki vključuje podatke
učencev in staršev ter razvrsti učence v tri skupine (veliko virov, nekaj vi-
rov, malo virov). Dvaindvajset odstotkov učencev in učenk je poročalo o
veliko virih, medtem ko je en odstotek učencev in učenk poročal o malo
domačih virih za učenje. Preostalih 77 odstotkov učencev in učenk je poro-
čalo, da imajo nekaj domačih virov za učenje.
3.1.4 Raziskava ICCS 2016
V raziskavi ICCS 2016 je v Sloveniji sodelovalo 2844 učencev in učenk os-
mega razreda (starih v povprečju približno 14 let), od tega 1465 (52 %) učen-
cev in 1379 (48 %) učenk. Pri 2403 (85 %) učencih in učenkah je bil vsaj eden
izmed staršev rojen v Sloveniji, 311 (11 %) učencev in učenk je bilo rojenih v
Sloveniji, a so se njihovi starši rodili v tujini (status priseljenca druge gene-
racije), le 85 (0,03 %) učencev in učenk pa je bilo skupaj s starši rojenih v tu-
jini (status priseljenca prve generacije).
3.2 Pripomočki
3.2.1 Raziskava TIMSS 2015
Učenci in učenke so po reševanju preizkusa znanja iz matematike in nara-
voslovja odgovorili na vprašalnik o svojem domu ter o svojih stališčih do
učenja matematike in naravoslovja. Stališča do znanja in učenja so bila iz-
merjena s strinjanjem učencev in učenk z zaporedjem trditev o določenem
vidiku učenja, odgovori za vse pa so bili modelirani v lestvice stališč. Za
našo študijo smo za statistične analize izbrali lestvice Zaznavanje zavze-
tosti poučevanja učitelja matematike, Zaznavanje izpostavljenosti nasilju v
šoli in Občutek pripadnosti šoli. Lestvice so orientirane tako, da večje vred-
nosti pomenijo ugodnejše stanje, mednarodno povprečje je postavljeno na
deset točk in standardna napaka znaša dve točki.
Občutek pripadnosti šoli so učenci in učenke ocenili na štiristopenjski
lestvici (od 1 – Popolnoma se strinjam do 4 – Sploh se ne strinjam), ocenili
55
3.1.3 Raziskava PIRLS 2016
V raziskavi PIRLS 2016 je v Sloveniji sodelovalo 4499 učencev in učenk
četrtega razreda (50 % učencev; 50 % učenk). Status priseljenca je imelo pet
odstotkov učencev in učenk v vzorcu, medtem ko 95 odstotkov učencev in
učenk ni imelo statusa priseljenca. Za potrebe analiz ugotavljanja razlik
med skupinami učencev z visokim in nizkim socialno-ekonomskim
statusom smo v naše analize vključili skupini iz indeksa lestvice doma-
či viri za učenje (angl. home resources for learning), ki vključuje podatke
učencev in staršev ter razvrsti učence v tri skupine (veliko virov, nekaj vi-
rov, malo virov). Dvaindvajset odstotkov učencev in učenk je poročalo o
veliko virih, medtem ko je en odstotek učencev in učenk poročal o malo
domačih virih za učenje. Preostalih 77 odstotkov učencev in učenk je poro-
čalo, da imajo nekaj domačih virov za učenje.
3.1.4 Raziskava ICCS 2016
V raziskavi ICCS 2016 je v Sloveniji sodelovalo 2844 učencev in učenk os-
mega razreda (starih v povprečju približno 14 let), od tega 1465 (52 %) učen-
cev in 1379 (48 %) učenk. Pri 2403 (85 %) učencih in učenkah je bil vsaj eden
izmed staršev rojen v Sloveniji, 311 (11 %) učencev in učenk je bilo rojenih v
Sloveniji, a so se njihovi starši rodili v tujini (status priseljenca druge gene-
racije), le 85 (0,03 %) učencev in učenk pa je bilo skupaj s starši rojenih v tu-
jini (status priseljenca prve generacije).
3.2 Pripomočki
3.2.1 Raziskava TIMSS 2015
Učenci in učenke so po reševanju preizkusa znanja iz matematike in nara-
voslovja odgovorili na vprašalnik o svojem domu ter o svojih stališčih do
učenja matematike in naravoslovja. Stališča do znanja in učenja so bila iz-
merjena s strinjanjem učencev in učenk z zaporedjem trditev o določenem
vidiku učenja, odgovori za vse pa so bili modelirani v lestvice stališč. Za
našo študijo smo za statistične analize izbrali lestvice Zaznavanje zavze-
tosti poučevanja učitelja matematike, Zaznavanje izpostavljenosti nasilju v
šoli in Občutek pripadnosti šoli. Lestvice so orientirane tako, da večje vred-
nosti pomenijo ugodnejše stanje, mednarodno povprečje je postavljeno na
deset točk in standardna napaka znaša dve točki.
Občutek pripadnosti šoli so učenci in učenke ocenili na štiristopenjski
lestvici (od 1 – Popolnoma se strinjam do 4 – Sploh se ne strinjam), ocenili
55