Page 50 - Klaudija Šterman Ivančič, Urška Štremfel, Igor Peras in Barbara Japelj Pavešić • Občutek pripadnosti šoli, dobrobit in učna uspešnost učencev in učenk: vpogledi mednarodnih raziskav znanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023
P. 50
občutek pripadnosti šoli, dobrobit in učna uspešnost učencev in učenk

li so, da obstajajo trdni dokazi (na podlagi eksperimentalnih študij z eks-
perimentalno in s kontrolno skupino) za učinkovitost intervencij zviševa-
nja občutka pripadnosti šoli, vendar so to zaključili zgolj na 22 študijah,
ki so ustrezale kriterijem za vključitev v pregled. Omenjena raziskava si-
cer ponuja nekaj pomembnih uvidov v intervencije za krepitev občutka
pripadnosti šoli. Prvič, učinkovite intervencije izpostavljajo močna pod-
ročja učencev in učenk ter so se nanašale na spodbujanje pozitivnih inte-
rakcij med učenci in učenkami ter interakcij med učenci in učenkami in
zaposlenimi v šoli. Drugič, za intervencijo, ki učinkovito zvišuje občutek
pripadnosti šoli, ni nujno, da neposredno izpostavlja občutek pripadnosti,
ampak lahko izpostavlja druge vidike medvrstniške dinamike (na primer
medvrstniško nasilje), kar posredno privede k zvišanemu občutku pripa-
dnosti šoli. Tretjič, vse razen ene raziskave so se osredinile na vedenjsko
komponento občutka pripadnosti šoli, kar pomeni, da je izpostavljanje
različnih vidikov vedenja učencev in učenk (na primer postavljanje ci-
ljev, treningi socialnih spretnosti) učinkovito pri zviševanju občutka pri-
padnosti šoli. Četrtič, intervencija bo učinkovala, če bo izpostavljala vsaj
dve od treh komponent občutka pripadnosti šoli. Petič, intervencije so
učinkovite tudi pri spodbujanju občutka pripadnosti šoli ranljivih skupin
(na primer učencev in učenk s težavami na področju duševnega zdrav-
ja, učencev in učenk s posebnimi potrebami ter učencev in učenk z okva-
ro sluha).

Tabela 2 predstavlja nekaj glavnih značilnosti intervencij, pregleda-
nih v že izvedeni študiji (Allen idr., 2022), in sicer z vidika ključnih vsebin
(obravnavanih tem znotraj intervencije), čas trajanja intervencije in podat-
ke o avtorjih intervencije. Na podlagi pregleda je mogoče zaključiti, da in-
tervencije za krepitev občutka pripadnosti šoli temeljijo na različnih kon-
ceptih in praktičnih vsebinah, ki se razvijajo pri učencih in učenkah med
izvedbo intervencije. Med najpogostejše vsebine v intervencijah spadajo
(povzeto po Allen idr., 2022): spodbujanje podpore vrstnikov ali interak-
cije med vrstniki, zviševanje podpore šole, zviševanje samoučinkovitosti,
grajenje socialnih spretnosti, podpiranje empatije, razvoj spretnosti za re-
ševanje problemov, okrepitev regulacije čustev oziroma strategij za sooča-
nje s stresom, razvoj čuječnosti, hvaležnosti ali spretnosti meditacije in zvi-
ševanje rezilientnosti. Omenjeni podatki kažejo, da uspešne intervencije za
zviševanje občutka pripadnosti šoli ne izpostavljajo nujno občutka pripa-
dnosti šoli, ampak ga krepijo posredno med spoznavanjem drugih vsebin
in oblikovanjem veščin pri učencih in učenkah.

50
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55