Page 47 - Klaudija Šterman Ivančič, Urška Štremfel, Igor Peras in Barbara Japelj Pavešić • Občutek pripadnosti šoli, dobrobit in učna uspešnost učencev in učenk: vpogledi mednarodnih raziskav znanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023
P. 47
teoretsko-kenceptualni okvir

ja, izobraževanja, psihologije in sociologije. Dejavniki občutka pripadno-
sti šoli na podlagi obeh dokumentov so predstavljeni in povzeti v tabeli 1.

Tabela 1: Dejavniki občutka pripadnosti šoli, povzeti po deklaraciji Wingspread (2004) in dokumentu ameriškega
CDC-ja (Centers for Disease Control and Prevention, 2009)

Deklaracija Wingspread (2004) CDC (2009)
Uvajanje visokih standardov in pričakovanj Podpora odraslih: Zaposleni v šoli so učencem
ter zagotavljanje ustrezne učne podpore vsem in učenkam pripravljeni nameniti čas, zani-
učencem in učenkam v šoli. manje, pozornost in čustveno podporo, kar je
ključen vidik pri spodbujanju občutka pripa-
Uporaba poštenih in doslednih disciplinskih dnosti šoli.
pristopov, ki so kolektivno sprejeti in pravično Pripadnost pozitivni vrstniški skupini: Zago-
izvajani v šoli. tovitev stabilne mreže vrstnikov lahko izbolj-
ša zaznavanje šole pri učencih in učenkah ter
Oblikovanje odnosov med učenci in učenka- prispeva k občutku pripadnosti in integraciji v
mi, učitelji in učiteljicami, drugimi zaposleni- šolsko skupnost.
mi ter družinami učencev in učenk, temelječih Zavezanost izobraževanju: Učencem in učen-
na medsebojnem zaupanju. kam je treba dati priložnost verjeti, da je šola
pomembna za njihovo prihodnost, da so odra-
Zaposlovanje učiteljev z visokim znanjem sli v šoli vključeni v njihovo izobraževanje in
predmetne vsebine, poučevanja ter učinkovite- da jim je omogočena udeležba v obšolskih de-
ga upravljanja z razredom. javnostih.
Spodbujanje visokih pričakovanj za uspeh Šolsko okolje: Fizično okolje in šolska klima
učencev in učenk ter zaključek izobraževanja s lahko pomembno prispevata k pozitivnemu
strani družine in staršev. dojemanju šole s strani učencev in učenk. Ure-
Zagotavljanje, da se vsak učenec in učenka po- jenost in spodbudno okolje v šoli lahko ustva-
čuti blizu in podprt s strani vsaj enega odrasle- rita pozitivno izkušnjo ter občutek pripadnosti
ga v šoli. med učenci in učenkami.

Oba dokumenta (Centers for Disease Control and Prevention, 2009;
Wingspread, 2004) sta oblikovana v obliki priporočil, ki omogočajo pripra-
vo intervencij za krepitev občutka pripadnosti šoli ali pa se te lahko vklju-
čijo v šolska pravila. Na podlagi primerjave dejavnikov, navedenih v tabeli
1, lahko izpeljemo nekaj ključnih ugotovitev za spodbujanje občutka pripa-
dnosti šoli. Prvič, občutek pripadnosti šoli ni odvisen zgolj od učencev in
učenk, ampak od šolske klime in zaposlenih v šoli (na primer uvajanje vi-
sokih standardov za učence in učenke, oblikovanje spodbudnega šolske-
ga okolja). Drugič, poudarja se pomembnost pozitivnih vrstniških odno-

47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52