Page 101 - Klaudija Šterman Ivančič, Urška Štremfel, Igor Peras in Barbara Japelj Pavešić • Občutek pripadnosti šoli, dobrobit in učna uspešnost učencev in učenk: vpogledi mednarodnih raziskav znanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023
P. 101
napovedniki občutka pripadnosti šoli

je bilo v obeh skupinah potrjeno kot značilen negativni napovednik občut-
ka pripadnosti šoli, in sicer je bila eno enoto višja vrednost indeksa zazna-
vanja medvrstniškega nasilja povezana z nižjim indeksom občutka pripad-
nosti šoli za –0,20 pri dijakih z visokim socialno-ekonomskim statusom in
za –0,23 pri dijakih z nizkim socialno-ekonomskim statusom, kar pomeni
da je imel omenjeni dejavnik ponovno nekoliko večjo napovedno moč pri
tistih dijakih, ki so poročali o slabših socialno-ekonomskih pogojih. Pozi-
tivno čustvovanje dijakov je bilo ponovno potrjeno kot značilen pozitivni
napovednik občutka pripadnosti šoli v obeh skupinah, in sicer je bila eno
enoto višja vrednost indeksa pozitivnega čustvovanja povezana z zvišanjem
vrednosti indeksa občutka pripadnosti šoli za 0,29 tako pri dijakih z viš-
jim socialno-ekonomskim statusom kot tudi tistih z nižjim socialno-eko-
nomskim statusom. Pri dijakih z nižjim socialno-ekonomskim statusom je
bilo kot značilen pozitivni napovednik občutka pripadnosti šoli potrjeno
tudi zaznavanje tekmovalnosti v šoli, a je bila pojasnjevalna moč tega de-
javnika v primerjavi z zaznavanjem občutka pripadnosti šoli in pozitivnega
čustvovanja precej manjša (0,11). Z vključenimi napovedniki nam je uspelo
pojasniti 23 odstotkov variabilnosti v občutku pripadnosti šoli pri dijakih z
visokim socialno-ekonomskim statusom in 29 odstotkov pri dijakih z niz-
kim socialno-ekonomskim statusom.

Tabela 40: PISA 2018 – napovedniki občutka pripadnosti šoli pri dijakih in dijakinjah z visokim SES

Model B SEB tB p β SEβ tβ p R2 SER2
0,06 1,73 > 0,05
Konstanta 0,11 0,03 1,25 0,05 0,04 1,26 > 0,05
0,04 0,15 > 0,05 0,01 0,05 0,15 > 0,05
Disciplina 0,04 0,04 –0,01 0,00 0,05 –0,01 > 0,05
v razredu > 0,05 –1,92
0,04 –1,89 –0,92 > 0,05
Opora učitelja 0,01 > 0,05 –5,19
0,05 –0,91 1,74 > 0,05
Individualni pri- 0,00 5,99
stop pri poučevanju 0,04 –5,22 0,00
0,04 1,73 > 0,05
Diskriminatorno –0,08 0,05 5,34 > 0,05 –0,09 0,05 0,00
vedenje učiteljev
0,23 0,04
Tekmovalnost –0,04 > 0,05 –0,05 0,05
v šoli

Medvrstniško –0,20 0,00 –0,23 0,05
nasilje > 0,05 0,07 0,04
0,00 0,31 0,05
Opora staršev 0,06

Pozitivno 0,29
čustvovanje

Opomba: B – regresijski koeficient; SE – standardna napaka; t – t-vrednost; p – statistična značilnost;
β– standardiziran regresijski koeficient; R2 – delež pojasnjene variance.

101
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106