Page 91 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Digitalizacija vzgoje in izobraževanja – priložnosti in pasti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 46
P. 91
ur esničevanje ciljev književne didaktike z izpolnjevanjem profila književne osebe ...
C4: Pri književni osebi prepoznajo več značajskih lastnosti (poimenovanih oz. razvitih v
nazorno sliko; upoštevajo tudi ravnanje in govorico književne osebe ter njeno govorjenje
o osebi). C5: Postopoma zaznavajo tudi tako značajsko lastnost književne osebe, ki se zdi
v nasprotju z njeno splošno značajsko oznako (npr. negativno lastnost pri sicer pozitivni
osebi). C6: Prepoznavajo motive za ravnanje književnih oseb (povedo, zakaj je kdo kaj
storil), svoje mnenje utemeljujejo z zgledi iz besedila.
Iz Tabele 3 je razvidno, da je bila pri vseh skupinah uresničena vsaj po-
lovica izbranih ciljev. Sodelujoči so pokazali, da razumejo značaj in rav-
nanje književne osebe, ki doživlja take dogodivščine, kot bi si jih želeli do-
življati sami, v književni osebi so prepoznali konkretno lastnost, v kateri
so prepoznali sebe, se vanjo tudi uspešno vživeli, ubesedili pa so tudi svo-
jo domišljijsko predstavo književne osebe, pri čemer velja poudariti, da je
dejavnost temeljila na ogledu adaptacije književnega dela v obliki risan-
ke oz. filma, kar bi lahko vplivalo na samo uresničitev cilja. Vse skupine so
tudi uspešno pokazale, da so prepoznale več značajskih lastnosti književ-
nih oseb. Odstopanja so se pojavila pri drugi polovici ciljev. Študenti so bili
manj uspešni pri uresničevanju cilja, ki se navezuje na oblikovanje stali-
šč do ravnanja književnih oseb in utemeljevanje le-teh. Vsi so bili sicer us-
pešni pri oblikovanju stališč do ravnanja književnih oseb, ni pa prišlo do
utemeljevanja stališč, saj temu nismo dali poudarka, iz istega razloga pa v
celoti ni bil uresničen tudi cilj utemeljevanja prepoznanih motivov za rav-
nanje književnih oseb. Kot najzahtevnejše za izvedbo se je izkazalo postop
no zaznavanje tudi takih značajskih lastnosti književne osebe, ki se zdijo v
nasprotju z njeno splošno značajsko oznako.
3.3 Tretje vzgojno-izobraževalno obdobje
V učnem načrtu je bil za tretje vzgojno-izobraževalno obdobje identificiran
najmanjši delež ciljev, ki se nanašajo na zastavljeni način dela.
Tabela 4: Uresničeni cilji v tretjem vzgojno-izobraževalnem obdobju po skupinah
sodelujočih
C1 C2 C3 C4
Lepotica 1
Lepotica 2
Lepotica 3
Pepelka 1
Pepelka 2
Pepelka 3
91
C4: Pri književni osebi prepoznajo več značajskih lastnosti (poimenovanih oz. razvitih v
nazorno sliko; upoštevajo tudi ravnanje in govorico književne osebe ter njeno govorjenje
o osebi). C5: Postopoma zaznavajo tudi tako značajsko lastnost književne osebe, ki se zdi
v nasprotju z njeno splošno značajsko oznako (npr. negativno lastnost pri sicer pozitivni
osebi). C6: Prepoznavajo motive za ravnanje književnih oseb (povedo, zakaj je kdo kaj
storil), svoje mnenje utemeljujejo z zgledi iz besedila.
Iz Tabele 3 je razvidno, da je bila pri vseh skupinah uresničena vsaj po-
lovica izbranih ciljev. Sodelujoči so pokazali, da razumejo značaj in rav-
nanje književne osebe, ki doživlja take dogodivščine, kot bi si jih želeli do-
življati sami, v književni osebi so prepoznali konkretno lastnost, v kateri
so prepoznali sebe, se vanjo tudi uspešno vživeli, ubesedili pa so tudi svo-
jo domišljijsko predstavo književne osebe, pri čemer velja poudariti, da je
dejavnost temeljila na ogledu adaptacije književnega dela v obliki risan-
ke oz. filma, kar bi lahko vplivalo na samo uresničitev cilja. Vse skupine so
tudi uspešno pokazale, da so prepoznale več značajskih lastnosti književ-
nih oseb. Odstopanja so se pojavila pri drugi polovici ciljev. Študenti so bili
manj uspešni pri uresničevanju cilja, ki se navezuje na oblikovanje stali-
šč do ravnanja književnih oseb in utemeljevanje le-teh. Vsi so bili sicer us-
pešni pri oblikovanju stališč do ravnanja književnih oseb, ni pa prišlo do
utemeljevanja stališč, saj temu nismo dali poudarka, iz istega razloga pa v
celoti ni bil uresničen tudi cilj utemeljevanja prepoznanih motivov za rav-
nanje književnih oseb. Kot najzahtevnejše za izvedbo se je izkazalo postop
no zaznavanje tudi takih značajskih lastnosti književne osebe, ki se zdijo v
nasprotju z njeno splošno značajsko oznako.
3.3 Tretje vzgojno-izobraževalno obdobje
V učnem načrtu je bil za tretje vzgojno-izobraževalno obdobje identificiran
najmanjši delež ciljev, ki se nanašajo na zastavljeni način dela.
Tabela 4: Uresničeni cilji v tretjem vzgojno-izobraževalnem obdobju po skupinah
sodelujočih
C1 C2 C3 C4
Lepotica 1
Lepotica 2
Lepotica 3
Pepelka 1
Pepelka 2
Pepelka 3
91