Page 86 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Digitalizacija vzgoje in izobraževanja – priložnosti in pasti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 46
P. 86
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: digitalizacija vzgoje in izobr aževanja ...
2. Metodologija
Eksploratorna študija primera je bila zasnovana kvazieksperimentalno
(Cooper, 2009), uporabljena je bila deskriptivna metoda raziskovanja in
opravljena kvalitativna raziskava (Sagadin, 2004).
2.1 Raziskovalni vzorec
Neslučajnostni priročni vzorec predstavlja 27 študentov 4. letnika študij-
skega programa Razredni pouk, ki so v študijskem letu 2021/2024 obisko-
vali izbirni predmet Didaktika književnosti v novih medijih. Študenti so
bili razdeljeni v devet dvojic in dve trojici trojic, od katerih sta dve dvojici
študentov zaradi izolacije delali na daljavo (MS Teams).
2.2 Instrumenti
Raziskava temelji na analizi izdelkov sodelujočih, opazovanju dela udele-
žencev in nestrukturiranem intervjuju, opravljenem z vsakim sodelujočim
posameznikom, s pomočjo katerega je bil pridobljen vpogled v določene,
tudi intimne, pojave in stanja. Vprašanja za udeležence niso bila pripravlje-
na vnaprej, kar je omogočalo večji vpogled v proces in razmišljanje inter-
vjuvanih. Preučeni in analizirani so bili profili književnih oseb, ustvarje-
ni v dvojicah oz. trojicah, ki smo jih analizirali z vidika ciljev, zastavljenih
v učnem načrtu (Program osnovna šola slovenščina. Učni načrt, 2018). Pri-
dobljeni so bili t. i. mehki podatki, zbrani v naravni situaciji, v neposre-
dnem stiku s preučevanimi posamezniki. Veljavnost raziskave je bila z vi-
dika konstrukcijske, notranje in zunanje veljavnosti potrjena ter preverjena
s strani strokovnjakov za področje didaktike književnosti, zanesljivost raz-
iskave pa je bila zagotovljena z jasnim raziskovalnim načrtom, zastavljenim
teoretičnim okvirom, jasno vlogo raziskovalca in njegovo objektivnostjo.
2.3 Zasnova raziskave
Udeleženci v raziskavi so si na prvem srečanju ogledali filmsko adaptaci-
jo pravljice Pepelka (risanka, ki jo je produciral Walt Disney) in na drugem
srečanju filmsko adaptacijo pravljice Lepotica in zver (film, ki sta ga pro-
ducirala David Hoberman in Todd Lieberman). Pri izbiri pravljic je bil prvi
kriterij priljubljenost in prepoznavnost med ciljno skupino udeležencev
raziskave, drugi pa dosegljivost filmskih adaptacij. Odločitev za izbiro (ko-
mercialnega) filma pred izvirnim literarnim delom izvira iz več razlogov.
Ena od glavnih motivacij za izbiro izhajanja iz filmskih adaptacij je bila pri-
86
2. Metodologija
Eksploratorna študija primera je bila zasnovana kvazieksperimentalno
(Cooper, 2009), uporabljena je bila deskriptivna metoda raziskovanja in
opravljena kvalitativna raziskava (Sagadin, 2004).
2.1 Raziskovalni vzorec
Neslučajnostni priročni vzorec predstavlja 27 študentov 4. letnika študij-
skega programa Razredni pouk, ki so v študijskem letu 2021/2024 obisko-
vali izbirni predmet Didaktika književnosti v novih medijih. Študenti so
bili razdeljeni v devet dvojic in dve trojici trojic, od katerih sta dve dvojici
študentov zaradi izolacije delali na daljavo (MS Teams).
2.2 Instrumenti
Raziskava temelji na analizi izdelkov sodelujočih, opazovanju dela udele-
žencev in nestrukturiranem intervjuju, opravljenem z vsakim sodelujočim
posameznikom, s pomočjo katerega je bil pridobljen vpogled v določene,
tudi intimne, pojave in stanja. Vprašanja za udeležence niso bila pripravlje-
na vnaprej, kar je omogočalo večji vpogled v proces in razmišljanje inter-
vjuvanih. Preučeni in analizirani so bili profili književnih oseb, ustvarje-
ni v dvojicah oz. trojicah, ki smo jih analizirali z vidika ciljev, zastavljenih
v učnem načrtu (Program osnovna šola slovenščina. Učni načrt, 2018). Pri-
dobljeni so bili t. i. mehki podatki, zbrani v naravni situaciji, v neposre-
dnem stiku s preučevanimi posamezniki. Veljavnost raziskave je bila z vi-
dika konstrukcijske, notranje in zunanje veljavnosti potrjena ter preverjena
s strani strokovnjakov za področje didaktike književnosti, zanesljivost raz-
iskave pa je bila zagotovljena z jasnim raziskovalnim načrtom, zastavljenim
teoretičnim okvirom, jasno vlogo raziskovalca in njegovo objektivnostjo.
2.3 Zasnova raziskave
Udeleženci v raziskavi so si na prvem srečanju ogledali filmsko adaptaci-
jo pravljice Pepelka (risanka, ki jo je produciral Walt Disney) in na drugem
srečanju filmsko adaptacijo pravljice Lepotica in zver (film, ki sta ga pro-
ducirala David Hoberman in Todd Lieberman). Pri izbiri pravljic je bil prvi
kriterij priljubljenost in prepoznavnost med ciljno skupino udeležencev
raziskave, drugi pa dosegljivost filmskih adaptacij. Odločitev za izbiro (ko-
mercialnega) filma pred izvirnim literarnim delom izvira iz več razlogov.
Ena od glavnih motivacij za izbiro izhajanja iz filmskih adaptacij je bila pri-
86