Page 87 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Digitalizacija vzgoje in izobraževanja – priložnosti in pasti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 46
P. 87
ur esničevanje ciljev književne didaktike z izpolnjevanjem profila književne osebe ...

ročnost vzorca. Udeleženci raziskave so namreč v okviru predmeta Didak-
tika književnosti v novih medijih že imeli priložnost ogledati si omenjeni
adaptaciji literarnih del. Ta izkušnja je bila koristna za naše raziskovalne
namene, da se sodelujočih v sklopu izbirnega predmeta ni obremenjevalo z
novimi nalogami. Eden od ciljev omenjenega predmeta je namreč zaveda-
nje, da ima vsak medij svoje značilnosti, ki vplivajo na dojemanje zgodbe,
kar je pomembno za literarno didaktiko. V okviru tretjega srečanja so ude-
leženci dobili nalogo, da ustvarijo Facebookov profil izžrebane književne
osebe na podlagi filmskih adaptacij pravljic, ki so si jih ogledali na prejšnjih
srečanjih. Da bi zagotovili podatke za primerjavo književnih oseb, smo so-
delujočim predlagali, da najprej izpolnijo profil književne osebe, nato pa s
perspektive te književne osebe všečkajo Facebookove strani, ki bi bile knji-
ževni osebi všeč. Dodali so lahko tudi svoje najljubše knjige, glasbo, ljudi, ki
jih občudujejo, potrdili so lahko udeležbo na dogodkih, ki bi se jih književ-
na oseba udeležila, delili vsebine in pisali objave, ki bi jih po njihovem mne-
nju pisala izžrebana književna oseba, ipd. Podrobnejših navodil sodelujoči
niso dobili, saj jih nismo želeli omejevati z idejami, da bi omogočili njiho-
vo ustvarjalnost in raziskovanje možnosti izdelave profila književne osebe.

Temelj raziskave je predstavljal učni načrt za slovenščino (Program
osnovna šola slovenščina. Učni načrt, 2016), v okviru katerega smo razvija-
li recepcijsko zmožnost z branjem/s poslušanjem/z gledanjem uprizoritev
umetnostnih besedil in z govorjenjem/s pisanjem o uprizoritvah umetno-
stnih besedil, ki se nanašajo na učenčevo opazovanje književne osebe v vseh
treh vzgojno-izobraževalnih obdobjih. Namen raziskave ni bil neposred-
no preverjati ciljev osnovne šole pri študentih študijskega programa Razre-
dni pouk, temveč raziskati uporabo družbenega omrežja Facebook pri po-
uku književnosti in njegov vpliv na učenje ter zanimanje sodelujočih. Cilji
osnovne šole so bili izhodišče za raziskavo, ki se je osredotočala na učne
metode in orodja, ki jih lahko uporabimo za dosego teh ciljev. Pri ustvar-
janju profila književne osebe sodelujoči niso bili omejeni z vidika vzgojno-
-izobraževalnega obdobja, kar je omogočilo večjo raznolikost in perspek-
tive pri ustvarjanju profilov književnih oseb, pristop pa je bil namenoma
izbran, da bi omogočil večjo svobodo in izražanje ter spodbudil ustvarjal-
nost in inovativnost med sodelujočimi. Cilji, zastavljeni v učnem načrtu za
slovenščino (Program osnovna šola slovenščina. Učni načrt, 2018), namreč
sledijo otrokovemu razvoju, ki pa je pri sodelujočih odraslih že dosežen.
Ustvarjeni profili književnih oseb so bili za isto književno osebo pregledani
trikrat, z vidika vsakega posameznega vzgojno-izobraževalnega obdobja.

87
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92