Page 94 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Digitalizacija vzgoje in izobraževanja – priložnosti in pasti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 46
P. 94
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: digitalizacija vzgoje in izobr aževanja ...
vizualni medij uporablja slike, zvok, glasbo, gibanje in druge elemente, pri
čemer so slike in zvoki že ustvarjeni ter določeni, kar lahko vpliva na doje-
manje in interpretacijo zgodbe. Režiser, scenarist, igralci in drugi prevza-
mejo nadzor nad interpretacijo ter vizualno predstavitvijo zgodbe, kar lah-
ko vpliva na bralčevo dojemanje zgodbe. Zato bi bilo priporočljivo, da se
v prihodnosti raziskava ponovi, pri čemer bi se osredotočila izključno na
branje literarnega dela.
Kljub vsemu pa glede na zbrane podatke menimo, da do pomembnej-
ših razlik ne bi prišlo. Za trdnejše rezultate in sklepe predlagamo ponovi-
tev podobnih aktivnosti tudi na primeru drugih literarnih del ali filmov/
animiranih filmov, posnetih po literarnih predlogah. To bi omogočilo na-
tančnejšo preučitev vpliva književnega medija na dojemanje in razumeva-
nje književne osebe ter zagotovilo konsistentnejše rezultate v okviru ciljev
književne vzgoje.
5. Zaključek
Predstavljena raziskava temelji na dveh sodobnih medijih – Facebooku in
filmu oz. animaciji. Ob upoštevanju posebnosti preučevane besedilne vrste
in značilnosti medija, v katerem se besedilna vrsta preučuje, je kvalitativ-
na analiza pridobljenih podatkov pokazala, da lahko Facebook uspešno
dopolnjuje in nadgrajuje delo pri pouku književnosti. Področje didaktike
književnosti v novih medijih nudi veliko možnosti za delo, ustvarjalnost in
raziskovanje. Ponujajo se druga družbena omrežja in digitalna okolja, na
primer Twitter, ki je zanimiv z vidika objavljanja kratkih sestavkov, spre-
gledati ne gre tudi trenutno popularnejših Instagrama in TikToka.
Področje uporabe tehnologij v izobraževanju se nenehno spreminja,
zato je takšno raziskovanje smiselno in celo nujno potrebno. Sodobna li-
terarna didaktika se mora namreč prilagajati spreminjajočemu se okolju
in načinom komunikacije, ki jih uporabljajo mladi. Uporaba družbenega
omrežja Facebook predstavlja enega od načinov, kako se približati učen-
cem in vzpostaviti povezavo med literaturo ter njihovim vsakdanjim digi-
talnim življenjem. S tem se spodbujata njihova literarna zavest in motivaci-
ja za učenje književnosti.
Raziskava omogoča vpogled v to, kako se lahko družbeno omrežje Fa-
cebook uporablja kot orodje za poučevanje in učenje literature. Preučuje,
kako ga učenci uporabljajo za izražanje svojih interpretacij, komentiranje
in diskutiranje o literarnih delih ter soustvarjanje literarnih profilov. S tem
se razvijajo njihova kreativnost, kritično razmišljanje in sposobnost artiku-
94
vizualni medij uporablja slike, zvok, glasbo, gibanje in druge elemente, pri
čemer so slike in zvoki že ustvarjeni ter določeni, kar lahko vpliva na doje-
manje in interpretacijo zgodbe. Režiser, scenarist, igralci in drugi prevza-
mejo nadzor nad interpretacijo ter vizualno predstavitvijo zgodbe, kar lah-
ko vpliva na bralčevo dojemanje zgodbe. Zato bi bilo priporočljivo, da se
v prihodnosti raziskava ponovi, pri čemer bi se osredotočila izključno na
branje literarnega dela.
Kljub vsemu pa glede na zbrane podatke menimo, da do pomembnej-
ših razlik ne bi prišlo. Za trdnejše rezultate in sklepe predlagamo ponovi-
tev podobnih aktivnosti tudi na primeru drugih literarnih del ali filmov/
animiranih filmov, posnetih po literarnih predlogah. To bi omogočilo na-
tančnejšo preučitev vpliva književnega medija na dojemanje in razumeva-
nje književne osebe ter zagotovilo konsistentnejše rezultate v okviru ciljev
književne vzgoje.
5. Zaključek
Predstavljena raziskava temelji na dveh sodobnih medijih – Facebooku in
filmu oz. animaciji. Ob upoštevanju posebnosti preučevane besedilne vrste
in značilnosti medija, v katerem se besedilna vrsta preučuje, je kvalitativ-
na analiza pridobljenih podatkov pokazala, da lahko Facebook uspešno
dopolnjuje in nadgrajuje delo pri pouku književnosti. Področje didaktike
književnosti v novih medijih nudi veliko možnosti za delo, ustvarjalnost in
raziskovanje. Ponujajo se druga družbena omrežja in digitalna okolja, na
primer Twitter, ki je zanimiv z vidika objavljanja kratkih sestavkov, spre-
gledati ne gre tudi trenutno popularnejših Instagrama in TikToka.
Področje uporabe tehnologij v izobraževanju se nenehno spreminja,
zato je takšno raziskovanje smiselno in celo nujno potrebno. Sodobna li-
terarna didaktika se mora namreč prilagajati spreminjajočemu se okolju
in načinom komunikacije, ki jih uporabljajo mladi. Uporaba družbenega
omrežja Facebook predstavlja enega od načinov, kako se približati učen-
cem in vzpostaviti povezavo med literaturo ter njihovim vsakdanjim digi-
talnim življenjem. S tem se spodbujata njihova literarna zavest in motivaci-
ja za učenje književnosti.
Raziskava omogoča vpogled v to, kako se lahko družbeno omrežje Fa-
cebook uporablja kot orodje za poučevanje in učenje literature. Preučuje,
kako ga učenci uporabljajo za izražanje svojih interpretacij, komentiranje
in diskutiranje o literarnih delih ter soustvarjanje literarnih profilov. S tem
se razvijajo njihova kreativnost, kritično razmišljanje in sposobnost artiku-
94