Page 50 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Digitalizacija vzgoje in izobraževanja – priložnosti in pasti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 46
P. 50
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: digitalizacija vzgoje in izobr aževanja ...
- Premišljena uporaba in razvoj digitalnih pripomočkov za učenje
s sodelovanjem inter- in multidisciplinarnih timov (pedagogika,
psihologija, nevroznanost, digitalne tehnologije ipd.).
- Spodbujanje razvoja izvršilnih funkcij z različnimi pristopi in me-
todami: kognitivni treningi (npr. delovni spomin), različne psi-
homotorične aktivnosti (npr. aerobna vadba, joge, vaje koordi-
nacije ipd.), vadba čuječnosti in nekateri šolski programi (npr.
čustveno-vedenjski-kognitivni dinamični model) ter progra-
mi integriranja gibalnih ustvarjalnih aktivnosti v poučevanje).
Različna prizadevanja so lahko usmerjena v spodbujanje razvoja
izvršilnih funkcij, v upočasnitev njihovega upadanja in pogosto
tudi v zmanjšanje primanjkljajev na tem področju.
- Uporabljeni pristopi morajo biti preverjeni glede učinkovitosti,
trajanja učinka in transfera.
- Uporabljene aktivnosti za razvoj izvršilnih funkcij naj bodo na-
ravno prepletene z ostalimi vsebinami ali aktivnostmi šolskih
programov ter morajo ustrezati načelom kompleksnosti, novosti,
različnosti in naraščanja težavnosti.
- Fizične ali psihomotorične aktivnosti za razvoj izvršilnih funkcij
morajo ustrezati kriterijem kognitivne zahtevnosti in vključevati
socialne ter čustvene komponente.
- Uporaba strategij in modelov samoregulativnega učenja (npr.
Zimmermanov krožni model) in spodbujanje razvoja samoregu-
lacije (motivacije in emocij).
- Uporaba in razvijanje adaptivne učne tehnologije – posebni ra-
čunalniški programi za razvoj in izboljšanje temeljnih znanj in
spretnosti z upoštevanjem pedagoških načel, npr. razvijanje not-
ranje motivacije, učenje z odkrivanjem, spodbujanje razumevanja
na višji ravni – območje bližnjega razvoja (Vigotski).
- Računalniški programi so lahko namenjeni razvoju pozornosti in
delovnega spomina, bralni pismenosti, računanju ipd. Uporabni
so tudi v primeru učnih težav na omenjenih področjih.
- Oblikovanje programov socialnega in emocionalnega učenja, ki
učence spodbujajo k uporabi in vadbi socialnih ter emocionalnih
spretnosti v različnih življenjskih situacijah. Vključujejo zaveda-
nje emocij, uravnavanje emocij v stresnih situacijah, razvoj empa-
50
- Premišljena uporaba in razvoj digitalnih pripomočkov za učenje
s sodelovanjem inter- in multidisciplinarnih timov (pedagogika,
psihologija, nevroznanost, digitalne tehnologije ipd.).
- Spodbujanje razvoja izvršilnih funkcij z različnimi pristopi in me-
todami: kognitivni treningi (npr. delovni spomin), različne psi-
homotorične aktivnosti (npr. aerobna vadba, joge, vaje koordi-
nacije ipd.), vadba čuječnosti in nekateri šolski programi (npr.
čustveno-vedenjski-kognitivni dinamični model) ter progra-
mi integriranja gibalnih ustvarjalnih aktivnosti v poučevanje).
Različna prizadevanja so lahko usmerjena v spodbujanje razvoja
izvršilnih funkcij, v upočasnitev njihovega upadanja in pogosto
tudi v zmanjšanje primanjkljajev na tem področju.
- Uporabljeni pristopi morajo biti preverjeni glede učinkovitosti,
trajanja učinka in transfera.
- Uporabljene aktivnosti za razvoj izvršilnih funkcij naj bodo na-
ravno prepletene z ostalimi vsebinami ali aktivnostmi šolskih
programov ter morajo ustrezati načelom kompleksnosti, novosti,
različnosti in naraščanja težavnosti.
- Fizične ali psihomotorične aktivnosti za razvoj izvršilnih funkcij
morajo ustrezati kriterijem kognitivne zahtevnosti in vključevati
socialne ter čustvene komponente.
- Uporaba strategij in modelov samoregulativnega učenja (npr.
Zimmermanov krožni model) in spodbujanje razvoja samoregu-
lacije (motivacije in emocij).
- Uporaba in razvijanje adaptivne učne tehnologije – posebni ra-
čunalniški programi za razvoj in izboljšanje temeljnih znanj in
spretnosti z upoštevanjem pedagoških načel, npr. razvijanje not-
ranje motivacije, učenje z odkrivanjem, spodbujanje razumevanja
na višji ravni – območje bližnjega razvoja (Vigotski).
- Računalniški programi so lahko namenjeni razvoju pozornosti in
delovnega spomina, bralni pismenosti, računanju ipd. Uporabni
so tudi v primeru učnih težav na omenjenih področjih.
- Oblikovanje programov socialnega in emocionalnega učenja, ki
učence spodbujajo k uporabi in vadbi socialnih ter emocionalnih
spretnosti v različnih življenjskih situacijah. Vključujejo zaveda-
nje emocij, uravnavanje emocij v stresnih situacijah, razvoj empa-
50