Page 49 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Digitalizacija vzgoje in izobraževanja – priložnosti in pasti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 46
P. 49
vzgoja in izobr aževanje med kognitivnimi in čustveno-socialnimi spr etnostmi ...
največji na jezikovnem področju, pri izvršilnih funkcijah (pozor-
nost, načrtovanje, odločanje) in pomnjenju.
- Raziskave s slikanjem možganov se pokazale dinamično nara-
vo odnosa med kognitivnimi in čustvenimi procesi. Učenje in
čustva se ne pojavljajo drug ob drugem, temveč dinamično sou-
činkujejo med seboj. Stres je eden od dejavnikov, ki pojasnjujejo
slabše izobraževalne dosežke, kognitivne in čustveno-socialne te-
žave ter resnejše duševne stiske v času epidemije. Vse to ima lah-
ko dolgoročne posledice za razvoj in učenje otrok in mladostni-
kov, na kar opozarjajo mednarodne organizacije.
- Tudi OECD v svojih dokumentih poudarja pomen socialnih in
emocionalnih spretnosti kot pomemben komplement kognitiv-
nim spretnostim, ki so bile doslej na področju izobraževalnih po-
litik manj v središču pozornosti, in dodaja, da če nas je epidemija
kaj naučila, je to, da ne potrebujemo samo kognitivnih spretnosti,
temveč tudi socialne in emocionalne, ki so ključne za šolsko us-
pešnost. OECD je izdala tudi vprašalnik socialnih in emocional-
nih spretnosti ter z njim izvedla obsežno mednarodno raziska-
vo na 10- in 15-letnih učencih. Ugotovili so, da so izobraževalni
dosežki, poklicna uspešnost, zdravje in psihično blagostanje po-
membno povezani s socialnimi in z emocionalnimi spretnostmi.
- Izvršilne funkcije so posebnega pomena za uspešnost v šoli in živ-
ljenju. To še posebej velja v digitalni dobi pri uporabi interneta.
Izvršilne funkcije so tesno povezane s samoregulacijo (kognicij,
čustev, motivacije, vedenja). Zaradi nevroplastičnosti možganov
je izvršilne funkcije mogoče izboljšati v kateri koli starosti.
7.2 Predlogi za vzgojno-izobraževalno prakso
- Pomembno je, da prezgodaj ne opustimo pisanja z roko na račun
tipkanja, kar omogoča boljše razumevanje in višjeravensko zna-
nje ter prispeva k bralni pismenosti.
- Spodbujanje branja tiskanih knjig.
- Učence naučiti uporabljati strategije za poglobljeno branje z za-
slonov in razviti dvojno pismenost – tradicionalno in digitalno
(angl. biliterate).
49
največji na jezikovnem področju, pri izvršilnih funkcijah (pozor-
nost, načrtovanje, odločanje) in pomnjenju.
- Raziskave s slikanjem možganov se pokazale dinamično nara-
vo odnosa med kognitivnimi in čustvenimi procesi. Učenje in
čustva se ne pojavljajo drug ob drugem, temveč dinamično sou-
činkujejo med seboj. Stres je eden od dejavnikov, ki pojasnjujejo
slabše izobraževalne dosežke, kognitivne in čustveno-socialne te-
žave ter resnejše duševne stiske v času epidemije. Vse to ima lah-
ko dolgoročne posledice za razvoj in učenje otrok in mladostni-
kov, na kar opozarjajo mednarodne organizacije.
- Tudi OECD v svojih dokumentih poudarja pomen socialnih in
emocionalnih spretnosti kot pomemben komplement kognitiv-
nim spretnostim, ki so bile doslej na področju izobraževalnih po-
litik manj v središču pozornosti, in dodaja, da če nas je epidemija
kaj naučila, je to, da ne potrebujemo samo kognitivnih spretnosti,
temveč tudi socialne in emocionalne, ki so ključne za šolsko us-
pešnost. OECD je izdala tudi vprašalnik socialnih in emocional-
nih spretnosti ter z njim izvedla obsežno mednarodno raziska-
vo na 10- in 15-letnih učencih. Ugotovili so, da so izobraževalni
dosežki, poklicna uspešnost, zdravje in psihično blagostanje po-
membno povezani s socialnimi in z emocionalnimi spretnostmi.
- Izvršilne funkcije so posebnega pomena za uspešnost v šoli in živ-
ljenju. To še posebej velja v digitalni dobi pri uporabi interneta.
Izvršilne funkcije so tesno povezane s samoregulacijo (kognicij,
čustev, motivacije, vedenja). Zaradi nevroplastičnosti možganov
je izvršilne funkcije mogoče izboljšati v kateri koli starosti.
7.2 Predlogi za vzgojno-izobraževalno prakso
- Pomembno je, da prezgodaj ne opustimo pisanja z roko na račun
tipkanja, kar omogoča boljše razumevanje in višjeravensko zna-
nje ter prispeva k bralni pismenosti.
- Spodbujanje branja tiskanih knjig.
- Učence naučiti uporabljati strategije za poglobljeno branje z za-
slonov in razviti dvojno pismenost – tradicionalno in digitalno
(angl. biliterate).
49