Page 43 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Digitalizacija vzgoje in izobraževanja – priložnosti in pasti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 46
P. 43
vzgoja in izobr aževanje med kognitivnimi in čustveno-socialnimi spr etnostmi ...

5. Dinamični odnos med kognitivnim in čustveno-socialnim
področjem

5.1 Dinamični odnos med kognitivnim in čustveno-socialnim
področjem ter razvijanje potencialov otrok in mladostnikov
Učenje in čustva se ne pojavljajo drug ob drugem, temveč dinamično so-
učinkujejo med seboj, vendar so znanstveniki šele v zadnjih desetletjih s
slikanjem možganov začeli odkrivati nevrobiološko soodvisnost učenja in
čustev. M. H. Immordino-Yang in Damassio (2008), priznana nevroznan-
stvenika, sta z raziskavami na področju emocij pri odločanju in učenju
ugotovila, da so za učenje sicer pomembni kognitivni procesi, vendar niso
nič manj pomembna tudi čustva. Tako sta Descartesovo misel »Mislim, to-
rej sem« preoblikovala v »Čutimo, torej se učimo« (angl. We feel, therefore
we learn). Poučevalno prakso lahko v veliki meri izboljšamo s tem, da upo-
števamo čustva. Ne glede na sposobnosti učencev je mogoče učno okol­
je oblikovati tako, da pozitivna čustva in motivacija podpirajo učenje ter
učence ščitijo pred škodljivimi vplivi negativnih čustev.
Glavni emocionalni sistem v možganih je limbični sistem, ki vključuje
amigdalo in hipokampus. »Emocionalni možgani« (LeDoux, 2000) imajo
močne povezave s frontalnim korteksom (glavno območje za razmišljanje
in reševanje problemov). Raziskave s slikanjem možganov so pokazale di-
namično naravo odnosa med kognitivnimi in čustvenimi procesi. Območ­
ja možganov, ki so tipično vključena v doživljanje čustev, so pogosto vklju-
čena tudi v kognicijo, in obratno. Negativna čustva, kot sta strah in stres,
zmotijo učne procese v možganih, medtem ko jih pozitivna čustva spod-
bujajo. Stres je tudi eden od dejavnikov, ki pojasnjuje slabše izobraževalne
dosežke, kognitivne, čustveno-socialne težave ter resnejše duševne stiske v
času epidemije, ki imajo daljnosežne posledice.

5.2 Pomen in vloga razvijanja socialnih ter emocionalnih spretnosti
v vzgojno-izobraževalnem procesu
Tudi OECD v svojih dokumentih poudarja pomen socialnih in emocio-
nalnih spretnosti, ki so, kot navajajo, pomemben komplement kognitivnim
spretnostim in so bile doslej na področju izobraževalnih politik manj v sre-
dišču pozornosti (OECD, 2021). Na osnovi raziskav ugotavljajo, da so iz-
obraževalni dosežki, poklicna uspešnost, zdravje in psihično blagostanje
pomembno povezani s socialnimi in z emocionalnimi spretnostmi (ibid.).
OECD je izdala tudi vprašalnik socialnih in emocionalnih spretnosti ter z

43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48