Page 37 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Digitalizacija vzgoje in izobraževanja – priložnosti in pasti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 46
P. 37
vzgoja in izobr aževanje med kognitivnimi in čustveno-socialnimi spr etnostmi ...
gih dnevnih aktivnosti (Olenik-Shemesh, 2020). Postaja problem duševne-
ga zdravja. Pomembne so tudi povezave med PUI in psihičnim blagostan
jem kot tudi slabšo učno uspešnostjo (Boubeta et al, 2015).
Pomembna je raziskava, ki je imela namen osvetliti vlogo štirih so-
cialno-emocionalnih spremenljivk v odnosu med PUI in psihičnim bla-
gostanjem pri mladostnikih: rezilientnosti, samokontrole (samonadzora),
negativnega razpoloženja in osamljenosti, ki so v omenjenem odnosu pos-
redovalne spremenljivke (Olenik-Shemesh, 2020). V raziskavo je bilo vklju-
čenih 433 mladostnikov, starih od 12 do 17 let. Podatke, ki so jih pridobi-
li s pomočjo vprašalnikov, so statistično obdelali z uporabo modeliranja
strukturnih enačb. Skladno s hipotezo so potrdili, da visoka raven PUI na-
poveduje nizko raven psihičnega blagostanja. Ugotovili so tudi, da PUI vpli-
va na psihično blagostanje preko nizke rezilientnosti in negativnega razpo-
loženja ter preko nizkega samonadzora in negativnega razpoloženja (ibid.).
Dobljeni rezultati raziskave so pomembni za načrtovanje intervencijskih
programov kot tudi za svetovalne delavce in šolske psihologe, ki se soočajo s
PUI in z njenimi negativnimi posledicami. Poudarjanje rezilientnosti (mo-
čan varovalni dejavnik, večja odpornost na stresne dogodke ipd.) in samo-
nadzora (sposobnost uravnavati čustva, misli, impulze ipd.) ter zmanjšanje
negativnega razpoloženja in osamljenosti med mladimi so najboljši nači-
ni za preprečevanje zmanjšanja psihičnega blagostanja, kar vodi k smotrni
uporabi interneta med mladostniki (ibid.).
4. Vpliv šolanja na daljavo na kognitivno in nekognitivno
področje delovanja ter na učne dosežke
Zato da bi zmanjšali širjenje pandemije covida-19, je večina držav zaprla
vzgojno-izobraževalne institucije. Izobraževalni proces je potekal na da-
ljavo. To je bil do zdaj največji nenamerni globalni eksperiment na podro-
čju vzgoje in izobraževanja. Pojavila so se vprašanja, kako bo ta sprememba
vplivala na učenje in razvoj, na duševno, fizično in mentalno zdravje otrok
ter mladostnikov, še posebej ranljivih, kot so učenci s posebnimi potreba-
mi in tisti iz manj spodbudnega okolja zaradi revščine.
4.1 Vpliv šolanja na daljavo, covid-19, učni zaostanki in neenakost
– raziskave v mednarodnem prostoru
Da bi odgovorili na vprašanje, kako je pandemija covida-19 vplival na izo
braževanje, in ocenili vpliv učenja na daljavo, so bile izvedene številne raz-
37
gih dnevnih aktivnosti (Olenik-Shemesh, 2020). Postaja problem duševne-
ga zdravja. Pomembne so tudi povezave med PUI in psihičnim blagostan
jem kot tudi slabšo učno uspešnostjo (Boubeta et al, 2015).
Pomembna je raziskava, ki je imela namen osvetliti vlogo štirih so-
cialno-emocionalnih spremenljivk v odnosu med PUI in psihičnim bla-
gostanjem pri mladostnikih: rezilientnosti, samokontrole (samonadzora),
negativnega razpoloženja in osamljenosti, ki so v omenjenem odnosu pos-
redovalne spremenljivke (Olenik-Shemesh, 2020). V raziskavo je bilo vklju-
čenih 433 mladostnikov, starih od 12 do 17 let. Podatke, ki so jih pridobi-
li s pomočjo vprašalnikov, so statistično obdelali z uporabo modeliranja
strukturnih enačb. Skladno s hipotezo so potrdili, da visoka raven PUI na-
poveduje nizko raven psihičnega blagostanja. Ugotovili so tudi, da PUI vpli-
va na psihično blagostanje preko nizke rezilientnosti in negativnega razpo-
loženja ter preko nizkega samonadzora in negativnega razpoloženja (ibid.).
Dobljeni rezultati raziskave so pomembni za načrtovanje intervencijskih
programov kot tudi za svetovalne delavce in šolske psihologe, ki se soočajo s
PUI in z njenimi negativnimi posledicami. Poudarjanje rezilientnosti (mo-
čan varovalni dejavnik, večja odpornost na stresne dogodke ipd.) in samo-
nadzora (sposobnost uravnavati čustva, misli, impulze ipd.) ter zmanjšanje
negativnega razpoloženja in osamljenosti med mladimi so najboljši nači-
ni za preprečevanje zmanjšanja psihičnega blagostanja, kar vodi k smotrni
uporabi interneta med mladostniki (ibid.).
4. Vpliv šolanja na daljavo na kognitivno in nekognitivno
področje delovanja ter na učne dosežke
Zato da bi zmanjšali širjenje pandemije covida-19, je večina držav zaprla
vzgojno-izobraževalne institucije. Izobraževalni proces je potekal na da-
ljavo. To je bil do zdaj največji nenamerni globalni eksperiment na podro-
čju vzgoje in izobraževanja. Pojavila so se vprašanja, kako bo ta sprememba
vplivala na učenje in razvoj, na duševno, fizično in mentalno zdravje otrok
ter mladostnikov, še posebej ranljivih, kot so učenci s posebnimi potreba-
mi in tisti iz manj spodbudnega okolja zaradi revščine.
4.1 Vpliv šolanja na daljavo, covid-19, učni zaostanki in neenakost
– raziskave v mednarodnem prostoru
Da bi odgovorili na vprašanje, kako je pandemija covida-19 vplival na izo
braževanje, in ocenili vpliv učenja na daljavo, so bile izvedene številne raz-
37