Page 36 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Digitalizacija vzgoje in izobraževanja – priložnosti in pasti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 46
P. 36
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: digitalizacija vzgoje in izobr aževanja ...
3.2 Prekomerna uporaba interneta, internetna odvisnost
Prekomerna uporaba interneta (PUI) lahko povzroči internetno odvisnost
(angl. internet use disorders), ki jo spremljajo strukturne spremembe v ob-
močju možganov, ki je povezano z uravnavanjem čustev in socialno kogni-
cijo (He et al., 2017). Podobno velja tudi za zelo pogosto uporabo Faceboo-
ka, kjer se pojavljajo spremembe v možganih v območjih, ki so povezana z
motivacijo, nagrajevanjem, učenjem in zasvojenostjo (Montag et al., 2017)
Družbena omrežja, kot so spletne skupnosti, forumi, projektne sku-
pine, družabna omrežja ipd., lahko pozitivno vplivajo na socialne odno-
se, vendar lahko njihova prekomerna uporaba poveča izolacijo in zmanjša-
nje socialnih spretnosti ter posameznika odvrača od dejavnosti v realnem
svetu, ki so pomembne za duševno in fizično zdravje (socialni stiki, fizična
aktivnost in spanje). Dogajanje na družbenih platformah (merjenje popu-
larnosti, všečki, primerjanje, tekmovanje, razne negativne vsebine, medvr-
stniško nasilje) ima lahko pomembne posledice tudi v realnem svetu. Tako
je npr. zavračanje posameznika na družbenem omrežju s strani drugih
enako boleče kot v realnem svetu.
Posebno za mladostnike je zelo pomembno, kakšno mnenje imajo o
njih vrstniki. Če jih izključujejo ali zavračajo, je to zanje zelo boleče. Tha-
gard navaja (2010), da imajo reakcije na fizično poškodbo in socialno zavr-
nitev podobno nevrobiološko osnovo – socialna bolečina je resnična boleči-
na. Raziskave s slikanjem možganov so v primeru izključevanja pokazale,
da je socialna tesnobnost povezana z aktivnostjo v sprednjem cingulatnem
korteksu, za katerega je znano, da je območje za obravnavo fizične bolečine,
in še z nekaterimi drugimi območji možganov, ki so vključena v doživljanje
socialne in fizične bolečine (Thagard, 2010). Vedenje in občutenje tesnob-
nosti in strahu sta tesno povezana s fizično ter socialno bolečino kot tudi z
žalostjo in depresivnostjo.
Nagrajevalno internetno okolje vpliva na zasvojenost z internetom.
Omenjena odvisnost je povezana s strukturnimi in funkcionalnimi spre-
membami v možganih, ki so vključene v inhibicijo (samoomejitev) vede-
nja. Nekatere raziskave tudi kažejo na močne povezave med prekomerno
uporabo interneta oz. odvisnostjo ter motnjo pozornosti in hiperaktiv-
nostjo (ADHD). Gre za simptome ADHD, ločene od te motnje kot klinič-
nega stanja (Evren et al., 2018). Vedno večja množičnost uporabe interneta
med mladostniki pogosto vodi k pojavu problematične uporabe interne-
ta, tj. prekomerne uporabe interneta zaradi nezmožnosti samonadzorovati
njegovo uporabo. PUI vodi v tesnobo, stisko in težave pri opravljanju dru-
36
3.2 Prekomerna uporaba interneta, internetna odvisnost
Prekomerna uporaba interneta (PUI) lahko povzroči internetno odvisnost
(angl. internet use disorders), ki jo spremljajo strukturne spremembe v ob-
močju možganov, ki je povezano z uravnavanjem čustev in socialno kogni-
cijo (He et al., 2017). Podobno velja tudi za zelo pogosto uporabo Faceboo-
ka, kjer se pojavljajo spremembe v možganih v območjih, ki so povezana z
motivacijo, nagrajevanjem, učenjem in zasvojenostjo (Montag et al., 2017)
Družbena omrežja, kot so spletne skupnosti, forumi, projektne sku-
pine, družabna omrežja ipd., lahko pozitivno vplivajo na socialne odno-
se, vendar lahko njihova prekomerna uporaba poveča izolacijo in zmanjša-
nje socialnih spretnosti ter posameznika odvrača od dejavnosti v realnem
svetu, ki so pomembne za duševno in fizično zdravje (socialni stiki, fizična
aktivnost in spanje). Dogajanje na družbenih platformah (merjenje popu-
larnosti, všečki, primerjanje, tekmovanje, razne negativne vsebine, medvr-
stniško nasilje) ima lahko pomembne posledice tudi v realnem svetu. Tako
je npr. zavračanje posameznika na družbenem omrežju s strani drugih
enako boleče kot v realnem svetu.
Posebno za mladostnike je zelo pomembno, kakšno mnenje imajo o
njih vrstniki. Če jih izključujejo ali zavračajo, je to zanje zelo boleče. Tha-
gard navaja (2010), da imajo reakcije na fizično poškodbo in socialno zavr-
nitev podobno nevrobiološko osnovo – socialna bolečina je resnična boleči-
na. Raziskave s slikanjem možganov so v primeru izključevanja pokazale,
da je socialna tesnobnost povezana z aktivnostjo v sprednjem cingulatnem
korteksu, za katerega je znano, da je območje za obravnavo fizične bolečine,
in še z nekaterimi drugimi območji možganov, ki so vključena v doživljanje
socialne in fizične bolečine (Thagard, 2010). Vedenje in občutenje tesnob-
nosti in strahu sta tesno povezana s fizično ter socialno bolečino kot tudi z
žalostjo in depresivnostjo.
Nagrajevalno internetno okolje vpliva na zasvojenost z internetom.
Omenjena odvisnost je povezana s strukturnimi in funkcionalnimi spre-
membami v možganih, ki so vključene v inhibicijo (samoomejitev) vede-
nja. Nekatere raziskave tudi kažejo na močne povezave med prekomerno
uporabo interneta oz. odvisnostjo ter motnjo pozornosti in hiperaktiv-
nostjo (ADHD). Gre za simptome ADHD, ločene od te motnje kot klinič-
nega stanja (Evren et al., 2018). Vedno večja množičnost uporabe interneta
med mladostniki pogosto vodi k pojavu problematične uporabe interne-
ta, tj. prekomerne uporabe interneta zaradi nezmožnosti samonadzorovati
njegovo uporabo. PUI vodi v tesnobo, stisko in težave pri opravljanju dru-
36