Page 171 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Digitalizacija vzgoje in izobraževanja – priložnosti in pasti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 46
P. 171
kvalitativna analiza vsebin s področja spolne vzgoje v učnih načrtih

1.1.6 Ideološko breme
Poleg vsega naštetega pa spolnost spremlja tudi veliko ideološko breme,
kar dodatno otežuje sistematizacijo in pluralno obravnavo teh vsebin v šol-
skem prostoru. Vloga spolnosti pri razmnoževanju in ustvarjanju družine,
ki velja za osnovno celico (zahodne) družbe, je gotovo med pomembnejši-
mi razlogi za to. Ker gre za izrazito kulturnozgodovinsko pogojeno tema-
tiko, ni presenetljivo, da želijo različne družbene skupine, največkrat kar
preko staršev, vplivati na to področje šolskega sistema (Majerhold, 2020).
Kot je razloženo v nadaljevanju, ti koncepti prevladujejo tudi v učnih na-
črtih. Strogo biološko pa družina v klasični obliki razvitega sveta nikakor
ni naraven, ampak izrazito družben, predvsem krščanski koncept (Ryan in
Jetha, 2013).

2. Metodologija
Kvalitativna analiza učnih načrtov je potekala v več korakih. Najprej smo iz
javno dostopnega repozitorija programov in učnih načrtov v osnovni šoli7
ter repozitorija učnih načrtov za gimnazije8 prenesli vse trenutno aktual-
ne učne načrte. Nato smo naredili izbor tistih, ki sploh vsebujejo elemente
s področja spolne vzgoje glede na smernice UNESCA (International tech-
nical guidance on sexuality education, 2018: 33–80) in SZO (Standards for
Sexuality Education in Europe, 2010a: 37–50), na podlagi katerih smo v nas-
lednjem koraku opravili sistematično, ročno kvalitativno analizo vsebin.
Poleg učnih načrtov smo v analizo vključili tudi Za boljše zdravje otrok in
mladostnikov priročnik za izvajalce vzgoje za zdravje v okviru primarne-
ga zdravstvenega varstva (Pucelj, 2021)9 in nekaj drugih gradiv NIJZ, ki se
uporabljajo pri izvajanju izobraževalnega programa v sklopu obveznih sis-
tematskih pregledov.

3. Rezultati
Glede na trenutno veljaven predmetnik osnovne šole10 vsebine, ki se posred­
no ali neposredno v različnem obsegu nanašajo na spolno vzgojo, kar je

7 https://www.gov.si/teme/programi-in-ucni-nacrti-v-osnovni-soli/
8 http://eportal.mss.edus.si/msswww/programi2018/programi/gimnazija/ucni_nacr-

ti.htm
9 https://nijz.si/publikacije/za-boljse-zdravje-otrok-in-mladostnikov-prirocnik-za-

-izvajalce-vzgoje-za-zdravje/
10 https://www.gov.si/assets/ministrstva/MIZS/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacr-

ti/Predmetnik-OS/Predmetnik-za-osnovno-solo.pdf

171
   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176