Page 169 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Digitalizacija vzgoje in izobraževanja – priložnosti in pasti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 46
P. 169
kvalitativna analiza vsebin s področja spolne vzgoje v učnih načrtih
n ajosnovnejših kompetenc, kot so prehranjevanje, medosebni odnosi, mo-
torika in spolnost, potrebujemo sistematično vzgojo in izobraževanje (Bal-
car, 2016). Področje spolnosti pa dodatno obremenjuje še njegova intimna
narava.
1.1.3 Intimna narava spolne vzgoje
V tem oziru je spolna vzgoja posebej specifično področje, saj posega v in-
timni prostor posameznika in družbe, iz česar izhaja občutljivost te te-
matike. Zato za njeno obravnavo potrebujemo specifično in visoko uspo-
sobljene, izkušene in predvsem suverene oz. osebnostno zrele pedagoge
(Haberland in Rogow, 2015). Otroci in mladostniki imajo namreč po nara-
vi zelo dobro razvito intuicijo in zelo hitro prepoznajo ter izkoristijo situa-
cije, v katerih je pedagogu (in njim samim) neprijetno (Chudnoff, 2013). To
se pogosto zgodi ravno pri obravnavi vsebin s področja spolnosti, ker starši
in učitelji v času mladosti ter odraščanja niso bili deležni primerne spolne
vzgoje, slednji pa niti izobraževanja v obdobju strokovnega usposabljanja
(Majerhold, 2020). Intimna narava spolne vzgoje s seboj prinaša tudi nekaj
podrobnosti, na katere je treba biti pri načrtovanju vsebin i posebej pozo-
ren. Pri spolni vzgoji namreč ni nepomembno, kakšna je starostna in spol-
na razlika med pedagogom ter učenci (Haberland in Rogow, 2015).
1.1.4 Transdisciplinarna narava spolne vzgoje
Izrazita transdisciplinarnost spolne vzgoje je še ena od pomembnih, vendar
pogosto neprepoznanih specifik tega področja. Spolnost namreč neposred-
no ali posredno posega na prav vsa področja človekovega individualnega
kot tudi družbenega delovanja. Zdrava, redna in zadovoljujoča spolnost je
skladno s posameznikovimi specifičnimi potrebami pomembna za nor-
malno delovanje imunskega sistema, spodbuja dobro počutje, kreativnost,
empatijo, deluje protistresno ipd. Ker torej dobro vpliva na človekov psiho-
-socio-fizični razvoj (Diamond in Huebner, 2012), bi tudi z vidika javnega
zdravja to moralo biti eno od strateško pomembnih področij šolskega siste-
ma, ki bi se tudi po priporočilih SZO moralo obravnavati medpredmetno.5
Pomen inter- in transdisciplinarnosti se v vzgoji in izobraževanju poudar-
ja že dolgo. Vendar pa vsaj pri medpredmetnih vsebinah žal pogosto ne za-
živi, saj za to ni niti ustreznih formalnih pogojev, kot so npr. predviden
5 »[S]exuality education is delivered across several subjects (as recommended by the
WHO Standards for sexuality education) rather than in a specific lesson by itself.«
(Picken, 2020: 8)
169
n ajosnovnejših kompetenc, kot so prehranjevanje, medosebni odnosi, mo-
torika in spolnost, potrebujemo sistematično vzgojo in izobraževanje (Bal-
car, 2016). Področje spolnosti pa dodatno obremenjuje še njegova intimna
narava.
1.1.3 Intimna narava spolne vzgoje
V tem oziru je spolna vzgoja posebej specifično področje, saj posega v in-
timni prostor posameznika in družbe, iz česar izhaja občutljivost te te-
matike. Zato za njeno obravnavo potrebujemo specifično in visoko uspo-
sobljene, izkušene in predvsem suverene oz. osebnostno zrele pedagoge
(Haberland in Rogow, 2015). Otroci in mladostniki imajo namreč po nara-
vi zelo dobro razvito intuicijo in zelo hitro prepoznajo ter izkoristijo situa-
cije, v katerih je pedagogu (in njim samim) neprijetno (Chudnoff, 2013). To
se pogosto zgodi ravno pri obravnavi vsebin s področja spolnosti, ker starši
in učitelji v času mladosti ter odraščanja niso bili deležni primerne spolne
vzgoje, slednji pa niti izobraževanja v obdobju strokovnega usposabljanja
(Majerhold, 2020). Intimna narava spolne vzgoje s seboj prinaša tudi nekaj
podrobnosti, na katere je treba biti pri načrtovanju vsebin i posebej pozo-
ren. Pri spolni vzgoji namreč ni nepomembno, kakšna je starostna in spol-
na razlika med pedagogom ter učenci (Haberland in Rogow, 2015).
1.1.4 Transdisciplinarna narava spolne vzgoje
Izrazita transdisciplinarnost spolne vzgoje je še ena od pomembnih, vendar
pogosto neprepoznanih specifik tega področja. Spolnost namreč neposred-
no ali posredno posega na prav vsa področja človekovega individualnega
kot tudi družbenega delovanja. Zdrava, redna in zadovoljujoča spolnost je
skladno s posameznikovimi specifičnimi potrebami pomembna za nor-
malno delovanje imunskega sistema, spodbuja dobro počutje, kreativnost,
empatijo, deluje protistresno ipd. Ker torej dobro vpliva na človekov psiho-
-socio-fizični razvoj (Diamond in Huebner, 2012), bi tudi z vidika javnega
zdravja to moralo biti eno od strateško pomembnih področij šolskega siste-
ma, ki bi se tudi po priporočilih SZO moralo obravnavati medpredmetno.5
Pomen inter- in transdisciplinarnosti se v vzgoji in izobraževanju poudar-
ja že dolgo. Vendar pa vsaj pri medpredmetnih vsebinah žal pogosto ne za-
živi, saj za to ni niti ustreznih formalnih pogojev, kot so npr. predviden
5 »[S]exuality education is delivered across several subjects (as recommended by the
WHO Standards for sexuality education) rather than in a specific lesson by itself.«
(Picken, 2020: 8)
169