Page 97 - Klaudija Šterman Ivančič in Urška Štremfel • Globalne kompetence slovenskih učencev in učenk: konceptualni in empirični vpogledi. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 45
P. 97
empirični del

Podobni rezultati kot pri pojasnjevanju dosežka iz matematike se ka-
žejo tudi pri pojasnjevanju dosežka iz naravoslovja (tabela 14). Kot znači-
len napovednik dosežka pri preizkusu iz naravoslovja so se potrdile vse ob-
ravnavane globalne kompetence učencev in učenk razen njihovega odnosa
do priseljencev, razumevanja perspektive drugih in spretnosti miselnega
prilagajanja. Ponovno se je kot najmočnejši napovednik potrdilo učenče-
vo zaznavanje diskriminatornega vedenja učiteljev, kjer se eno enoto višja
vrednost indeksa v povprečju povezuje s 24 točkami manj pri preizkusu
iz naravoslovja, pri pojasnjevanju dosežka iz naravoslovja pa ima največ-
ji pozitivni učinek učenčeva zaznana samoučinkovitost pri pojasnjevanju
globalnih vprašanj (povišanje dosežka za 16 točk). Z vsemi vključenimi na-
povedniki pojasnimo 20 odstotkov variabilnosti v dosežku iz naravoslovja
pri preizkusu v raziskavi PISA (2018).

Tabela 14: Globalne kompetence kot napovednik dosežkov iz naravoslovja v raziskavi PISA
(2018)

B SEB tB p β SEβ tβ p R2 SER2
525,82 1,34 391,29 0,00
Konstanta 16,30 1,90
1 6,00 2,10 8,56 0,00 0,19 0,02 8,63 0,00
2 2,29 1,88 2,86
3 –3,82 1,73 1,22 0,01 0,07 0,02 2,86 0,01
4 –2,05 1,80 –2,21
5 –0,91 1,82 –1,14 >0,05 0,02 0,02 1,22 >0,05
6 1,91 –0,50
7 7,71 1,61 4,05 0,05 –0,04 0,02 –2,21 0,05
8 10,45 1,68 6,49
9 4,74 1,37 2,82 >0,05 –0,02 0,02 –1,14 >0,05
10 –24,52 –17,89
>0,05 –0,01 0,02 –0,50 >0,05

0,00 0,09 0,02 3,99 0,00

0,00 0,12 0,02 6,44 0,00

0,01 0,05 0,02 2,81 0,01

0,00 –0,27 0,01 –19,01 0,00

0,20 0,01

Opomba: 1– samoučinkovitost pri pojasnjevanju globalnih vprašanj; 2 – zavedanje
o globalnih vprašanjih; 3 – odnos do priseljencev; 4 – zanimanje za spoznavanje drugih
kultur; 5 – razumevanje perspektive drugih; 6 – spretnost miselnega prilagajanja;
7 – spoštovanje ljudi iz drugih kultur; 8 – spretnost medkulturne komunikacije;
9 – odzivnost na globalna vprašanja; 10 – diskriminatorno vedenje učiteljev.
B – regresijski koeficient; SE – standardna napaka; β – standardiziran regresijski koeficient;
t – t-vrednost; p – statistična značilnost; R2 – delež pojasnjene variance.

97
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102