Page 100 - Klaudija Šterman Ivančič in Urška Štremfel • Globalne kompetence slovenskih učencev in učenk: konceptualni in empirični vpogledi. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 45
P. 100
obalne kompetence slovenskih učencev in učenk: konceptualni in empirični vpogledi

Priložnosti za usvajanje globalnih kompetenc
V tem razdelku navajamo rezultate s področja priložnosti za usvajanje glo-
balnih kompetenc v šoli, kot so o njih poročali učenci in učenke v okviru
vprašalnika za učence in učenke v raziskavi PISA (2018). Zanimajo nas raz-
like v priložnostih za usvajanje globalnih kompetenc glede na spol, SES,
status priseljenca, dosežke in izobraževalni program, ki jih v nadaljevanju
navajamo v tabeli 16.

Na področju ugotavljanja priložnosti za usvajanje globalnih kompe-
tenc pri pouku se kažejo določene razlike med učenci in učenkami iz raz-
ličnih skupin (tabela 16). Primerjava rezultatov glede na spol kaže najvišji
delež strinjanja tako učencev kot učenk (izmed vseh postavk), da se uči-
jo o drugačnih kulturah (61 % učencev in 66 % učenk) in da se v razredu
učijo reševati spore z drugimi ljudmi (51 % učencev in 58 % učenk). Prav
tako so se, tako učenci kot učenke, v najnižjem odstotku strinjali s po-
stavko, da med poukom berejo časopise, skupaj iščejo novice po spletu in
gledajo poročila (32 % učencev in 20 % učenk). Poleg omenjene postav-
ke so učenci v najnižjem odstotku poročali, da se vse šolsko leto udele-
žujejo prireditev, ki slavijo kulturno raznolikost (35 %), učenke pa, da jih
profesorji večkrat vprašajo za mnenje o mednarodnih novicah (23 %). V
splošnem opazimo, da so učenci na večino postavk odgovorili pritrdilno
v višjem odstotku kot učenke razen pri postavkah, ki se nanašajo na re-
ševanje sporov z drugimi ljudmi, učenje o drugačnih kulturah in učenje
o tem, kako se sporazumevati z ljudmi z drugačnim kulturnim ozadjem.

Rezultati ugotavljanja razlik v priložnostih za usvajanje globalnih
kompetenc med učenci z različnim socialno-ekonomskim ozadjem kaže-
jo, da so se tako učenci z visokim kot tudi tisti z nizkim SES v najvišjem
odstotku strinjali s postavko, ki se nanaša na učenje o drugačnih kulturah
(54 % učencev z nizkim in 73 % učencev z visokim SES) in učenje reševanja
sporov z drugimi ljudmi (52 % učencev z nizkim in 53 % učencev z visokim
SES). Učenci z nizkim SES so se v najnižjem odstotku strinjali s postavka-
mi, ki se nanašajo na komunikacijo s profesorji o mednarodnih novicah (27
%) ter udeležbo na prireditvah, ki slavijo kulturno raznolikost (27 %), raz-
členjevanje globalnih težav v majhnih skupinah pri pouku (26 %) ter bran-
je časopisov in iskanje novic po spletu ter gledanje poročil pri pouku (26
%). Učenci z visokim SES so v najnižjem deležu ocenili iste postavke kot
učenci z nizkim SES, v splošnem pa opazimo, da so učenci z visokim SES
v primerjavi s tistimi z nizkim v višjem odstotku izrazili strinjanje z veči-

100
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105