Page 91 - Klaudija Šterman Ivančič in Urška Štremfel • Globalne kompetence slovenskih učencev in učenk: konceptualni in empirični vpogledi. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 45
P. 91
empirični del

tate. Precejšnja razlika je tudi v zaznavah glede diskriminatornega vedenja
učiteljev, saj so učenci in učenke, ki so v Sloveniji dosegli najvišje rezultate
pri preizkusu iz naravoslovja, poročali o precej manj diskriminatornem ve-
denja učiteljev kot tisti, ki so dosegli najnižje rezultate. Učenci in učenke z
najvišjimi dosežki so se najbolj pozitivno ocenili na lestvicah samoučinko-
vitosti pri pojasnjevanju globalnih vprašanj in spoštovanju ljudi iz drugih
kultur, najbolj negativno, a še vedno nad povprečjem držav OECD, pa na
lestvicah zanimanja za spoznavanje drugih kultur in spretnosti miselnega
prilagajanja. Učenci in učenke z najnižjimi dosežki so se, nasprotno, na tej
lestvici ocenili najbolj pozitivno, a še vedno pod povprečjem držav OECD.
Najbolj negativno so se ocenili na lestvicah samoučinkovitosti pri pojasnje-
vanju globalnih vprašanj, spretnosti medkulturne komunikacije in zaveda-
nja o globalnih vprašanjih.

Tabela 9: Globalne kompetence učencev in učenk z najnižjimi in najvišjimi dosežki
pri preizkusu iz naravoslovja v raziskavi PISA

Učenci/-ke Učenci/-ke
z najnižjimi dosežki z najvišjimi dosežki

M SE M SE

Samoučinkovitost pri pojasnjevanju globalnih –0,55 0,04 0,34 0,05
vprašanj
–0,50 0,04 0,24 0,05
Zavedanje o globalnih vprašanjih
Odnos do priseljencev –0,32 0,04 0,20 0,06
Zanimanje za spoznavanje drugih kultur
Razumevanje perspektive drugih –0,15 0,04 –0,05 0,07
Spretnost miselnega prilagajanja
Spoštovanje ljudi iz drugih kultur –0,16 0,04 0,19 0,06
Spretnost medkulturne komunikacije
Odzivnost na globalna vprašanja –0,11 0,04 0,11 0,06
Diskriminatorno vedenje učiteljev
–0,39 0,04 0,27 0,05

–0,54 0,03 0,18 0,06

–0,33 0,04 0,16 0,06

0,67 0,03 –0,41 0,04

Opomba: Učenci/-ke z najnižjimi dosežki so v raziskavi PISA opredeljeni kot tisti, ki so na
lestvici naravoslovne pismenosti dosegli ravni pismenosti, nižje od druge, temeljne, ravni
pismenosti. Učenci/-ke z najvišjimi dosežki so v raziskavi PISA opredeljeni kot tisti, ki so
na lestvici naravoslovne pismenosti dosegli peto ali šesto raven pismenosti. M – aritmetična
sredina mednarodno primerljivega indeksa; SE – standardna napaka. Razlike v vrednostih
indeksov med skupinama so se potrdile kot statistično značilne vsaj na ravni α = 0,01 za vse
primerjane indekse.

91
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96