Page 88 - Klaudija Šterman Ivančič in Urška Štremfel • Globalne kompetence slovenskih učencev in učenk: konceptualni in empirični vpogledi. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 45
P. 88
balne kompetence slovenskih učencev in učenk: konceptualni in empirični vpogledi
Tabela 6: Globalne kompetence učencev in učenk v raziskavi PISA (2018) glede na socialno-
ekonomsko ozadje
Visok SES Nizek SES
M SE M SE
Samoučinkovitost pri pojasnjevanju globalnih 0,29 0,05 –0,49 0,05
vprašanj
0,30 0,05 –0,38 0,04
Zavedanje o globalnih vprašanjih 0,06 0,05 –0,09 0,05
Odnos do priseljencev 0,10 0,05 –0,21 0,06
Zanimanje za spoznavanje drugih kultur 0,18 0,04 –0,05 0,06
Razumevanje perspektive drugih 0,17 0,04 –0,14 0,05
Spretnost miselnega prilagajanja 0,15 0,04 –0,13 0,05
Spoštovanje ljudi iz drugih kultur 0,03 0,06 –0,36 0,05
Spretnost medkulturne komunikacije 0,02 0,05 –0,23 0,05
Odzivnost na globalna vprašanja 0,07 0,04 0,38 0,06
Diskriminatorno vedenje učiteljev
Opomba: M – aritmetična sredina mednarodno primerljivega indeksa; SE – standardna
napaka. Razlike v vrednostih indeksov med skupinama so se potrdile kot statistično
značilne vsaj na ravni α = 0,01 za vse primerjane indekse.
Razlike v globalnih kompetencah učencev in učenk
glede na dosežke pri preizkusu v raziskavi PISA
Razlike v globalnih kompetencah učencev in učenk glede na dosežke pri
preizkusu iz branja v raziskavi PISA
Učenci in učenke, ki so v Sloveniji pri preizkusu iz branja v raziskavi
PISA (2018) dosegli najvišji rezultat, so se v primerjavi z vrstniki iz držav
OECD na vseh lestvicah, s katerimi smo preverjali stališča glede globalnih
kompetenc, ocenili precej bolj pozitivno (tabela 7). Precejšnje razlike v glo-
balnih kompetencah so tudi v primerjavi z učenci in učenkami, ki so v Slo-
veniji pri preizkusu iz branja dosegli najnižje rezultat. Učenci in učenke z
najvišjimi dosežki so se na vseh lestvicah ocenili bolj pozitivno, poročali
pa so tudi o precej nižjem zaznavanju diskriminatornega vedenja učiteljev.
Slovenski učenci in učenke z najvišjimi dosežki pri preizkusu iz branja so
se najbolj pozitivno ocenili na lestvicah samoučinkovitosti pri pojasnjeva-
nju globalnih vprašanj in spoštovanju ljudi iz drugih kultur, najnižje, a še
vedno nad povprečjem OECD, pa na lestvicah spretnosti miselnega prila-
gajanja in razumevanja perspektive drugih. Učenci in učenke, ki so pri pre-
izkusu iz branja dosegli najnižji rezultat, so se najbolj pozitivno, a še vedno
88
Tabela 6: Globalne kompetence učencev in učenk v raziskavi PISA (2018) glede na socialno-
ekonomsko ozadje
Visok SES Nizek SES
M SE M SE
Samoučinkovitost pri pojasnjevanju globalnih 0,29 0,05 –0,49 0,05
vprašanj
0,30 0,05 –0,38 0,04
Zavedanje o globalnih vprašanjih 0,06 0,05 –0,09 0,05
Odnos do priseljencev 0,10 0,05 –0,21 0,06
Zanimanje za spoznavanje drugih kultur 0,18 0,04 –0,05 0,06
Razumevanje perspektive drugih 0,17 0,04 –0,14 0,05
Spretnost miselnega prilagajanja 0,15 0,04 –0,13 0,05
Spoštovanje ljudi iz drugih kultur 0,03 0,06 –0,36 0,05
Spretnost medkulturne komunikacije 0,02 0,05 –0,23 0,05
Odzivnost na globalna vprašanja 0,07 0,04 0,38 0,06
Diskriminatorno vedenje učiteljev
Opomba: M – aritmetična sredina mednarodno primerljivega indeksa; SE – standardna
napaka. Razlike v vrednostih indeksov med skupinama so se potrdile kot statistično
značilne vsaj na ravni α = 0,01 za vse primerjane indekse.
Razlike v globalnih kompetencah učencev in učenk
glede na dosežke pri preizkusu v raziskavi PISA
Razlike v globalnih kompetencah učencev in učenk glede na dosežke pri
preizkusu iz branja v raziskavi PISA
Učenci in učenke, ki so v Sloveniji pri preizkusu iz branja v raziskavi
PISA (2018) dosegli najvišji rezultat, so se v primerjavi z vrstniki iz držav
OECD na vseh lestvicah, s katerimi smo preverjali stališča glede globalnih
kompetenc, ocenili precej bolj pozitivno (tabela 7). Precejšnje razlike v glo-
balnih kompetencah so tudi v primerjavi z učenci in učenkami, ki so v Slo-
veniji pri preizkusu iz branja dosegli najnižje rezultat. Učenci in učenke z
najvišjimi dosežki so se na vseh lestvicah ocenili bolj pozitivno, poročali
pa so tudi o precej nižjem zaznavanju diskriminatornega vedenja učiteljev.
Slovenski učenci in učenke z najvišjimi dosežki pri preizkusu iz branja so
se najbolj pozitivno ocenili na lestvicah samoučinkovitosti pri pojasnjeva-
nju globalnih vprašanj in spoštovanju ljudi iz drugih kultur, najnižje, a še
vedno nad povprečjem OECD, pa na lestvicah spretnosti miselnega prila-
gajanja in razumevanja perspektive drugih. Učenci in učenke, ki so pri pre-
izkusu iz branja dosegli najnižji rezultat, so se najbolj pozitivno, a še vedno
88