Page 89 - Klaudija Šterman Ivančič in Urška Štremfel • Globalne kompetence slovenskih učencev in učenk: konceptualni in empirični vpogledi. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 45
P. 89
empirični del

pod povprečjem držav OECD, ocenili ravno na pravkar omenjenih lestvi-
cah, najbolj negativno pa na lestvicah spretnosti medkulturne komunika-
cije, spoštovanja ljudi iz drugih kultur in zavedanja o globalnih vprašanjih.

Tabela 7: Globalne kompetence učencev in učenk z najnižjimi in najvišjimi dosežki
pri preizkusu iz branja v raziskavi PISA

Učenci/-ke Učenci/-ke
z najnižjimi dosežki z najvišjimi dosežki

M SE M SE

Samoučinkovitost pri pojasnjevanju globalnih –0,36 0,04 0,42 0,05
vprašanj
–0,42 0,04 0,30 0,05
Zavedanje o globalnih vprašanjih –0,38 0,04 0,29 0,06
Odnos do priseljencev –0,24 0,03 0,23 0,07
Zanimanje za spoznavanje drugih kultur –0,17 0,04 0,22 0,06
Razumevanje perspektive drugih –0,11 0,04 0,16 0,05
Spretnost miselnega prilagajanja –0,50 0,04 0,40 0,05
Spoštovanje ljudi iz drugih kultur –0,62 0,03 0,33 0,06
Spretnost medkulturne komunikacije –0,31 0,04 0,23 0,06
Odzivnost na globalna vprašanja 0,78 0,03 –0,38 0,04
Diskriminatorno vedenje učiteljev

Opomba: Učenci/-ke z najnižjimi dosežki so v raziskavi PISA opredeljeni kot tisti, ki

so na lestvici bralne pismenosti dosegli ravni pismenosti, nižje od druge, temeljne, ravni

pismenosti. Učenci/-ke z najvišjimi dosežki so v raziskavi PISA opredeljeni kot tisti, ki so na

lestvici bralne pismenosti dosegli peto ali šesto raven pismenosti. M – aritmetična sredina
mednarodno primerljivega indeksa; SE – standardna napaka. Razlike v vrednostih indeksov
med skupinama so se potrdile kot statistično značilne vsaj na ravni α = 0,01 za vse primerjane

indekse.

Razlike v globalnih kompetencah učencev in učenk
glede na dosežke pri preizkusu iz matematike v raziskavi PISA
Podobno kot pri razlikah v globalnih kompetencah učencev in učenk glede
na dosežke pri preizkusu iz branja (tabela 8) so se učenci in učenke, ki so v
Sloveniji v povprečju dosegli najvišji rezultat pri preizkusu iz matematike,
na vseh vključenih lestvicah o globalnih kompetencah ocenili bolj pozitiv-
no kot njihovi vrstniki iz držav OECD in tudi kot učenci, ki so v Sloveniji
pri preizkusu dosegli najnižje rezultate (tabela 7). Pri zaznavanju diskrimi-
natornega vedenja učiteljev so učenci in učenke z najnižjimi dosežki poro-
čali o precej višjem zaznavanju diskriminatornega vedenja učiteljev v pri-

89
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94