Page 90 - Klaudija Šterman Ivančič in Urška Štremfel • Globalne kompetence slovenskih učencev in učenk: konceptualni in empirični vpogledi. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 45
P. 90
obalne kompetence slovenskih učencev in učenk: konceptualni in empirični vpogledi
merjavi z učenci in učenkami, ki so dosegli najvišje rezultate pri preizkusu
iz matematike. Učenci in učenke z najnižjimi dosežki so poročali tudi o
precej nižji samoučinkovitosti pri pojasnjevanju globalnih vprašanj, spret-
nosti medkulturne komunikacije, spoštovanju ljudi iz drugih kultur, od-
zivnosti na globalna vprašanja in zavedanju o globalnih vprašanjih.
Tabela 8: Globalne kompetence učencev in učenk z najnižjimi in najvišjimi dosežki
pri preizkusu iz matematike v raziskavi PISA
Učenci/-ke Učenci/-ke
z najnižjimi dosežki z najvišjimi dosežki
M SE M SE
Samoučinkovitost pri pojasnjevanju globalnih –0,48 0,04 0,29 0,03
vprašanj
–0,31 0,05 0,17 0,05
Zavedanje o globalnih vprašanjih
Odnos do priseljencev –0,26 0,04 0,18 0,05
Zanimanje za spoznavanje drugih kultur
Razumevanje perspektive drugih –0,18 0,04 –0,02 0,05
Spretnost miselnega prilagajanja
Spoštovanje ljudi iz drugih kultur –0,10 0,05 0,16 0,05
Spretnost medkulturne komunikacije
Odzivnost na globalna vprašanja –0,13 0,05 0,18 0,04
Diskriminatorno vedenje učiteljev
–0,36 0,04 0,23 0,04
–0,45 0,04 0,14 0,05
–0,35 0,05 0,14 0,04
0,65 0,04 –0,17 0,04
Opomba: Učenci/-ke z najnižjimi dosežki so v raziskavi PISA opredeljeni kot tisti, ki so na
lestvici matematične pismenosti dosegli ravni pismenosti, nižje od druge, temeljne, ravni
pismenosti. Učenci/-ke z najvišjimi dosežki so v raziskavi PISA opredeljeni kot tisti, ki so na
lestvici matematične pismenosti dosegli peto ali šesto raven pismenosti. M – aritmetična
sredina mednarodno primerljivega indeksa; SE – standardna napaka. Razlike v vrednostih
indeksov med skupinama so se potrdile kot statistično značilne vsaj na ravni
α = 0,01 za vse primerjane indekse.
Razlike v globalnih kompetencah učencev in učenk
glede na dosežke pri preizkusu iz naravoslovja v raziskavi PISA
Tudi pri primerjanju stališč glede globalnih kompetenc med učenci in
učenkami, ki so v Sloveniji pri preizkusu iz naravoslovja dosegli najvišje in
najnižje rezultate (tabela 9), opažamo, da so se učenci in učenke, ki so pri
preizkusu dosegli najvišje rezultate, na vseh lestvicah ocenili precej bolj po-
zitivno. To velja tako za primerjavo s povprečjem držav OECD kot tudi za
primerjavo s slovenskimi učenci in učenkami, ki so dosegli najnižje rezul-
90
merjavi z učenci in učenkami, ki so dosegli najvišje rezultate pri preizkusu
iz matematike. Učenci in učenke z najnižjimi dosežki so poročali tudi o
precej nižji samoučinkovitosti pri pojasnjevanju globalnih vprašanj, spret-
nosti medkulturne komunikacije, spoštovanju ljudi iz drugih kultur, od-
zivnosti na globalna vprašanja in zavedanju o globalnih vprašanjih.
Tabela 8: Globalne kompetence učencev in učenk z najnižjimi in najvišjimi dosežki
pri preizkusu iz matematike v raziskavi PISA
Učenci/-ke Učenci/-ke
z najnižjimi dosežki z najvišjimi dosežki
M SE M SE
Samoučinkovitost pri pojasnjevanju globalnih –0,48 0,04 0,29 0,03
vprašanj
–0,31 0,05 0,17 0,05
Zavedanje o globalnih vprašanjih
Odnos do priseljencev –0,26 0,04 0,18 0,05
Zanimanje za spoznavanje drugih kultur
Razumevanje perspektive drugih –0,18 0,04 –0,02 0,05
Spretnost miselnega prilagajanja
Spoštovanje ljudi iz drugih kultur –0,10 0,05 0,16 0,05
Spretnost medkulturne komunikacije
Odzivnost na globalna vprašanja –0,13 0,05 0,18 0,04
Diskriminatorno vedenje učiteljev
–0,36 0,04 0,23 0,04
–0,45 0,04 0,14 0,05
–0,35 0,05 0,14 0,04
0,65 0,04 –0,17 0,04
Opomba: Učenci/-ke z najnižjimi dosežki so v raziskavi PISA opredeljeni kot tisti, ki so na
lestvici matematične pismenosti dosegli ravni pismenosti, nižje od druge, temeljne, ravni
pismenosti. Učenci/-ke z najvišjimi dosežki so v raziskavi PISA opredeljeni kot tisti, ki so na
lestvici matematične pismenosti dosegli peto ali šesto raven pismenosti. M – aritmetična
sredina mednarodno primerljivega indeksa; SE – standardna napaka. Razlike v vrednostih
indeksov med skupinama so se potrdile kot statistično značilne vsaj na ravni
α = 0,01 za vse primerjane indekse.
Razlike v globalnih kompetencah učencev in učenk
glede na dosežke pri preizkusu iz naravoslovja v raziskavi PISA
Tudi pri primerjanju stališč glede globalnih kompetenc med učenci in
učenkami, ki so v Sloveniji pri preizkusu iz naravoslovja dosegli najvišje in
najnižje rezultate (tabela 9), opažamo, da so se učenci in učenke, ki so pri
preizkusu dosegli najvišje rezultate, na vseh lestvicah ocenili precej bolj po-
zitivno. To velja tako za primerjavo s povprečjem držav OECD kot tudi za
primerjavo s slovenskimi učenci in učenkami, ki so dosegli najnižje rezul-
90