Page 86 - Klaudija Šterman Ivančič in Urška Štremfel • Globalne kompetence slovenskih učencev in učenk: konceptualni in empirični vpogledi. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 45
P. 86
obalne kompetence slovenskih učencev in učenk: konceptualni in empirični vpogledi

ski učenci in učenke, ki obiskujejo programe splošnega gimnazijskega iz-
obraževanja, ocenili najbolj pozitivno, tudi nad povprečjem držav OECD,
učenci iz programov srednjega strokovnega izobraževanja že precej bolj
negativno in že nekoliko pod povprečjem držav OECD, učenci in učen-
ke, ki obiskujejo programe srednjega poklicnega izobraževanja, pa so svo-
je globalne kompetence ocenili najbolj negativno in precej pod povprečjem
držav OECD.

Razlike v globalnih kompetencah učencev in učenk
glede na priseljensko ozadje

Tabela 5: Globalne kompetence učencev in učenk v raziskavi PISA (2018)
glede na priseljensko ozadje

Brez priseljenskega Priseljensko ozadje
ozadja prve generacije
M SE
M SE

Samoučinkovitost pri pojasnjevanju globalnih –0,08 0,02 –0,25 0,09
vprašanj
0,01 0,02 –0,15 0,09
Zavedanje o globalnih vprašanjih –0,08 0,02 0,32 0,08
Odnos do priseljencev –0,09 0,02 0,35 0,08
Zanimanje za spoznavanje drugih kultur 0,05 0,01 –0,04 0,09
Razumevanje perspektive drugih –0,01 0,01 0,03 0,08
Spretnost miselnega prilagajanja –0,04 0,01 0,19 0,08
Spoštovanje ljudi iz drugih kultur –0,18 0,02 –0,10 0,08
Spretnost medkulturne komunikacije –0,09 0,02 –0,32 0,08
Odzivnost na globalna vprašanja 0,21 0,01 –0,25 0,09
Diskriminatorno vedenje učiteljev

Opomba: M – aritmetična sredina mednarodno primerljivega indeksa; SE – standardna
napaka. Razlike med skupinama so se potrdile kot statistično značilne na ravni α = 0,05
za indeks odnosa do priseljencev, indeks zanimanja za spoznavanje drugih kultur, indeks
spoštovanja ljudi iz drugih kultur in indeks zaznavanja diskriminatornega vedenja učiteljev.
Razlike med preostalimi vrednostmi indeksov se niso potrdile kot statistično značilne.

Rezultati na področju ugotavljanja razlik v globalnih kompetencah med
učenci in učenkami s priseljenskim ozadjem ali brez njega (tabela 5) ka-
žejo, da so se učenci, ki poročajo o statusu priseljenca prve generacije, pri
postavkah, ki se nanašajo na odnos do priseljencev, zanimanje za spozna-
vanje drugih kultur in spoštovanje ljudi iz drugih kultur, ocenili precej

86
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91